Liam Neeson opětovně v roli drsného detektiva ve výslužbě; co bude vyšetřovat tentokrát? Neokouká se?

A WALK AMONG THE TOMBSTONES

Krimi, thriller

USA, 2014, 113 min

Režie: Scott Frank

Hrají: Liam Neeson, Ólafur Darri Ólafsson, Ruth Wilson, Dan Stevens, Boyd Holbrook a další

Americký režisér Scott Frank, jehož předešlé trillery jedině doporučuji (Minority report 2002, Tlumočnice 2005) letos vyrukuje po delší době s poměrně příjemnou detektivkou v hlavní roli s Liamem Neesonem, která jistě přitáhne do kin spoustu diváků.

No a co se týče synopse: Matt Scudder (Liam Neeson) je bývalý newyorský policista ve výslužbě, vyléčený alkoholik, který si přivydělává jako soukromý detektiv bez licence pro ty, kdo z jakýchkoliv důvodů nemůžou jít za policií. Jedním z takových je i drogový dealer Kenny, který si detektiva najímá v rámci vendety, aby pro něj vypátral ty, kdo mu unesli a následně brutálně zavraždili ženu.

Scudder začne postupně odkrývat stopy vedoucí k únoscům a zjišťuje, že tento zvrácený zločin vede k provázanosti s další řadou zločinů podobného charakteru a rozhodně nemá být ani tím posledním. Sérioví vrazi se chystají opět zaútočit a pro Scuddera, stojícího mimo zákon, se tak rozehrává nelítostný boj s časem.

mezi náhrobními kameny

Liam Neeson v roli vyšetřujícího soukromého detektiva Scuddera. Zdroj: A-Company CZ

Adaptace krimi románu Lawrence Blocka

Fanouškové krimi jistě ví, že Mezi náhrobními kameny je adaptací stejnojmenného románu amerického spisovatele Lawrence Blocka, který tento kousek napsal v roce 1992, přičemž do téže doby je logicky zasazený i děj. Adaptace detektivek jsou pro režiséry poměrně vděčným námětem, co si budeme povídat,  jelikož jak je známo, konzervativní divák si rád zvyká na svého civilního hrdinu.

Scudder byl hrdinou zatím sedmnácti Blockových románů a v beletrii debutoval už v roce 1976 v knize nazvané The Sins of the Fathers. Mezi náhrobními kameny je tedy desátým dílem v řadě, ve kterém Scudder figuruje.

mezi náhrobními kameny

Výlov pofidérních pytlů z rybníka na hřbitově přináší nemilé zjištění. Zdroj: A-Company CZ

Zase ten Neeson!

Tentokrát nebude irskému herci Liamu Neesonovi unesená ani dcera, ani manželka (96 hodin), nebude mu odcizena ani identita (Unknown 2011), nýbrž tentokrát v tom bude chlast a syndrom vyhoření. Co se týče způsobu vyprávění, Frank se tu drží typického postupu, kdy skrze střípky indicií diváka vede k postupnému odhalení ústředních zločinců. Film má mírný nádech noiru, avšak bohužel krom toho nepřináší absolutně nic nového, co by tu už nebylo.

V tomhle případě mi to však vůbec nevadí, jelikož film ani vyšší ambice, nežli být obstojnou žánrovkou, nemá. Zkrátka a dobře se jedná o klasickou hru na kočku a myš s párečkem slizkých řádících psychopatů. Když už jsme u těch žánrových klišé, nechybí tu ani výpomoc ze strany osiřelého adolescenta z ulice (Brian Astro Bradley), což uznávám, je ohraná tutovka, ale tady mi po divácky náročných filmech jako třeba Mapy ke hvězdám či Sils Maria nevadí a naopak to kvituji.

Dan Stevens v roli manžela, žádajícího vendetu, po vraždě scé ženy. (Zdroj:)

Dan Stevens v roli manžela žádajícího vendetu po vraždě své ženy. Zdroj: A-Company CZ

Figuruje tu slušná přehlídka drogových dealerů, nebo třeba introvertní správce hřbitova, který má na střeše baráku, v němž žije se svojí matkou, holubník, ze kterého by měl jistě radost i sám Jiří Schelinger. Zajímavostí je, že detektiv se řídí při svém vyšetřování paralelou dvanácti kroků při abstinenci alkoholiků a jejich osvědčeným kodexem.

Co se týče obsazení herců, tak to není vůbec špatné, ačkoliv se nejedná o nikterak zvučná jména. Neeson je tu jako obvykle tvrdý, zasmušilý vlk ala ex-badass. Co však plně vystihuje celkový dojem, je, když Neeson na závěr unaveně přichází do svého bytu strhaný po celém dni. Stejně tak vlastně celek ve výsledku působí, takže možná vám Mezi náhrobními kameny nikterak zvlášť neutkví, ale rozhodně ani neurazí. Určitě doporučuju jako lehčí oddychovku.

Zdroj všech fotografií: A-Company CZ