Kdo by neznal příběhy o hraběti Drákulovi, strašném upírovi vysávajícím krev svým nepřátelům. Film Drákula: Neznámá legenda nám však nabízí o něco víc než horor o monstru lačnícím po krvi.

Drákula: Neznámá legenda

fantasy/drama, USA, 2014

Režie: Gary Shore

Hudba: Ramin Djawadi

Hrají: Luke Evans, Dominic Cooper, Sarah Godon, Charlie Cox a další

Již z úvodní scény filmu mrazí v zádech. Řinčení kovu, rány bičem a křik nás vezmou do doby, kdy se Transylvánie, které v té době vládne Vlad III., krčí ve stínu mohutné Osmanské říše. Jakýkoli odpor je marný, jakoukoli vzpouru hned v zárodku krutě potlačí. Turecká nenasytnost a touha po moci však nakonec překročí meze Vladovy trpělivosti a ten je ochoten udělat cokoli, aby je porazil a zabránil jim zničit vše, čeho si na světě cení.

Jedinou možností, kterou transylvánský šlechtic má, aby zachránil svou zemi, své milované poddané a především svou vlastní rodinu, je obětovat sám sebe. Vlad se tedy vydá hledat do skal osamělého vampýra a žádá ho o pomoc. Za nadlidskou sílu a nadpřirozené schopnosti musí však Vlad zaplatit velmi vysokou cenu a pomalu ale jistě začne ztrácet ty, které svým zoufalým činem zachránil.

Miloval svůj lid, oni milovali jeho - dokud se z něj nestal upír Zdroj: CinemArt

Miloval svůj lid, oni milovali jeho – dokud se z něj nestal upír. Zdroj: CinemArt

Film o Drákulovi neznamená horor

Co se filmových zpracování legendy o Drákulovi týče, jsme zvyklí převážně na děsivé horory plné krve a špičatých zubů. Fanoušky tohoto žánru filmů však musím zklamat. Ve filmu Drákula: Neznámá legenda mají sice špičáky, citlivost na denní světlo, nesnášenlivost stříbra a dřevěné kolíky své zaručené místo, jádro příběhu ale tvoří vztah Vlada k jeho manželce, synovi, přátelům a k jeho lidu.

Film je dále postaven na scénách z bitev, které probíhají převážně ve stylu jeden upír proti celé armádě, na velmi pěkně zpracovaných záběrech prostředí, ve kterém se děj odehrává a především na komplexnosti charakteru hraběte Drákuly, jehož velkolepý život a osud sice zná v různých podáních celý svět, přesto však nejsou zdaleka vyčerpané všechny jeho možnosti. I přestože divák, kterému nejsou legendy o Drákulovi cizí, přibližně tuší, co se kdy ve filmu odehraje a co bude v rámci příběhu následovat, může se neustále nechat překvapovat tím, jak se co stane a především proč k tomu dojde.

Luke Evans jako upíří hrabě

Hraběte Drákulu ve filmu ztvárňuje britský herec Luke Evans, jehož talent jsme měli možnost vidět již dříve ve filmech Rychle a zběsile 6, Hobit: Šmakova dračí pouť či Hobit: Bitva pěti armád. Uhrát tak silnou a komplikovanou postavu, jako je Drákula, není nic jednoduchého, Evans se však úkolu zhostil na výbornou. Postava Vlada prochází během filmu různými proměnami, od silného a neohroženého vládce po nejistého vyjednavače s tureckým sultánem; od láskyplného otce, ochotného dát své rodině to nejlepší ze sebe samého, po vraždícího vampýra. Luke Evans vypadal ve všech těchto rovinách velice skutečně a věrohodně a dalo by se říci, že celý děj od začátku až do konce stojí právě na jeho bedrech.

Luke Evans a Charles Dance - dobro proti zlu Zdroj: CinemArt

Luke Evans a Charles Dance – dobro proti zlu. Zdroj: CinemArt

Dalším důležitým charakterem ve filmu je Charles Dance ztvárňující onoho upíra, který Vladovi propůjčil svou temnou moc. Na této postavě ať hledám, jak hledám, nic dobrého nenacházím, funguje ve filmu jako vyloženě záporný charakter zahalený rouškou tajemství a bezbřehou temnotou. Drákulovu manželku Mirenu si zahrála Sarah Gadon, a i když její role ve filmu není velká, její role v příběhu má velký význam, neboť je to právě ona, kdo posouvá upíra Drákulu z roviny monstra do roviny milujícího muže, jehož osud není tak zavrženíhodný, jak by se na první pohled mohlo zdát.

„Cesta do pekel bývá dlážděna jen těmi nejlepšími úmysly.“

Skvělá hudba, přehnané triky

Ve filmu hraje významnou roli i hudba, kterou měl na starosti Ramin Djawadi podepsaný pod mnohými známými seriály – Útěk z vězení, Hra o trůny – i filmy – Pacific Rim, Nepřítel pod ochranou. Malou ochutnávku dostáváme již v traileru, který určitě doporučuji zhlédnout. Co se zpracování týče, je důležité zmínit také filmové triky, kterých v Drákulovi najdeme opravdu nemálo, avšak vzhledem k žánru a motivu filmu jsou pochopitelné a očekávatelné, v některých okamžicích možná trochu přehnané.

Drákulova žena Mirena v podání Sarah Gadon Zdroj: CinemArt

Drákulova žena Mirena v podání Sarah Gadon. Zdroj: CinemArt

Drákula – zloduch nebo oběť osudu?

Příběh hraběte Drákuly je sám o sobě temný a záhadný, v tomto filmu však nejslavnější upír v historii vystupuje jako vyloženě kladná postava – i přesto, že se v něm sám Evans několikrát nazve příšerným monstrem. Ve filmu se prolíná mnoho žánrů, na své si tedy přijdou jak milovníci fantasy, tak i ti, co rádi sledují válečné scény a kruté bitvy. Své si z filmu vezmou však i ti, kteří dávají před akčními scénami přednost citům a lásce. Události v příběhu potvrzují známé pořekadlo, že cestu do pekel obvykle dláždí jen ty nejlepší úmysly a kdo jiný než Vlad, který pro lásku ke své zemi a své rodině obětoval svou duši a ztratil vše, co mu bylo drahé, může toto pořekadlo dosvědčit.