jóga, asána, pozdrav slunci

Patnáctiminutová jóga pro celodenní energii – část II.

Sport / 6.10.2014

Autor:

V předchozím dílu jsme si představili krátkou sestavu ihned po probuzení, která vás našlape energií lépe než snídaně. Dnes nás čeká Pozdrav slunci.

Že je jóga prospěšná jak fyzické kondici, tak vaší psychice, bychom mohli psát donekonečna. Kdo nezkusil, nepochopí. Věříme, že vy jste krátké cvičení z minulého dílu vyzkoušeli, pochopili a těšíte se na další. Namísto toho, abyste ráno prováděli běžný zombie walk po bytě a hledali, kde je kartáček a kde včerejší rohlík pro utišení potřeby být dospělejší a snídat, zkuste raději pozdravit slunce. Rozproudíte přitom krev a uvolníte celé tělo. Můžete provádět samostatně anebo toto cvičení navázat na to z předchozího dílu. Tak pojďme na to.

Generace 21 doporučuje: Patnáctiminutová jóga pro celodenní energii – část I.

Pozdrav slunci v jednotlivých krocích

Začněte ve stoje, ruce volně svěšené podél těla. Pomalu se předklánějte, až skončíte v hlubokém předklonu s dlaněmi položenými na podlaze vedle chodidel. Pokud vám to ztuhlá záda nebo zkrácené šlachy pod koleny nedovolí, pokrčte mírně nohy. Při pravidelném cvičení se to poddá, nebojte. Mírná bolest, spíše tah v zádech a pod koleny, je v pořádku. Zatímco chodidly pomalu vrůstáte do země, s výdechem se narovnejte a srovnejte záda. Ramena tlačte dozadu a ruce sepněte před sebou jako při modlitbě.

jóga, asána, pozdrav slunci

Poloha jezdce – klidně vynechejte ubočení trupem a sepnutí rukou. Hlavní je poloha nohou a srovnaná záda. Foto: Julie Ann Silverman

S nádechem rozpažte a širokým obloukem zvedněte ruce nad hlavu. S výdechem běžte opět do předklonu s dlaněmi na podlaze. Poté, co v pozici chvíli setrváte, zanožte pravou nohu a narovnejte záda. Gratulujeme, právě jste zvládli polohu jezdce. Chvíli v ní odpočívejte a pak zanožte i levou nohu, čímž se dostanete do již dobře známé polohy psa. Poté, co v ní pěkně potrápíte svaly na lýtkách a záda, přejděte plynule do kliku.

jóga, asána, pozdrav slunci

Asána s názvem „prkno“ – jinak též prostě klik. Foto: Nina Mel

S nádechem spusťte kolena, hrudník a bradu na podlahu, zadek nechte vystrčený nahoru. Pravděpodobně teď vaše páteř zpívá Árii měsíce a touží po návratu do postele, ale z dlouhodobého hlediska jí to jen prospěje. Proto s výdechem ignorujte její žalozpěvy a přejděte do polohy kobry – zadek spusťte na podlahu a – zatímco ležíte na břiše – zvedněte ramena a zakloňte hlavu. Přesně jako kobra, když zmerčí vetřelce. Chvíli v pozici setrvejte a poté plynule přejděte do polohy psa.

jóga, asána, pozdrav slunci

Poloha kobry vám protáhne zádové svaly a ucítíte páteř. Foto: Nina Mel

Pomalu přibližujte z psí polohy ruce k tělu, až skončíte v hlubokém předklonu. S výdechem se narovnejte a srovnejte ramena, hlavu držte zpříma. Vítejte ve výchozí pozici Pozdravu slunce. Celé cvičení opakujte ještě jednou s tím, že v pozici jezdce zanožíte nejprve levou nohu namísto pravé.

Zvládli jste to? A bolelo to? To každého, kdo s jógou začíná. Nicméně jste právě udělali nádherné minimum pro své zdraví a nestálo vás to ani moc sil, ani moc času. A to je víc, než dělat nic. Těšte se, v dalším díle si ukážeme pozice pro zpevnění těla.

Zdroj všech fotografií: Wikimedia Commons.

Perexová fotografie: poloha psa, autor Iveto

Jan Markel

Jan Markel

Chronický ironman s touhou posouvat hranice snění i bdění, fyzických i psychických sil, zarputilý optimista, který věří, že když něco děláte dostatečně dlouho a intenzivně, tak zblbnete, pardon, naučíte se to alespoň na průměrné úrovni. Věří, že lze dokázat cokoliv a s oblibou to dokazuje. Je velmi ješitný, proto často googlí sám sebe. K smrti rád vyplňuje profily nudnými informacemi.

Zanechte komentář