GONE GIRL

drama, thriller

USA, 2014, 145 min

Režie: David Fincher

Scénář: Gillian Flynn, podle vlastní knižní předlohy

Hrají: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Kim Dickens, Patrick Fugit, Carrie Coon

Amy se ztratila v den pátého výročí svatby s Nickem. Všechny důkazy nasvědčují tomu, že nezmizela dobrovolně. Jak už to tak bývá, následuje rozsáhlá pátrací akce v režii zoufalého manžela, který se snaží udělat vše možné pro to, aby se jeho žena našla – pokud možno živá. Jelikož je „Amazing Amy“ miláčkem národa, probíhá s tím paralelně policejní vyšetřování, které kromě samotné Amy hledá i člověka, jenž má její zmizení na svědomí. Všechny nalezené stopy a svědectví blízkých ale ukazují právě na Nicka. Kdo to vlastně je? Nešťastná a strhaná oběť zločinu, nebo psychopatická cynická zrůda, která vodí policii i veřejnost za nos, aby nebyla podezřívána? Kdo má pravdu? Jak ji poznat? A co se vlastně stalo s Amy?

Na znepokojivé otázky se vrší další a odpovědi zoufale chybějí. Trpí tím především Nick, který se z miláčka médií proměnil ve veřejného nepřítele číslo jedna. Pokud se Amy nebo alespoň její únosce nenajdou, jeho jméno nebude nikdy očištěno a možná si i prohlédne vězení zevnitř. Co když ale nemá Amy skutečně na svědomí?

Zmizelá

Ben Affleck v roli Nicka Dunna, ženským protějškem je mu v roli Amy krásná Rosamund Pike. Zdroj: CinemArt

Adaptace kultovního psychologického románu Gillian Flynn

Jestli jste si všimli, tak v poslední době se s knižními adaptacemi vyloženě roztrhl pytel. V případě sci-fi (Dárce, Labyrint, Hunger Games…) se to v podstatě vyloženě nabízí, to chápu, v případě detektivek to však dle mého názoru povětšinou bývá risk. Jednou ze světlých výjimek je kniha Stiega Larssona Muži, kteří nenávidí ženy. Zfilmování se nejprve zhostil v roce 2009 dánský režisér Niels Arden Oplev, přičemž 3 roky na to záhy vznikl americký remake, kterého se chopil právě samotný David Fincher.

Pro mě to tehdy bylo poněkud zbytečné gesto, protože původní severská verze fungovala skvěle (mluvím pouze o jedničce), ale budiž. Když pak Fincher ohlásil, že se chystá na adaptaci kriminálního psychologického bestselleru Gone Girl, byla jsem poněkud nedůvěřivá. To však záhy opadlo při zjištění, že scénáře se chopí samotná autorka knihy, spisovatelka Gillian Flynn.

Románu bylo v USA během půl roku 2012 prodáno více než dva miliony výtisků a vzápětí nato se stal doslova celosvětovým kultovním fenoménem. Flynn kromě Zmizelé dosud vydala dva romány: Ostré předměty a navazující novelu Temná místa, která se letos v listopadu ve francouzské produkci dočká rovněž filmového zpracování (obsazení: Charlize Theron a mladičká populární herečka Chloë Grace Moretz). Spojením F+F byly položeny základy pro solidní podívanou, na kterou jsem se začala jakožto filmový fanatik neuvěřitelně těšit!

Žánrovka par excellence!

Nemusím snad ani zmiňovat, že David Fincher v současnosti patří mezi nejuznávanější hollywoodské režiséry. Snad každý z nás viděl minimálně jeden z jeho filmů, jako třeba precizně zkomponovaný thriller v hlavní roli s Bradem Pittem a Morganem Freemanem Sedm (1995), Hru (1997), Klub rváčů (1995), Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008) nebo právě výše zmiňovaný thriller Muži, kteří nenávidí ženy (2011).

Jenom z tohoto výčtu je patrné, že Fincherovým dvorním hercem je Brad Pitt, proto jsem byla zvědavá, jestli bude do role Nicka Dunnea vybrán znovu on. Tentokrá však do hlavní role Nicka obsadil Fincher dvěma Oscary oceněného Bena Afflecka (Argo, Dobrý Will Hunting), jehož partnerkou na plátně v roli ztracené ženy Amy se stala okouzlující Rosamund Pike (Pýcha a předsudek, Dnes neumírej). No a co si budeme povídat, toto spojení zde ve výsledku jednoduše vede díky harmonické symbióze obou herců a tvůrců ke geniální žánrovce par excellence!

Zcela zásadní postup, který ve filmu Fincher využívá, je práce s konceptem „nespolehlivého vypravěče“. To znamená, že od počátku filmu je nám zde vyprávění předkládáno skrze perspektivu Nicka, sledujeme, co prožívá jako zdrcený muž bezprostředně po náhlém zmizení své manželky, to je však zároveň prokládáno deníkovými zápisky Amy. Ty však hned vzápětí zpochybňují Nickovu výpověď a tím si začínáte klást otázky: co je tedy vlastně pravda? Kdo lže a proč? Ve Zmizelé jsou skvěle definované a zahrané nejednoznačné postavy, které se před divákem díky psychologické profilaci postupně rozkrývají.

Přibližně v polovině filmu dochází k odhalením, která zásadně změní váš pohled na věc, a poté následuje snad ještě napínavější plejáda intrik a zvratů. Tentokrát však nic více rozebírat a odhalovat nebudu, abych zbytečně nespoilerovala a tím vám nezkazila zážitek z filmu, u něhož je nejzásadnější právě okamžik překvapení. Před zhlédnutím doporučuji vyvarovat se pročítání zcela všech webových platforem a recenzí, kde by na vás mohlo vypadnout vyzrazení konce!

Zmizelá

Do pátrání po zmizelé Amy je snad během pár hodin zapojená celá Amerika. Zdroj: CinemArt

Rozklad morálky v celé své kráse

Zmizelá je unikátní, do detailů promyšlenou skladbou pokřivených lidských charakterů v celé své kráse, zprostředkovanou bez skrupulí jakožto svědectví o úplném rozkladu morálky, okořeněnou o Fincherův černý humor. Film je zároveň opět částečně koncipován jako metafora na fungování současné americké společnosti a nastavuje se zde jak jinak než zrcadlo. A to manipulací divákovým vědomím prostřednictvím sugesce a skrze sílu výpovědi médií. Nechybí patetická přehlídka krvežíznivé veřejnosti prahnoucí po nejintimnějších detailech z neštěstí cizích lidí, k čemuž skutečně schází už jenom vidle a pochodně.

Film celou dobu provází neskutečně mrazivá atmosféra příznačná pro psychothriller prokládaná však ironickými bonmoty (místy komické duo vyšetřovatelů, sarkastický právník či Nickova rázná sestra). Můžete si libovat v přehlídce veškerých pro Ameriku příznačných bizarních pohnutek, viz. horda neoblomných novinářů a fotografů, mystifikující veřejnost na základě zkreslených informací, společné sledování novinek v případu baru atd. To vše jest podrobnou studií mechanismů, jejichž pomocí se zlehka vytváří a proměňuje veřejné mínění, bez ohledu na kategorie pravdy a lži. Jedno manželství, dvě verze, muž vs. žena, láska vs. nenávist, touha vs. strach.

Zmizelá

V průběhu pátrání se odkrývá dvojici detektivů spousta bizarních tajemství. Zdroj: CinemArt

Ve Zmizelé se nejedná o zásadní revoluci v podobě netradičního využití výrazových prostředků, ani o megalomanský blockbuster, kde se na vás budou valit milionové triky v podobě létajících megatronů, ale máme možnost sledovat film, jehož hodnota spočívá především v preciznímu dotažení neuvěřitelně komplikovaného děje a detailů do konce, bez toho, aniž by se scenáristům a režisérovi zhroutilo vše pod rukama.

Je to ten film, který ve vás bude ještě dlouho doznívat. Nebudete se ani chvilku nudit, ba naopak, stopáž se vám bude zdát možná ještě krátká. Tudíž když si vše zrekapituluji, troufám si tvrdit, že Zmizelá je pro mě zatím jednoznačně největším hitem (ne překvapením, jelikož jsem čekala, že to bude paráda) letošního filmového podzimu a především rozhodně horkým kandidátem na Oscary! Takže ostatní filmoví tvůrci, třeste se…

Zdroj fotografií: CinemArt