Jak FBI ztratila tvář

V obraze / 11.10.2014

Autor:

Giganti ze Silicon Valley se rozhodli šifrovat mobily jako reakci na skandál kolem NSA, ředitel FBI je tímto krokem „velmi znepokojen“.

James Comey, ředitel FBI

James Comey, ředitel FBI, Zdroj: Fry1989, Commons.wikimedia.org.

Před několika dny vydaly firmy AppleGoogle prohlášení, že jejich další modely telefonů budou již automaticky šifrovat veškerá data, která budou mobily obsahovat (doposud byla tato funkce pouze volitelná na chytrých mobilech Android).  Jedná se o reakci na informace zveřejněné minulý rok Edwardem Snowdenem o tom, že má NSA neomezený přístup k jakýmkoliv datům. Internet a vše s ním spojené je podle vynesených zpráv něčím, co Václav Bělohradský ve své eseji Příliš střízlivýma očima nazývá „Globální vesnice uniklých důvěrných sdělení o všem a o všech. Giganti ze Silicon Valley se nyní snaží toto alespoň trochu změnit a chtějí tímto krokem zajistit svým uživatelům větší soukromí, které od jedenáctého září, tedy přesněji od platnosti zákona Patriot Act, stále ubývá.

Rozhodnutím je ale „velmi znepokojen“ současný ředitel FBI, který věří v právní stát, ale obává se, že zdržení s rozšifrováváním dat vystaví americké občany nebezpečí teroristického útoku. Informoval o tom americký web Politics (celá zpráva). Zřejmě však zapomíná na bod zákona, který po vystavení soudního povolení nutí daného občana uvést heslo k dešifrování informací. Pravděpodobnějším scénářem ale je, že tímto krokem Apple a Google znemožní nebo přinejmenším zkomplikují volný přístup NSA, FBI a dalších amerických vláních agentur k datům z mobilů celé Ameriky. Fakt, že NSA zachází se soukromými informacemi, jak se jí zachce, není žádným tajemstvím, ale že to samotný ředitel FBI veřejně sděluje světu, je už více než zvláštní. FBI se tedy svým vlastní přičiněním děje to, co sociolog Erving Goffman nazval ve své studii On Face-Work „ztráta tváře“.

Tvář ale neztrácí právě giganti jako Google nebo Apple, které dělají to samé jako americké vládní organizace. Sbírají informace svých uživatelů, a pak je využívají nikoliv k zaměření teroristické hrozby, ale k zaměření reklamy. Chovají se tak možná mnohem hůře než celá NSA a FBI, ale vzhledem ke krokům s šifrováním mobilů a dalším zabezpečením a vystupováním vůči všemi nesnášené NSA pouze posilují svoji pozici na trhu. Jak však jednou prohásil scénárista Jonathan Nolan:

Když se na celou situaci podíváte s odstupem, uvědomíte si, jak je v háji, jak všichni věří Marku Zuckerbergovi a klukům z Googlu.

Ovšem je možné, že ono zachování tváře povede nepřímo i k zachování soukromí.

Zdroj perexové fotografie: Archiv FBI, Commons.wikimedia.org

Matěj Senft

Zanechte komentář