ANO jako firma a „prostě“ jako odpověď

V obraze / 28.10.2014

Autor:

Hnutí ANO za sebou má velký politický triumf. Otázkou ale zůstává, zda lidé dali prostě ANO hnutí nebo jeho kampani.

V komunálních volbách konaných 10. a 11. října dosáhlo svého politického triumfu hnutí ANO. Několik dní po volbách a desítkách rozhovorů se však nabízí otázka, zda občané skutečně volili ANO kvůli jeho programu a myšlenkám, nebo jen díky dobré marketingové kampani.

Reklamní expert hnutí ANO Marek Prchal mluvil v rozhovoru pro DVTV o tom, že nabízet stranu/hnutí, případně i její myšlenky je jako prodávat produkt (rozhovor zde). A prodalo se vskutku mnoho kusů. Ovšem nebylo by se čemu divit, kdyby hnutí vyhrálo i bez kampaně, protože samotné ANO stojí na základech produktu, který chyběl na trhu. Andrej Babiš se tak rozhodl zaplnit trhlinu slibem „ANO, bude líp“ a faktem, že v politice již nebudou sedět politici, ale „lidé“. Produkt ANO má však dvě zásadní trhliny, kvůli nímž by zřejmě nedostal ověření KLASY, pravé české kvality. Prvním z nich je paradox, podle něhož se „obyčejní lidé – nepolitici“ stávají politiky, jakmile do politiky vstoupí, a je třeba si uvědomit, že na samém prvopočátku byl každý člen vlády, kterého dnes Babiš označuje (po něj) hanebným slovem „politik“, „jen“ občanem této země. Druhou vadou je to, že do politiky nevstupují „obyčejní lidé“ ale byznysmeni jako Andrej Babiš, kteří berou svůj post jen jako místo v další výnosné firmě.

Prosté prostě

Dali tedy voliči hlas politikům kandidujícím v jednotlivých oblastech, Andreji Babišovi nebo jeho marketingovému týmu? Fráze „prostě je zvolili“ snad hovoří za vše, jelikož pět dní před volbami nebyl dostupný jakýkoliv volební program, jenž má být stavebním kamenem hnutí, a do již zmiňované DVTV byl zaslán po požádání o volební program pouze časopis s křížovkou. Mnozí voliči tak nebyli informovaní vůbec nebo špatně.

Je tedy vidět, že současnou politickou scénu až děsivě přesně odráží seriál Newsroom od scénáristy Arona Sorkina, kde je řečeno „Neinformovaný volič je špatný volič.“  Tím se dostáváme zpět na počátek. Strana pro neinformovaného voliče, která ale jedním sloganem „prostě to zařídíme“ dokáže přitáhnout mnoho lidí, na politickém trhu chyběla, a tak ji Andrej Babiš zaplnil hnutím ANO. Voliči se zde dopouští stejné chyby, kterou udělali již mnohokrát před tím a nezajímají se, jdou jen po atraktivním zboží, které slibuje, že prostě vyřeší jejich problémy. A je zřejmě třeba nějaký velký politický skandál, jaký nastal například u Věcí veřejných, aby se voliči opět vzpamatovali. Zprávy, které jasně dokazují, že je Andrej Babiš jakožto Ministr financí ve střetu zájmů, protože je i nadále majitelem Agrofertu, zřejmě nestačí. A to ani když  vše v pořadu Reportéři ČT v několika minutové reportáži polopatě osvětlí. Stejně tak voliče nevyděsí ani věta: „Tak jsem to dělal na ministerstvu, tak jsem to dělal na firmě, a tak to dělám i v rámci hnutí.“ (plné znění rozhovoru s Andrejem Babišem naleznete zde) Andrej Babiš se tedy netají tím, že vede hnutí jako firmu, jejíž produkty/myšlenky je třeba dobře prodat. A voličům to tak zřejmě vyhovuje, alespoň těm špatným/neinformovaným, a prostě říkají ANu ANO.

Zdroj perexové fotografie: Akce Nespokojených Občanů (ANO) – commons.wikimedia.org

Matěj Senft

Zanechte komentář