MAPS TO THE STARS

drama, psychologický

USA, 2014, 111 min

Režie: David Cronenberg

Scénář: Bruce Wagner

Hrají: Julianne Moore, Mia Wasikovska, John Cusack, Robert Pattinson, Evan Bird a další

Mezi scénářem Bruce Wagnera a režisérem Davidem Cronenbergem to byla láska na první pohled. Slavného tvůrce znepokojivých kousků lákala jeho kontroverznost a schopnost umně balancovat na tenké hranici mezi komedií, hororem a nehollywoodskou upřímností.

Zenový guru Dr. Stanford Weiss a jeho neurotická manželka Christina jsou typickými představiteli hollywoodské rodinné dynastie. Rozhodně už ale nejsou typickou rodinou. On je psychoterapeutem pečujícím o hollywoodské hvězdy a také autorem úspěšných motivačních knih, které mají jejich čtenářům zajistit více dokonalý a šťastný život.

Christina se zase snaží rozvíjet hereckou kariéru jejich třináctiletého syna Benjieho, který je dětskou hvězdičkou a zároveň byl od devíti let na protidrogové odvykací kúře. Kdežto dcera Agatha byla pro změnu propuštěna z léčebny, kde se léčila z pyromanie, a vrací se zpět do rodiny. Agatha se po návratu stane osobní asistentkou jedné z otcových hvězdných klientek, stárnoucí herečky Havany Segrand.

Mapy ke hvězdám

Znetvořená pyromanka Agatha v podání Mii Wasikowské.

Ambice, drogy, násilí, deprese a přeludy

Ačkoliv by se z trailerů a presskitů mohlo zdát, že se bude jednat o hvězdně obsazenou černou komedii, nebo spíše dekadentní satiru (známe Cronenberga), tak se spíše jedná o pěkně černočernou, temnou nihilistickou depresi, po které vám bude ještě celý jeden den úzko!

Mia Wasikowska (Alenka v říši divů, Jana Eyrová, Stoker) si zde po Alence střihne roli zjizvené schizofreničky Agathy, jejíž záměry jsou zpočátku nejasné. Chce se stát sama herečkou? Je stalkerem ostatních hvězd? Vzápětí dostává práci jako holka pro všechno pro už poněkud vyčpělou herečku v menopauze Havanu Segrand (Julianne Moore, která zde vypadá jako vrásčité alterego Lindsay Lohan, které ani botox nepomůže). Ta se zase pro změnu zmítá v psychodémonických halucinacích, kdy se jí zjevuje mladší verze její zesnulé matky (že by drogami a xanaxem zhuntovaný mozek?).

mapy ke hvězdám

Julian Moore exceluje v roli super povrchní obstarožní herečky.

Havanu má léčit chladnokrevně vyrovnaný pseudoguru Dr. Stafford Weiss (John Cusack), který, jak však posléze zjišťujeme, má snad „nejsvinštější“ povahu ze všech. Jeho žena je prototypem submisivní hysterky na pokraji nervového zhroucení, která veškerou energii vkládá do kariéry jejich synka – Benjie (Evan Bird), který zde geniálně ztvárňuje roli malého/velkého muže, jež celý film pouze chrlí salvu vulgarismů nejrozmanitějšího charakteru a sem tam si šlehne crack.

Do toho všeho se tu zjevuje nedoceněný řidič limuzín Robert Pattinson, kterýžto jako koloušek jest po vůli všem svým klientkám. Ty ve svém autě rozváží na nákupy k Diorovi. To vše je korunováno závěrem, vystřiženým jak z příkladné řecké tragédie (nebudu spoilerovat), ale děste se!

mapy ke hvězdám

Robert Pattinson snažící se vyšvihnout z pozice řidiče limuzín na post herce.

Deziluze světa s hvězdným obsazením

To, že David Cronenberg v Mapách ke hvězdám nelítostně účtuje s povrchním pozlátkem světa hollywoodských star, je jasné, není ani první, ani poslední. Přináší jednoduše absolutní deziluzi ze světa plného cynismus a bezútěšné honby za požitky, ze které povětšinou nevede cesty zpět. Jeho postavy si zde doslova a do písmene projdou absolutním očistcem, ať už je jejich charakter jakýkoliv – a vy jste toho přímým svědkem.

Otázkou zůstává, zda má člověk zapotřebí si už tak ke svému každodennímu stresu přikládat další? Shrnutí v kostce je následovné: film rozhodně neocení vyznavači komedií a příjemných odpočinkových filmů, natož romantických žánrovek. Mapy ke hvězdám nadchnou diváka, co má rád horor, drama a různé creepy experimentálky, při nichž si skrze cizí neštěstí odpočinou.

Cronenbergovi rozhodně nelze upřít to, že Maps to the Stars jsou geniálně vykonstruovanou vztahovkou doplněnou hvězdným obsazením a skvělými hereckými výkony. Pro mě je však stěžejní, že možná už i na mě to byl tak explicitně nervy drásající nepříjemný dark manifest, a proto si ho znova nikdy rozhodně nepustím. Co se však musí nechat, je neustále se opakující ústřední motiv ve formě básně Paula Eluarda, který mi ještě dlouho pojede v hlavě..

On health that’s regained
On danger that’s past
On hope without memories