Běh v zimě? Nebojte se ho!

Sport / 21.11.2014

Máte za to, že venkovní běh se dá provozovat, jen když je příznivé počasí? Chyba! Když se dobře připravíte, užijete si běh i v zimě.

Všichni to známe – s hezkým počasím přichází i chuť sportovat. V zimě bychom naopak nejradši leželi zachumlaní v posteli celý den. Věřte ale, že i v chladných dnech může být běh radostný a bezproblémový. Stačí jen vědět, na co si dát pozor a jak se připravit. Zde je sedm zásad, které je třeba dodržovat, pokud nechceme, aby nám běh v zimě ublížil.

1. Správný dech

Abyste při běhu nenastydli, doporučuje se nadechovat nosem a vydechovat pusou. Vyhnete se tak i nepříjemnému trnutí zubů.

2. Na sprinty zapomeňte

Běhejte pomalým tempem a delší vzdálenosti. Pro tělo je v zimě pomalé tempo mnohem lepší než sprint, při kterém se nadýcháte studeného vzduchu, což může způsobit ošklivé nachlazení.

Správné oblékání před zimním během bychom neměli podceňovat. Zdroj: foter.com, midwestnerd

Správné oblékání před zimním během byste neměli podceňovat. Zdroj: foter.com, midwestnerd

3. Kvalitní sportovní oblečení

Je potřeba dbát také na oblečení, ve kterém poběžíte. Ideální jsou tři vrstvy. Nejspodnější vrstva by měla být z funkčního materiálu (termoprádlo), druhá bavlněné tričko s dlouhým rukávem nebo mikina na běhání a třetí nepromokavá větrová bunda. Kalhoty je třeba zvolit teplejší než v letních dnech. Nezapomeňte na teplé rukavice, ponožky a čelenku, aby vám nenafoukalo do uší.

Tip Generace 21: Víte co je funkční prádlo a k čemu se používá? Čtěte zde!

4. Pít, ale ne studené

Pitný režim je v zimě důležitý úplně stejně jako v létě. Je ovšem třeba zvolit nějaký teplejší nápoj, například ovocný čaj. Rozhodně ne kávu – ta, jak známo, tělo naopak odvodňuje.

5. Převléknutí hned po doběhnutí

I v zimě se člověk při běhu potí. Je proto třeba se hned po doběhu převléci do suchého, zvláště pokud chcete být po běhání ještě venku na mrazu. Nezapomeňte, že když se přestanete hýbat, tělo se začne ochlazovat, což v kombinaci se zpoceným oblečením může pěkně potrápit vaše zdraví.

Nezapomeňte: bezpečnost na prvním místě! Pomohou vám reflexní prvky. Zdroj: foter.com, Peter Mooney

Nezapomeňte: bezpečnost na prvním místě! Pomohou vám reflexní prvky. Zdroj: foter.com, Peter Mooney

6. Musíte být vidět

Vzhledem k brzkému setmění v zimních dnech je důležité, abyste byli vidět. Doporučuji pořídit si oblečení s reflexními prvky, nebo je dodatečně přišít na současný oděv (zepředu i zezadu). Nezapomeňte, bezpečnost je na prvním místě. Nezbytná bude i  čelová baterka, jestliže běháte na místech bez osvětlení.

7. Mobil s sebou

Nikdy nevíte, co se vám může při cestě přihodit. Běhání v zimě je oproti letnímu mnohem nebezpečnější. Raději vybíhejte pouze s mobilním telefonem, kterým si v případě nouze (např. uklouznutí na zledovatělém chodníku) zavoláte pomoc.

Jak sami vidíte, běh může být příjemný zážitek i v zimě! Stačí dodržovat sedm jednoduchých pravidel. Jste odhodláni „mrazivý“ běh zkusit? Máte nějaké další tipy, jak si zpříjemnit zimní běhání? Neváhejte a zapojte se do diskuze!

Zdroj perexové fotografie: foter.com, János Balázs

Martina Mikulášová

Martina Mikulášová

Studentka gymnázia, která se skoro pořád něčemu směje. Má ráda psaní a jednou by se jím chtěla živit. Mezi její další zájmy patří fitness, fotografování, lezení po skalách, orientační běh a konzumace jídla. Kontaktovat ji můžete na: martina.mikulasova@generace21.cz

Zanechte komentář