Labyrint: Útěk – uniknou hrdinové vlastnímu osudu?

Film Kultura / 17.9.2014

Zamysleli jste se někdy nad tím, jaké by to bylo probudit se na neznámém místě? Nevědět dokonce ani své vlastní jméno a muset trávit čas s vrstevníky s podobným osudem uprostřed labyrintu, ze kterého nevede cesta ven?

Labyrint: Útěk

akční/thriller/sci-fi

USA, 2014

Režie: Wes Ball

Předloha: James Dashner (kniha)

Hrají:Dylan O’Brian, Will Poulter, Hong-ki Lee adalší

Díky filmu Labyrint: Útěk máme možnost sledovat, jak se s touto situací popere hlavní hrdina Thomas (Dylan O’Brian). Podzemním výtahem se dostává na louku obklopenou vysokými zdmi, kde jej přivítá skupina podobně starých chlapců a v rámci možností mu vysvětlí situaci. Na louku se dostali stejným způsobem jako on a každý se s touto situací vyrovnává po svém. Někdo prací, jiný průzkumem a někteří také zoufalým lpěním na smluvených pravidlech.

Do bludiště, které obklopuje louku obývanou chlapci, mají přístup pouze ti nejlepší a nejodvážnější běžci, kteří mají čas vymezený denním světlem na to, aby našli únikovou cestu. Každé ráno se ve zdi otevírá obrovská brána a kdo se z labyrintu včas nevrátí, po tom zůstane jen přeškrtnuté jméno na zdi, spousta otázek a žádné odpovědi. V noci se totiž bludiště mění na místo plné nástrah, pohybujících se zdí a tajemných zvuků a stínů, přičemž pravděpodobnost, že se v něm někdo dožije rána, se blíží nule.

Tajemný podzemní výtah přivezl jedinou dívku Zdroj: CinemArt

Tajemný podzemní výtah přivezl jedinou dívku. Zdroj: CinemArt

Dívka mezi chlapci

Hrdinu příběhu Thomase, který se vzepře nastaveným pravidlům a jehož neutichající zvídavost bude mít pro komunitu chlapců obrovský význam, si zahrál Dylan O’Brian, který má už sice za sebou pár rolí ve filmech (Stážisti) či seriálech (Teen Wolf), přesto však jeho tvář není v Hollywoodu příliš známá. Jeho výkon v hlavní roli je však působivý a nepochybně má ještě světu filmu co nabídnout.

Další postavy bojující v labyrintu o svůj život a zdravý rozum ztvárňují například Thomas Brodie-Sangster (Láska nebeská, Hra o trůny), Will Poulter (Letopisy Narnie, Millerovi na tripu) nebo jediná dívka v příběhu, která se do bludiště dostává jako poslední, Kaya Scodelario (Shank, Teď a tady). To, že se v příběhu objeví, má jistě svůj význam, její herecký výkon však nijak neoslňuje, neurazí, ale ani nenadchne. Myslím, že její postava ve filmu mohla být daleko propracovanější a upřímně bych řekla, že reakce skupiny chlapců na to, že se mezi nimi po třech letech objeví dívka, byla ve filmovém zpracování velmi neadekvátní a nereálná, neboť totiž nebyla v podstatě skoro žádná.

„Každé ráno, když se vrata otevřou, hledají běžci cestu ven. Nikdo ještě v labyrintu nepřečkal noc.“

Sci-fi nebo i něco víc?

Kouzlo filmového zpracování spočívá především v tom, že již v první scéně diváka vtáhne do děje a nedovolí mu vydechnout až do závěrečných titulků. Přestože tvůrci zařadili tento film do kategorie akční sci-fi, je nabitý scénami plnými emocí a citů. Když už mluvím o citech, tak pokud hledáte romantiku a love story, tak tady ji rozhodně nenajdete. Což Labyrint: Útěk odlišuje od filmů s podobnou tématikou a přičítá mu to body k dobru. Naopak je plný přátelství, bratrství a vzájemné solidarity.

Lidé, co očekávají především honičky, akci a děsivá monstra, si sice také přijdou na své, v některých momentech se mi strachy tajil dech, protože scény z bludiště byly opravdu velmi propracované a celkem i uvěřitelné, na druhou stranu podle mě hlavní síla příběhu spočívá právě v působení na divákovy emoce a na jeho chuť vběhnout hrdinům do bludiště na pomoc.

Nebezpečí a nejistota od začátku až do konce Zdroj: CinemArt

Nebezpečí a nejistota od začátku až do konce. Zdroj: CinemArt

Co však lehce ubírá filmu na dokonalosti, je zpracování závěru. Napětí by se dalo krájet, nebezpečí hrozí hrdinům na každém kroku, konečné scény filmu však působí poněkud uspěchaně, nepřehledně a co se týče rozuzlení, tak nebudu prozrazovat příliš, snad jen to, že se na konci filmu opravdu vyplatí maximálně se soustředit, protože méně pozornému divákovi může ledasco uniknout. Konec filmu navíc dává prostor pro různé spekulace a interpretace situace a toho, jak to bude dál, na což divákům nejspíše odpoví až zpracování dalšího dílu.

I přes pár nedostatků, které jsou však v celku zanedbatelné a omluvitelné, mohu film doporučit jak těm, kteří na plátně rádi sledují akci a napětí, tak i těm divákům, kteří preferují emoce a scény založené na dialozích. Já jsem se dočkala obojího a zklamaná jsem rozhodně nebyla. A navíc, závěrečné scény vás přimějí napjatě očekávat další díl, i kdyby jen pro to, abyste se dozvěděli, kdo že vás tu vlastně celou dobu vodil za nos.