I ORIGINS

drama, sci-fi

USA, 2014, 107 min

Režie: Mike Cahill

Hudba: Will Bates, Phil Mossman

Hrají: Michael Pitt, Brit Marling, Astrid Bergès-Frisbey, Steven Yeun, Archie Panjabi

Mnozí netuší, že oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích … Ale co když je to jinak?

Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), mladého molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s  krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její krásné a tajemné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě o to víc vzájemně přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky.

Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch.

Výchozí bod

Michael Pitt v roli mladého biologa, kolegyní na stáži mu je  Brit Marling. Zdroj: CinemArt

Hipster romance? Nikoliv!

Výchozí bod je již druhým celovečerním filmem scenáristy a režiséra Mika Cahilla a jeho projekcí byl za účasti tvůrců a herců zahájen letošní festival v Karlových Varech. Stejně jako Cahillova prvotina (Jiná země, 2011) – vítěz Sundance Film Festivalu téhož roku, je Výchozí bod osobním a nekonvenčním zkoumáním tajemství světa v souladu s tím vědeckým. Z traileru se může zdát, že se bude jednat pouze o romanci doplněnou údernou elektro muzikou, ale nenechte se zmást. Film se zaměřuje na mnohem hlubší téma a to na samotné zpochybnění boha, protože složitost a komplexnost lidského oka vyvolávala od nepaměti vášnivou debatu mezi lidmi z vědních oborů a těmi, kteří se spoléhají více na náboženství a samotnou víru.

Výchozí bod

„Příběh očí, které změnily tento svět“. Zdroj: CinemArt

Film vás vtáhne do děje již od samotného počátku tím, že více než polovinu filmu vůbec netušíte, na co se vlastně díváte. Je to sci-fi? Nebo je to další z řady indie filmů? Je to filosofická úvaha? Téměř dvě třetiny své stopáže se film vyvíjí stylem hádanek, díky nimž si neustále musíte zodpovídat otázky, které vás možná někdy vykolejí, ale rozhodně nenudí – a především vizuálně pohladí na duši. Režisér zde dokazuje především to, že umí pracovat se všemi filmovými složkami, využívá nesčetně detailů, ale zároveň nikdy nenabízí divákovi zcela jasné rozhřešení.

Výchozí bod

V roli nespoutané Sofi – španělská herečka a modelka Astrid Berges – Frisbey. Zdroj: CinemArt

Michael Pitt v roli racionálního vědce zpochybňujícího víru

Děj Výchozího bodu je spíše komornějšího rázu. Místo převratných dějových zápletek a rychle ubíhajícího příběhu se dočkáme přemýšlivého, komplexního úkazu, jelikož si celý film pokládáme otázku, zda upřednostnit víru či vědu. Co se týče hereckého obsazení, v hlavní roli exceluje Michael Pitt, kterého si mnozí pamatují z remake hororu Funny Games (USA 2007), nebo z poměrně úspěšného seriálu Hannibal, 2013.

Pittovým protějškem je zde v roli Sofi krásná, šmrncovní španělská herečka a modelka Astrid Berges-Frisbey, která jistě učaruje nejen mužskému publiku. Mé sympatie si ovšem nezískala Brit Marling (Ianova kolegyně z laboratoře), která se mi zdála až příliš toporná, což však ve výsledku jako protiklad k Sofi fungovalo přesně tak, jak mělo. Fanoušky The Walking Dead také jistě potěší angažmá Stevena Yeuna do role Ianova kolegy, ačkoliv ve filmu ve výsledku moc prostoru nedostal.

Astrid Bergès-Frisbey

Trojice vědců zkoumá po sedmi letech stále vytrvale lidskou duhovku. Zdroj: CinemArt

Mnohem více než individuální herecké výkony mě však zaujala samotná audiovizuální stránka, která vykazuje známky pečlivé přípravy a důkladně doplňuje divákův požitek z filmu. Ústřední píseň filmu Dust It Off od finsko-francouzské kapely The Dø bude jistě jedním z vysoce stahovaných songů tohoto měsíce na iTunes. Za mně je I Origins rozhodně ten typ filmů, co si budu chtít pustit ještě minimálně jednou, především díky specifické atmosféře a rozpoložení, které ve vás po zhlédnutí zůstane.

Ačkoliv jsou na film reakce a názory (jako vždy překvapivě) rozporuplné, kde se na jedné straně lidé chytají právě výše zmiňovaného hype vizuálu, který cílí na dnešní „nemainstreamovou“ (mainstreamovou) mladou generaci, aniž by sděloval něco nového. Střet akademického světa a vědeckého způsobu myšlení a přístupu k realitě vs. duchovní život je uznávám mírně omšelá záležitost, co si budeme namlouvat, ale film i přesto dokázal v řadě aspektů překvapit a tím má očekávání naplnil a nezklamal.

Rozhodně se pro mě kupříkladu jednalo o příjemnější podívanou než u souběžně uvedeného, též přemýšlivého Dárce, který je ze všech stran sice proklamován, ale díky hlavnímu obsazení, především co se týče teen hvězdičky Brentona Thwaitese v hlavní roli, se pro mě stal téměř nekoukatelným kýčem, ačkoliv jsem se na něj vzhledem k námětu docela těšila. Nuže můžu říct, že v I Origins si jistě každý najde to své a byla by škoda ho v kinech propásnout.

Zdroj fotografií: CinemArt