Zlepšete kondici vašich zad!

Sport / 14.11.2014

Považujete bolest zad za neřešitelný civilizační problém? Chyba! Přesvědčíme vás, že stav vašich zad lze snadno zlepšit.

Ať už sportujete, nebo ne, prevenci zádových onemocnění byste neměli podceňovat. Dávno už neplatí, že nemocnými zády trpí jen starší lidé, i mladá záda často potrápí. Přestaňte brát bolest a úrazy zad jako běžnou součást vašeho života a začněte proti nim bojovat!

Padnoucí matrace

Jestliže se ráno budíte s bolavými zády, pravděpodobně to bude zapříčiněno špatnou nevyhovující matrací. Matrace by se měla prohýbat pouze v místech, na které tlačíte svým tělem. Dobré ohlasy mají pěnové matrace.

Správné držení těla

Při chůzi bychom měli mít protaženou šíji, lehce zastrčenou bradu, vzpřímená záda a široká ramena. Spodní svaly břicha se snažíme velmi malou silou tlačit proti páteři,“ vysvětluje fyzioterapeutka Renata Loukotová a dodává: „Správné držení těla zároveň posiluje zádové svaly.“

Důležité je i dbát na správné držení vašeho těla. Zdroj: foter.com, Jared Goralnick

Důležité je dbát i na správné držení vašeho těla. Zdroj: foter.com, Jared Goralnick

Cvičení

Věděli jste, že cvičení je jeden z nejdůležitějších faktorů, jak ovlivnit zdraví vašich zad? Stop výmluvám, že nemáte čas – stačí každý den jen pár minut. Budete mile překvapeni, jak vám protahování a posilování zad udělá dobře. „Nejzákladnější druh cvičení slouží k odstranění tzv. svalových dysbalancí. To znamená, že protahujeme svaly s tendencí ke zkrácení, posilujeme ochablé svalové skupiny a zároveň posilujeme hluboké stabilizační svalstvo,“ říká Renata Loukotová. Jaký je její tip na protažení zádových svalů? „Sedněte si, ruce dejte v týl, lokty pomalu přibližujte k sobě, hlavu tiskněte směrem k hrudníku a pomalu kulaťte celá záda a lokty přibližujte ke stehnům. Ve cviku vydržte alespoň 20 sekund a nezapomeňte na pravidelné dýchání.“

Podívejte se na 20minutové cvičení Ludmily Mojžíšové, které vám pomůže s bolestmi zad.

Masáže

Masáže vám pomohou zbavit se napětí a únavy ve svalech a zrychlují krevní oběh. Mají ale i silný relaxační účinek,“ popisuje Renata Loukotová a upozorňuje, že sportovci by měli na masáže chodit častěji, protože u nich dochází k větší únavě svalů, než u nesportujících lidí.

V případě poranění zad se nebojte obrátit na fyzioterapeuta, pomůže vám s léčbou zranění, a to například léčebnou sportovní masáží.

[two_third]

Kniha Masáž

Jak na masáže doma se můžete dočíst v knize Masáž – Relaxace od hlavy až k patě.

Autor: Hildegard Tischer

Nakladatelství: Grada

[/two_third]

Kinesiotaping

Takzvaný kinesiotaping využívá k léčení problémů (nejen) se zády elastické pásky různých velikostí a vlastností. Provádět ho můžete doma, ale pokud si na to nevěříte, je lepší navštívit odborníka. Jaké jsou účinky těchto zázračných elastických pásek?

  • uvolnění svalů, šlach a vazů
  • ztišení bolesti
  • prevence úrazů
  • obnova svalové koordinace a následné zlepšení držení těla
  • zmenšení ztuhlosti svalstva

Tip Generace 21: Chcete se dozvědět více o kinesiotapingu? Klikněte zde!

Fyzioterapeut

Fyzioterapeut vám různými metodami pomůže s léčením zranění. Zdroj: MartialArtsNomad.com

Správné přenášení zavazadla

Své zavazadlo, zvláště pokud je těžké, byste nikdy neměli nosit pouze na jednom rameni. Vyvíjení tlaku jen na jednu stranu těla způsobuje svalovou dysbalanci a to vám za to přeci nestojí!

Jaké jsou vaše tipy na zlepšení kondice zádových svalů? Pomohl vám náš článek? Zapojte se do diskuze!

Zdroj perexové fotografie: foter.com, Nick Webb

Martina Mikulášová

Martina Mikulášová

Studentka gymnázia, která se skoro pořád něčemu směje. Má ráda psaní a jednou by se jím chtěla živit. Mezi její další zájmy patří fitness, fotografování, lezení po skalách, orientační běh a konzumace jídla. Kontaktovat ji můžete na: martina.mikulasova@generace21.cz

Zanechte komentář