Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý aneb hororová komedie na hranici dekadence

Film / 10.11.2014

Pokračování filmu o armádě nacistických zombií? Co od takového snímku čekat? Norský režisér Tommy Wirkola se experimentů rozhodně nebojí. Již před pěti lety šokoval skalní hororové fanoušky snímkem Mrvý sníh (2009), kde vraždila armáda nacistických zombie – a hororový žánr už nikdy nebyl jako dřív. Pokračování snímkem Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý jde ještě dál a Wirkola posunuje svým snímkem žánr ještě hlouběji za hranice parodie.

Jen marně se můžete snažit zařadit obě díla tohoto norského experimentátora do určité roviny. Napětí se snoubí s neuvěřitelně vtipnými hláškami, drama se scénami, kdy střeva slouží jako laso. Wirkola se opravdu nebojí ničeho a možná i díky tomu jeho experimentální snímky nebodují jen na norských filmových plátnech, ale dobývají celou Evropu. Režisér, který zkusil i trochu mainstreamu úspěšným snímkem Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (2013), si ale na jemné snímky příliš nepotrpí.

Dead Snow 2: Red vs. Dead

komedie/horor

Norsko/Island, 2014, 100 min.

Režie: Tommy Wirkola

Hrají: Vegal Hoel, Orjan Gamst, Martin Starr,  Derek Mears, Amrita Acharia, Ingrid Haas, Kristoffer Joner, Stig Frode Henriksen a další

Pocta béčkovému žánru?

Příběh je prostý – padlý nacistický vojevůdce Herzog (Ørjan Gamst), který se až podezřele podobá jistému Adolfu Hitlerovi, se probouzí na zamrzlých norských pláních a snaží se dokončit poslední misi, kterou dostal před smrtí – vyhladit celé Norsko.

V cestě mu ale stojí Martin (Vegar Hoel), který se probudí v nemocnici s rukou, která mu nepatří, ale která dokáže divy. A do toho všeho se do Norska neohroženě vrhá výprava amerických „geeků“, která se konečně dočkává pravé zombie apokalypsy, po které tak dlouho prahla. Do toho jim pomáhá emo-transvestita pracující v muzeu druhé světové války a celá situace nemůže dopadnout dobře.

Norská krajina s panoramatem tanku a oživlých nacistickýh mrtvol, takovou dovolenou byste asi nečekali.

Norská krajina s panoramatem tanku a oživlých nacistickýh mrtvol, to může opravdu jen Wirkola.

Jestli se první díl mohl zdát zvrhle parodický, když se zaměřil na skupinku mladých studentů v horách, kam přijde nečekaná nacistická návštěva, druhý díl už je přímo parodickému hororovému žánru poctou. Důkladně promyšlené zabíjení, které se jen tak nevidí, až kýčovitě působící scény na hřbitově, ale i velmi originální záběry zombie, které si jen tak jakoby nic tankují benzín, tvoří opravdu hodně nezvyklou koláž.

Podaří se Martinovi přijít na způsobi, jak zlovolného zombie pohlavára přelstít?

Podaří se Martinovi v sexy teplákovce (Vegar Hoel) zachránit lidskou rasu před zlovolným Herzogem?

Vřískot, Planeta Teror a špetka historie k tomu

Podobně absurdní výjevy jsme mohli vidět možná jen v Tarantinově a Rodriguezově projektu Grind House (2007), kde byly hlavní inspirací béčkové horory z 50. let. Zombíci si tedy evidentně parodování opravdu zaslouží, ačkoli ani takový blázen jako Tarantino by si asi zombie „nácky“ na paškál nevzal.

Co do nechutnosti si může Wirkola s Rodriguezem podat ruku. Zdroj: Palace Pictures

Co se nechutnosti týče si může WirkolaRodriguezem podat ruku. Zdroj: Palace Pictures

Film ale chvílemi působí i jako jistá reflexe, jak má vlastně takový pravý zombie horor vypadat, a to hlavně díky trhlé partičce šprtů z Ameriky, kteří bezmezně věří, že zombíci opravdu existují, a srovnávají reálnou situaci se scénáři svých oblíbených hororů. V tomto ohledu film působí i lehce srovnatelně s konceptem Vřískot ságy, kde podobní šprti komentují hororový žánr jako takový, ale zároveň v něm sami figurují.

"I love Norway" aneb takovou dovolenou asi koelga nečeka.

I love Norway“ aneb selfie s první obětí zombie útoku přece nesmí chybět.

Gagy, kdy tito mladiství lovci zombie jakožto „protizombií četa“ citují Star Wars a kontrastují Evropu s Amerikou („Škoda, že se v Norsku nedají jen tak koupit opravdové zbraně…“ „Já vím, tahle země je v prdeli.“) jsou opravdu k nezaplacení.

To vše je pak okořeněno i odkazem na druhou světovou válku samotnou, kde nesmí chybět ani pomatený německý doktor alias doktor Mendel, který se nebojí experimentování všeho druhu, ale ani opravdový tank. A do toho všeho ještě zocelení norští policisté přemýšlejí tak akorát nad metodou, jak naučit mluvit racky.

Nacistické zombie jim nestačí

Ale protože Norové se nespokojí s málem a decentnost asi k jejich povaze úplně nepatří, v druhém pokračování jde Wirkola ještě dál za hranice dekadence. Zlý Herzog se totiž tentokrát setká se svým osudovým nepřítelem, sovětským bojovníkem Stavarinem (Derek Mears). S tím se totiž na bitevním poli setkal těsně před koncem války a dal mu takříkajíc na frak. Stavarin tak na něj čeká v zamrzlých norských pláních a nejde mu o nic jiného než pomstu. A že ta pomsta bude stát za to!

Nebudeme spoilerovat, ale řekněme jen, že bitva, kde proti sobě stojí zombie v SS uniformách s oživlou armádou sovětských srpů a kladiv, trumfne i bitvu o Středozemi.

Zombíci vypadají strejně přiblble v každém zombie hororu.

Zombíci vypadají stejně přiblble v každém zombie hororu.

Jen pro silné povahy, ale dostane vás na kolena

Ať už vše dopadne, jak chce, Dead Snow: Rudý vs. Mrtvý je ve svém žánru opravdovým skvostem. Film jde daleko za hranice vkusu, ale pobaví vás tak, jak už dlouho žádná parodie. A i když je těžké ho vlastně pořádně zařadit, své fanoušky si jistě získá. Jen na film nechoďte s plným žaludkem – ač jste sebevíc odolní, Norové co do krvelačnosti neznají míru. I to je ale jejich osobitým rukopisem a vám nezbývá, než si snímek tak trochu zvráceně zamilovat.

Tak se odvažte a dejte šanci takové absurditě, která vás celých sto minut nepřestane fascinovat. Wirkola přináší zombie horor, který žádný fanda The Walking Dead (2010) nesmí přehlédnout.

Zdroj všech fotografií: Film Europe

Karolina Tomšová

Karolina Tomšová

Studentka Filozofické fakulty UK v Praze, milovnice filmů, koček, dobrého jídla a nejlépe toho všeho dohromady.

Zanechte komentář