15 zaručených zabijáků nachlazení

Na talíři / 7.10.2014

Období chřipek a nachlazení je zde v plné síle. Bojujete s rýmou či bolestí v krku a z předepsaných léčiv se vám již dělá zle? Přinášíme vám několik ověřených tipů na léčivé poklady, na nichž si pochutnáte.

Podzim se nám předvádí v plné parádě a teplotní výkyvy nejsou žádnou výjimkou. Vzhledem k tomu ale musíme počítat s tím, že se tato náladovost počasí projeví i na našem zdraví.

A co je nejlepší prevencí? Máme pro vás 15 rostlinek či produktů, které mají blahodárné účinky na náš organismus. Najděte alternativy. Znám velké množství lidí, kteří nesnášejí česnek, jenž je pro naše tělo jako nabíjecí bomba. Co bychom ale měli vědět je, že se najde několik dalších rostlin s podobným látkovým zastoupením, např. cibule nebo zázvor.

A vzhledem k tomu, že rostlinné zdroje jsou dle mého názoru kolikrát účinnější než běžné prášky, si myslím, že za zkoušku člověk nic nedá.

ZAŽITÁ TRADICE

Jedny z nejznámějších přírodních léčiv jsou jistotou v období chřipek. / zdroj: koláž  ( kKristýna Šopfová, Generace 21)

Jedny z nejznámějších přírodních léčiv jsou jistotou v období chřipek. / zdroj: koláž (Kristýna Šopfová, Generace 21)

Česnek

Úspěšný zabiják organismů, které jsou pro naše zdraví nebezpečné. Ať už se jedná o původce tyfu, úplavice, cholery, tuberkulózy, streptokoky atd. Je skvělým pomocníkem při posilování imunitního systému. Má vysoký obsah síry, a je také dobrým zdrojem argininu, oligosacharidů a selenu – tedy zdrojem látek, které jsou zdraví prospěšné. A to není všechno, česnek podporuje i detoxikaci a pomáhá snižovat krevní tlak.

Denní dávka by neměla překročit tři stroužky. Pro extrémisty se dá česnek užívat i ve formě čisté vylisované šťávy ráno na lačný žaludek v kombinaci s mlékem. Ale pozor, dbejte na to, aby byl česnek opravdu český. S tím čínským nezavoníte ani polévku.

Studie z roku 2001 prokázaly, že lidé, kteří po celé zimní období jedli pravidelně jeden stroužek česneku denně, nebyli tolik nemocní a cítili se lépe, než ostatní.

Cibule

Cibule obsahuje alicin, který vykazuje silně antibakteriální aktivitu u širokého spektra infekčních onemocnění. např. při angíně, bronchitidě a rýmě. Cibule působí protizánětlivě a posiluje, stejně jako česnek, imunitu organismu. Ve výsledku můžeme říct, že pokud nesnášíte česnek, cibule pro vás může být dobrou alternativou.

Křen

Křen jen oplývá posilujícím účinkem na naši obranyschopnost. Obsahuje dostatek důležitých živin a je účinným antibiotikem. Křen dokáže v našem těle účinně eliminovat infekce a je výborným doplňkem léčby při nachlazení, angíně i chřipce. Jestliže trpíte jak kašlem, tak rýmou a nachlazením, křen je tou správnou volbou. Jeho silice rozpouštějí usazený sekret na sliznicích dýchacích cest – jak v nosních dutinách, tak v plicích a průduškách. Tento účinek pocítíme už při jeho krájení či strouhání, projevuje se typickým slzením, stejně jako u cibule.

Zázvor

Zázvor je v léčitelství již „starým pardálem“. Především v léčbě nachlazení. Zázvor je možné použít čerstvý, v prášku (zázvorové koření), nebo kandovaný. Chuť čerstvého a drceného zázvoru se ale velmi liší. Při nachlazení je nejlepší použít čerstvý a udělat si čaj.

KULINÁŘSKÝ TIP: A nebo si připravte celé zázvorové menu. Máme pro vás inspiraci.

BYLINKOVÁ ÚLEVA

Věrní pomocníci proti každé zdravotní potíži. / zdroj: koláž č.2 ( Kristýna Šopfová, Generace 21)

Věrní pomocníci proti každé zdravotní potíži. / zdroj: koláž č.2 (Kristýna Šopfová, Generace 21)

Třapatka (Echinacea)
Spolehlivý zabiják bakterií i virů. Aktivuje bílé krvinky, které pohlcují původce infekce v lidském organismu, a okamžitě začne produkovat protilátky. Používá se jako doplněk léčby horních dýchacích cest, při nachlazení, pomáhá při léčbě chřipky, angíny a zánětů dutin. Jako prevence proti těmto onemocněním se doporučuje užívat 2× denně po 15 kapkách (lze i nakapat do čaje).

Aloe vera

Dalším posilovačem imunitního systému je tentokrát Aloe vera. Má silné protibakteriální, protivirové a protikvasinkové účinky a mimo jiné upravuje střevní mikroflóru. Zvyšuje odolnost na buněčné úrovni.

Heřmánek pravý

Úbory heřmánku mají protizánětlivé a protispasmatické účinky. Doporučují se při žaludečních a střevních chorobách, ovšem pomáhají i při zánětech dutiny ústní a hltanu.Heřmánek pomáhá nejvíce při nespavosti, stejně jako například třezalka či meduňka. Je celkem pravděpodobné, že pokud budete mít zabetonované dutiny, tak se příliš nevyspíte. Heřmánek může být snaživým pomocníkem proti tomuto zlu.

Máta peprná

Stejně jako většina zmíněných rostlinek, i máta bojuje proti nachlazení.Mimo to se ale tradičně používá k zmírnění zažívacích potíží, průjmů a ke zlepšení trávení. Při podobných obtížích se doporučuje pít jednou denně čaj z čerstvé máty.

Chmel otáčivý

Kdo by čekal, že i chmel bude bojovat za dobrou věc. Účinnost tohoto vraha bakterii vám zajistí jen samičí plodní šištice. Chmel působí baktericidně asi na 40 druhů choroboplodných bakterií.

VITAMÍN C V HLAVNÍ ROLI

Citrony, grepy, limetky, mandarinky, je to jedno. Každý z nich obsahuje vitamin C. / zdroj: koláž č.3 ( Kristýna Šopfová, Generace 21)

Citrony, grepy, limetky, mandarinky, je to jedno. Každý z nich obsahuje vitamin C. / zdroj: koláž č.3 (Kristýna Šopfová, Generace 21)

Grapefruit

Přírodní syntetické antibiotikum je jako dar z nebes. Proč se obtěžovat a tělo zatěžovat ne příliš chutnými tabletkami, když nám příroda nabízí takový poklad? Jadérka grapefruitu aktivně bojují proti bakteriím, virům a mimo jiné i proti parazitům.

V 90. letech minulého století zkoumal mezinárodní výzkumný tým účinky extraktu z grapefruitových jadérek na 770 kmenech bakterií a 93 kmenech plísní a porovnával je s účinnými antibiotiky a antimykotiky. Jejich účinnost byla stejná.

Citrusové plody

Není ničím novým, že citrusy obsahující vitamín C, což znamená, že jsou předurčeny k boji proti nachlazení. Pomeranče, citrony a již zmíněné grepy, byste si v hojném množství měli naordinovat ihned, jakmile pocítíte, že na vás něco leze. Pokud se jimi totiž zásobujete na začátku onemocnění, snížíte délku jeho trvání nebo jej dokonce úplně přemůžete. Ovšem pozor, přidáváním citronu do horkého čaje všechny vitamíny zahubíte. Nechte čaj nejprve pár minut louhovat a teprve poté přidejte citron a med a hlavně, uzavřete hrnek pokličkou, aby ani jedna účinná látka neunikla.

Červená paprika

Červená paprika obsahuje stejně jako citrusové plody, velké množství vitamínu C, v průměru asi 150 mg. Pokud na vás zaútočilo nachlazení, měla by vaše denní dávka vitamínu C být asi 400-500 mg. Tento problém za vás skvěle vyřeší např. zeleninový salát s citronovou šťávou.

DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ SE ZDÁLO

Med je králem všech antibiotik. / zdroj: koláž č.4 (Kristýna Šopfová, Generace 21)

Med je králem všech antibiotik. / zdroj: koláž č.4 (Kristýna Šopfová, Generace 21)

Med

Med je většinou první „záchranou“, po které člověk sáhne. Nejenže dodává tělu dostatek důležitých  látek a energie, ale navíc na rozdíl od běžného cukru, nezatěžuje náš organismus.

Tučné ryby

Tučné ryby, jako je losos, tuňák nebo makrela, jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají snižovat záněty v těle, díky čemuž obnovují funkci imunitního systému.  Běžně se doporučuje jíst rybu alespoň 1× týdně.

[two_third]

Anýzová léčebná bomba: 

  • 1 šálek anýzových semen
  • 1 šálek horké vody
  • 1 prolisovaný stroužek česneku
  • špetka skořice

Všechny ingredience přelijte horkou vodou a nechte 15 minut vylouhovat, pak sceďte a oslaďte cukrem nebo medem.[/two_third]

Anýzová semena

Semena s příchutí lékořice mají antibakteriální vlastnosti, dokáží zmírnit kašel a zlepšit průchodnost dýchacích cest. Lze z nich připravit čaj, přidat je nadrcená do pokrmů nebo do mléka a povařit.

 

Zdroj perexové fotografie: shutterstock.com

Zdroje: (koláž č.1 – www.spektrumzdravi.cz, shutterstock.com, www.zijemenaplno.cz, all-free-download.com ; koláž č.2 – publicdomainpictures.net (mark yang, Paul Brennan little paul, Lynn Greyling, Axel Kuhlmann) ; koláž č.3 – publicdomainpictures.net (yamada taro), healthyfoodhouse.com ; koláž č.4 – publicdomainpictures.net (yamada taro), benefitsrawhoney.com

Kristýna Šopfová

Kristýna Šopfová

Věčný snílek, částečná workoholička a absolutní milovnice jídla.

Zanechte komentář