Život za životem: Když tma neznamená konec, ale nový začátek

Literatura / 4.11.2014

Přemýšleli jste někdy o tom, jaké by to bylo, kdybyste měli možnost prožít svůj život znovu? Jinak? Lépe?

Kate Atkinsonová si v Životě za životem pohrává s chytlavou myšlenkou v atraktivním období obou světových válek.

Když se Ursula narodila v zapadlém domku na anglickém venkově, zrovna zuřila vánice. A protože se k ní lékař nedostal včas, udusila se na pupeční šňůře. Taková kniha by byla příliš krátká. Ursulin život však smrtí nekončí, naopak. Začíná znovu, dívka dostává druhou šanci a může žít znovu, dokud se k ní opět nesnesou hebká křídla temnoty. A tak ji sledujeme, jak znovu a znovu prožívá svůj život, který vždy začíná v únoru 1910 během zuřivé sněhové bouře. Ale pokaždé se vyvíjí a zamotává jinak, pokaždé dospěje k jinému konci po boku s jinými lidmi a na jiných místech podle toho, kam Ursulu válkou zmítaná Evropa svými křivolakými cestičkami zrovna zavede.

Kate Atkinsonová rozhodně není na literární scéně žádným nováčkem a její romány, kterých byl do češtiny přeložen jen zlomek, sbírají pravidelně literární ceny a opanovávají mezinárodní žebříčky čtenosti. Život za životem je sonda do jedné z nejstarších lidských idejí – co kdyby smrt nebyla definitivní? Co kdybychom po ní dostali šanci svůj život prožít znovu?

atkinson

Zdroj: kateatkinson.co.uk, Euan Myles

Kate Atkinsonová svoji spisovatelskou dráhu zahájila psaním povídek do časopisů. Za románovou prvotinu V zákulisí muzea obdržela v roce 1996 Whitbreadovu cenu. Následovaly další romány Human CroquetEmotionally Weird. V roce 2002 vyšla její sbírka povíden Not the End of the World.

Román Neuzavřené případy přivádí na scénu detektiva Jacksona Brodieho. Ten se objevuje i v dalším románu One Good Turn, When Will There Be Good News? a Started Early, Took My Dog. Podle všech knih s Jacksonem Brodiem byla natočena v roce 2011 série v produkci BBC. Zatím poslední její knihou je A God in Ruins.

Zdroj informací: databazeknih.cz

Příběh s přesahem

Celý Ursulin příběh je i přes poutavý vypravěčský styl spíše poklidným rozprávěním s filosofickým podtónem a častými odkazy na díla velkých básníků i dramatiků než divokou akční expedicí do minulosti. Pomalé tempo a opakující se scény jen s drobnými změnami by snad mohly být přítěží – kdyby Atkinsonová nebyla tak zkušenou vypravěčkou. Takto čtenář s detektivním zápalem hledá ty malé obměny a odbočky od cesty určené osudem, které způsobí absolutní převrat v životě člověka.

Co je snad ještě lákavější než samotná premisa celého příběhu, je prostředí, do něhož je zasazen. Ursulino narození v předválečné době, její dospívání za první světové války a následně to, jak celý dospělý život bojuje s následky války druhé, to všechno dává knize velkou porci autentičnosti. Z díla je jasné, že si Atkinsonová dala velkou práci s přípravou podkladů a sama prozkoumala tento úsek našich dějin do nejmenších detailů. Před očima tak čtenáři defilují v imaginárních kulisách reálné osobnosti a je autorčiným prostřednictvím přítomen některým důležitým okamžikům historie.

Živoucí postavy, záruka úspěchu

Zajímavé informace o vzniku knihy najdete na oficiální stránce autorky.

Hlavní i vedlejší postavy příběhu vás naprosto očarují. Díky velkému časovému rozpětí má Atkinsonová možnost pracovat s celou škálou rozdílných charakterů, které je schopna prokreslit pouhými několika větami tak, jako to dokázala už ve své prvotině V zákulisí muzea. Obyčejní lidé s obyčejnými starosti i důležití funkcionáři a pokřivené komické figurky vám přirostou k srdci svou hmatatelnou reálností a osobitostí, která jim dodává tak důležitý třetí rozměr. Bohémská tetička Izzie, klidný a laskavý otec Hugh i všemi milovaný bratr Teddy vám zůstanou v mysli ještě dlouho po dočtení románu.

Život za životem je román syrový a občas velmi krutý, tak jak už život někdy bývá. Se čtenářem nejedná v rukavičkách a prostřednictvím jednotlivých postav zakusí bolest ztráty, chlad osamění i takové množství smrti, které člověka dokonale otupí. A na závěr zanechá mravenčení v zádech a hořkosladký pocit, který může vytvořit jen skvělá kniha. Kniha, kterou si budete dlouho pamatovat. Všichni ti, kteří nehledají jen odreagování a rychlé pobavení, ale naopak od příběhu očekávají podnět k zamyšlení a drobné pošťouchnutí, si Život za životem nemohou nezamilovat. Je to čtení na podzimní večery s bohatým slovníkem, poutavým příběhem a poselstvím navíc.

život za životem

Život za životem (Life After Life)

Autor: Kate Atkinsonová