Začátkem prosince vtrhne do kin odvážné české drama Pohádkář. Podaří se filmu o lásce a zklamání dostat divákovi pod kůži, nebo se dočkáme jen ohraných klišé?

Pohádkář

drama

Česko, 2014, 90 min.

Režie: Vladimír Michálek

Hrají: Jiří Macháček, Aňa Geislerová, Eva Herzigová, Anna Linhartová, Jiří Dvořák, Mariana Kroftová, Matěj Hádek, Gabriela Míčová, Lubomír Tichý, Alena Mudrová

Když řeka vyplaví tělo neznámého muže, kapitán Rott z kriminální policie začíná rozplétat složitý životní příběh Marka/Kamila, který žije dva paralelní životy se dvěma nádhernými ženami a do toho vychovává vlastní dceru z prvního manželství, na kterou i po mnoha letech stále silně dopadá smrt matky a také otcovo neustálé střídání partnerek – včetně toho, že neustále lže nejen jim, ale i sám sobě.

Pohádkář si kolem sebe utkává stále spletitější pavučinu lží a podvodů, do níž jsou zapletené obě jeho přítelkyně a ve které se sám pomalu, ale jistě začíná ztrácet. Vyšetřovatel Rott se snaží tuto složitou síť rozplést, postupem času ale zjišťuje, že jeho vlastní život je komplikovanější, než by se na první pohled mohlo zdát, a příběh pohádkáře by mu mohl pomoct najít rozuzlení vlastního životního osudu.

Intimními scénami Jiřího Macháčka se film přímo hemží Zdroj: Falcon

Intimními scénami Jiřího Macháčka se film přímo hemží. Zdroj: Falcon

Skvělé trio Aňa, Eva a Jirka

Obrovským plusem tohoto filmu je jeho herecké obsazení. Hlavní mužskou roli, roli pohádkáře, si zahrál Jiří Macháček, který má za sebou bohatou hereckou historii a jako častý návštěvník kin vřele doufám, že má ještě i mnoho skvělých filmů před sebou. Z poslední doby můžeme jmenovat třeba komedie Muži v naději, Odcházení, Občanský průkaz nebo Ženy v pokušení. Ve většině filmů Jirka exceluje a mnozí čeští muži by se od něj mohli učit, jak zapůsobit na ženy.

Další výraznou tváří Pohádkáře je nepopiratelně Aňa Geislerová, která v poslední době zazářila ve filmech Fair Play, Líbánky či Nevinnost, hereckým talentem je obdařená opravdu ve velké míře a svou krásou konkuruje další velmi důležité postavě ve filmu. Tu ztvárnila Eva Herzigová, světově proslulá česká modelka, která sem tam probleskne i na filmovém plátně a všichni napjatě očekávali, zda její herecký výkon vedle hereckých es, jako je Macháček a Geislerová, obstojí. Dle mého názoru si však Eva vedla skvěle a rozhodně výslednému filmu velkou měrou přispěla jak svým talentem, tak i svou krásou.

Zkrátka by se dalo říci, že nerozhodnost pohádkáře je vcelku pochopitelná. Který muž by neměl problém vybrat si mezi Evou a Aňou?! Další známou tváří filmu je Anna Linhartová (Nevinnost, Cesta do lesa), která si zahrála roli Markovy/Kamilovy dcery. O Macháčkovi sama Linhartová řekla, že byl pro ni skvělý filmový tatínek. Na plátně se sice objevovala jen zřídka, přesto ale její role a úloha postavy v filmu byla nezanedbatelná, posouvala děj a dodávala mu potřebný šmrnc a ještě zvýrazňovala emoční náboj, který provázel film od začátku až do konce.

Když otec sám vychovává dospívající dceru...Zdroj: Falcon

Když otec sám vychovává dospívající dceru… Zdroj: Falcon

„Snažil jsem se dělat svou práci, podle pokynů režiséra jsem naplňoval vše, aby byl spokojen, mám to ostatně ve smlouvě. A kromě toho to byl úžasný zážitek,“ odpověděl Macháček na otázku, jaké to bylo, mít kolem sebe tolik krásných žen. Eva Herzigová doplňuje: „Co se týče milostných scén, tak režisér to všechno vyškrtal, já jsem se na něco těšila a nic z toho nebylo, aby to nepůsobilo prvoplánově.“

Bez koho by Pohádkář nevznikl?

Aňa Geislerová k natáčení hudebního klipu: „To se nedalo odmítnout, nazpívat píseň s Jirkou a s Evou. A přestože já nejsem žádná zpěvačka, tak tohle je něco, co jsem chtěla mít ve své kariéře zapsáno.“

Režie filmu se ujal známý český režisér Vladimír Michálek (O rodičích a dětech, Babí léto), který ve spolupráci s kameramanem Martinem Štrbou odvedl skvělou práci. Záběry působí velmi umělecky a profesionálně, palec nahoru dávám především milostným scénám Jirky a Evy, které ve výsledku působí velmi jemně a nenásilně a svým způsobem i inspirativně.

Zajímavé je také to, že text soundtracku filmu napsal sám Macháček a spolu s Geislerovou a Herzigovou jej nazpívali. A jak už to tak v Pohádkáři bývá, při natáčení klipu se spolu všichni tři vůbec nesešli, protože Jirka s Aňou točili v Praze a Eva v Londýně. Výsledek posuďte sami.

Knižní předlohu k filmu napsala Barbara Nesvadbová, která na otázku, jak se jí výsledek líbí, odpověděla: „Přišlo několik verzí scénáře, do všech jsem pochopitelně nahlédla, některé se povedly víc, některé méně, nakonec jsme se v rámci filmu dostali ke stejným emocím jako původně s knížkou. Adaptace jakékoli knihy je primárně dílem režiséra a pro autora je dobré mít režiséra, kterému může věřit a který cítí podobně jako on.“

Podle mého názoru je Pohádkář jedním z těch snímků, které by si milovník filmů, především pak těch českých, neměl nechat ujít. Příběh pohádkáře je příběhem o lásce, touze a zklamání a svým způsobem se dotýká nás všech, ať už si to chceme připustit, nebo ne. Otázkou zůstává, zda Pohádkáře budou ženy nenávidět a muži milovat, nebo tomu snad bude naopak. Podle mě existují tři varianty: můžeme jej nenávidět, můžeme s ním soucítit a nebo se do něj prostě zamilujeme, jako většina ženských postav z filmu. Jisté je jen jedno. Postava pohádkáře i jeho příběh nám nezůstanou lhostejnými a každý si zde najde něco svého.

Zdroj perexové fotografie: Falcon