animovaný/dobrodružný

Belgie, 2013

Režie: B. Stassen, J. Degruson

Hudba: Ramin Djawadi

Scénář: B. Stassen, D. Paris, J. Flynn

Pokud jste k tomu ještě fanouškem animovaných filmů, Dům kouzel je pro vás to pravé.

Film divákům hned ze začátku ukáže, jak krutý a nespravedlivý bývá svět, obzvláště k těm, kteří se nemohou sami bránit. Malého kocourka Bouřku vyhodí jeho majitelé na ulici a nechají napospas okolnímu světu, který rozhodně není přátelsky nakloněn osamělým zvířátkům. Ale vzhledem k tomu, že Dům kouzel je animovaná pohádka určená především dětem, o Bouřkův osud se dlouho bát nemusíme. Ujme se ho starý kouzelník Lawrence, v jehož tajuplném domě není o zábavu nouze.

Většina obyvatel, včetně žárovky s končetinami, robotického šéfkuchaře či chodícího automatu na žvýkačky, si malého rezavého kocourka okamžitě zamiluje. Najdou se však i takoví, kteří Bouřkovu přítomnost v domě nevítají zrovna s otevřenou náručí, a to především králík Jack a jeho oddaná spojenkyně myška Maggie. Když se však nešťastnou náhodou Lawrence ocitne v nemocnici, všechna zvířátka i ostatní musí spojit své síly a zabránit chamtivému synovci kouzelníka, aby jejich dům prodal.

Opuštěný kocourek hledá kamarády Zdroj: MIRIUS FILM DISTRIBUTION

Opuštěný kocourek hledá kamarády. Zdroj: Mirius Film Distribution

Režie se ujal belgický filmový producent Ben Stassen, který má na svém kontě již několik filmů zaměřených především na dětské diváky (Sammyho dobrodružství, Cesta na měsíc). Při tvorbě se nechal inspirovat dvanáctiminutovým 4D filmem Strašidelný dům. Nakonec však pro celovečerní film zvolil v názvu slovo kouzelný, který jej vystihuje lépe než strašidelný, neboť divák ve všech scénách ví, kdo ve skutečnosti stojí za všemi záhadami, které se v domě dějí.

Hudbu složil, slova napsal

Co diváka ve filmu bez nejmenších pochyb zaujme, je hudba, kterou k Domu kouzel složil Ramin Djawadi, který se podepsal pod tak známá díla, jako například Hra o trůny či Útěk z vězení nebo filmy Nepřítel pod ochranou a Pacific Rim. Sám režisér si spolupráci s tímto německým hudebním autorem velmi pochvaloval. A nutno říct, že odvedl opravdu skvělou práci. Hudba žene scény dopředu, dodává filmu potřebný náboj a nenechá diváka usnout v pohodlné sedačce kina.

I nepřátelé se mohou stát přáteli - aspoň v pohádkách Zdroj: MIRIUS FILM DISTRIBUTION

I nepřátelé se mohou stát přáteli – alespoň v pohádkách. Zdroj: Mirius Film Distribution

Zpracování vs. děj

Přestože příběh a děj nepřináší na filmová plátna nic nového kromě klasické zápletky boje dobra proti zlu, nabízí tato pohádka velmi příjemnou podívanou. Co se grafického zpracování týče, filmu se opravdu nedá nic moc vytknout. Od začátku do konce hýří barvami a je vidět, že tvůrci si dali opravdu velkou práci s tím, aby vše perfektně ladilo do posledního detailu. Každá postavička (v celém filmu je jich asi 50) je ručně nakreslená a druhý režisér filmu Jérémie Degruson přiznává, že vyzkoušeli spoustu různých stylů a výtvarných provedení, než byli s finálním výsledkem spokojeni.

A trochu jednodušší děj, než na jaký jsme poslední dobou u animovaných filmů zvyklí, se dá snadno odpustit – vzhledem k tomu, že pohádka je opravdu primárně určená menším dětem, pro které jsou hluboké příběhy moderních pohádek příliš složité a nesmyslné.

Podle mého názoru si Dům kouzel najde své místo mezi animovanými filmy, možná se nestane přímo hitem a nebude stát na výsluní, na druhou stranu někdy přeci jen není od věci úplně vypnout, nemuset se soustředit a přemýšlet a jen si užívat vtipné scény a krásné zpracování, což jsou atributy, které této pohádce určitě nechybí.

Zdroj perexové fotografie: Mirius Film Distribution