7 největších mýtů o hubnutí

Sport / 28.9.2014

Nedaří se vám zhubnout? Dost možná je to tím, že se řídíte „osvědčenými zásadami“, které vám ve výsledku mohou spíše uškodit. Čtěte dál!

Lákají nás na light potraviny, slibují nám, že ve fitku docílíme naší vysněné postavy… Je tomu doopravdy tak? Podívejme se společně na sedm největších mýtů o hubnutí, které utkvěly v našich představách, považujeme je za pravdivé a vesele se jimi řídíme.

1. Když budu jíst light potraviny, zhubnu.

Nejen že jsou light potraviny o mnoho nezdravější než jejich klasická verze, protože obsahují škrob a želatinu, ale hlavně máme pocit, že light potravina je výrobek, kterého můžeme sníst neomezené množství, protože je určený k hubnutí. Dalším problémem je, že light výrobky mnohdy nemají zrovna nejlepší chuť, tudíž naše chuťové pohárky neuspokojí. Sáhneme proto vzápětí po potravině s výraznou a lepší chutí. Snědli jsme výrobky hned dva, a to úplně zbytečně. Opravdu si radši nedáte klasický „nelight“ jogurt?

2. Musím jíst jen kuřecí a krůtí maso, protože je dietní.

Nejdietnější maso je krůtí nebo kuřecí bez kůžičky a nejlépe vařené nebo dušené. Ale ani kuřecí nebo krůtí maso není dietní, když ho osmažíme na oleji. Grilované libové vepřové maso je dietnější než smažené kuřecí. Napadlo vás to někdy? Že ne? Nenechte se oklamat a upravujte maso tak, aby neobsahovalo zbytečně moc tuku. To je to, co vám doopravdy pomůže.

Dušené kuřecí maso se zeleninou je dietní a zároveň dobré na chuť. Zdroj: foter.com, autor: Ginny

Dušené kuřecí maso se zeleninou je dietní – a zároveň skvěle chutná! Zdroj: foter.com, autor: Ginny

Tip Generace 21: Pokud se bez smažení neobejdete, používejte kvalitní olivový nebo řepkový olej.

3. Posilování mi v hubnutí nepomůže, musím zvolit nějaké kardio cvičení, jako je běh či jízda na kole.

Když chcete spálit tuk a zároveň mít štíhlé svaly, posilujte s nižší váhou a naopak zvolte vícero opakování. Posilování může být vaším pomocníkem při hubnutí, je ale třeba zvolit formu, při které se hubne – menší zátěž, více opakování. Rozhodně ale nevynechávejte kardio (běh, chůze, tanec), to je mezi sportovními aktivitami spalovací jedničkou.

4. Když chci zhubnout, stačí pravidelně a intenzivně cvičit.

Pokud chceme zhubnout, musíme změnit především naše stravovací návyky. Jak bude naše tělo vypadat, určuje ze dvou třetin naše stravování. Přestože je sport při hubnutí důležitý, rozhodně není spasitelný. Ale co se týče krásně pevné postavy, nic se mu nevyrovná!

běh

Cvičení je při hubnutí důležité, ale ne tolik jako to, co jíme. Zdroj: foter.com, blinkingidiot

5. Ovoce můžu sníst kolik chci, má přece málo kalorií.

Často se říká: „Když chcete zhubnout, nahraďte nezdravé svačinky ovocem a zeleninou.“ Jenže tato rada má háček – ovoce obsahuje hodně jednoduchých cukrů, a není proto vhodné k časté konzumaci, když se snažíte zhubnout. To neznamená, že byste ho měli z jídelníčku úplně vyloučit, ale spíše ho jíst jen v dopoledních a časně odpoledních hodinách. Jíst ovoce před spaním je nevhodné, pokud víte, že už vás už nečeká žádná fyzicky náročná aktivita, a tak tělo cukr nebude potřebovat. Speciální pozornost věnujte hroznovému vínu a banánům – obsahují hodně skrytých kalorií a při hubnutí byste je měli omezit na minimum.

6. Váha ukazuje více, než když se nesnažím. Dělám něco špatně!

Jedna dobrá rada: váhu vyhoďte a vezměte si na pomoc spíše krejčovský metr. Jen ten vám totiž prozradí opravdový úbytek tuku. Pokud jste v poslední době hodně cvičili, příbytek na váze bude pravděpodobně výsledkem nově se budujících svalů. Svaly váží na jednotku objemu mnohem více než tuky. Pravidelné měření vám řekne mnohem více, nenechte se vystresovat čísly na váze.

Váha nás někdy může pěkně potrápit. Zaměřte se spíše na měření obvodu. Zdroj: foter.com, autor Tanvir Alam

Váha nás někdy může pěkně potrápit. Zaměřte se spíše na měření obvodu. Zdroj: foter.com, Tanvir Alam

7. Mám tloušťku v rodině, nejde s tím nic dělat.

Obyčejná výmluva, která akorát potvrzuje, že jste moc pohodlní na to začít se sebou něco dělat a změnit vaši postavu k lepšímu. V genech můžete mít tak maximálně to, že když se přejídáte nezdravými věcmi, projeví se to na vaší postavě. Říkáte si, že je hrozně nefér, když někdo „jí jako prase a je štíhlý“. Zkuste se na to podívat trochu jinak a začněte se snažit kvůli svému zdraví. Úbytek kil pak bude jen bonus. Stále závidíte vaší kamarádce, která se přejídá ve fastfoodech a je štíhlá? Jestliže ano, zamyslete se nad tím, jak zdravá asi bude uvnitř…

Přiznejte se: byly pro vás největší mýty o hubnutí úplnou novinkou? Jestli ne, můžete si pogratulovat. A jestli ano, od teď už také nepochybíte! Znáte nějaké další mýty, které stojí za zmínku? Zapojte se do diskuze!

Zdroj perexové fotografie: foter.com, Helga Weber

Martina Mikulášová

Martina Mikulášová

Studentka gymnázia, která se skoro pořád něčemu směje. Má ráda psaní a jednou by se jím chtěla živit. Mezi její další zájmy patří fitness, fotografování, lezení po skalách, orientační běh a konzumace jídla. Kontaktovat ji můžete na: martina.mikulasova@generace21.cz

Zanechte komentář