Film / 16.8.2014

Jan Svěrák přichází s novým filmem a opět cílí na děti, tentokrát však s klasickými českými pohádkami. Podaří se mu zaujmout i staršího diváka?

Tři bratři

pohádka

Česká republika / Dánsko, 2014, 86 min.

Režie: Jan Svěrák

Hrají: Tomáš Klus, Vojtěch Dyk, Zdeněk Piškula, Jiří Lábus, Zuzana Norisová, David Matásek, Ivana Chýlková, Oldřich Kaiser, Miroslav Táborský, Zdeněk Svěrák, Bolek Polívka, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Oldřich Vlach a další

Seděla jsem v kině a před filmem byl uveden trailer, který začínal kouzelným hlasem Zdeňka Svěráka. Moje srdce zaplesalo, hurá, Svěráci mají film, a dokonce pohádku. Nedočkavě jsem odškrtávala dny v kalendáři a konečně se s vámi mohu podělit o zážitky z filmu.

Co film slibuje?

Na začátku stály malé operky, které Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř připravili pro Českou televizi. Jan Svěrák si je přečetl a řekl, že by z toho mohl být film.

Tři bratři jsou výpravným snímkem, který slibuje klasickou pohádku. Scenárista Zdeněk Svěrák spojil tři známé pohádky Šípková Růženka, O dvanácti měsíčkách a Červená Karkulka do jednoho příběhu. Jako propojovací linie slouží právě tři bratři, kteří odcházejí do světa hledat nevěstu. Každý z nich má jednu vlastnost, které by bylo dobré se zbavit. Jan neustále někde něco zapomíná a je nepozorný, Pepa je zbrklý a nejmladší Matěj zase nerozhodný.

„Je to především příběh tří bratrů, kteří se pomocí notoricky známých pohádek doberou něčeho nového. To je na tom to cenné,“ shrnuje herec David Matásek.

Pohádka Tři bratři režiséra Jana Svěráka.

Klasické české pohádky

„Při shánění financí na výrobu filmu jsme narazili na častou otázku, proč točíme zrovna pohádku,“ říká Jan Svěrák. „Je to jednoduché. Chtěl jsem klasické české pohádce vrátit sebevědomí, které v posledních letech ztratila tlakem hollywoodských velkoprodukcí, jež se snaží dohnat fantaskními postavami a triky.“

Tři bratři, kteří najdou své nevěsty.

Tři bratři, kteří najdou své nevěsty.

Můžeme se tedy těšit na vítězství dobra nad zlem, nadpřirozené bytosti, kouzla a čáry. To vše v balíčku notoricky známých pohádek. A tady jsem se bála, že přijde kámen úrazu. Všechny tři pohádky dobře známe. Existují sice nepatrné odlišnosti v jednotlivých verzích, ale každému je jasné, o co v nich jde. Co se stane, když je někdo dá na plátno? Nebudou děti zmatené či vystrašené z vlka, který jí lidi?

Po zhlédnutí filmu myslím, že nebudou. Souhlasím s režisérem  Janem Svěrákem, je třeba si uvědomit, že jde o české pohádky, na kterých jsme všichni vyrostli. „Myslím, že pohádky tak, jak je znám, byly vždycky strašidelné. To je naše tradice a nevím, proč bychom se jí měli vzdávat. Připadá mi to stejné jako když se někdo podivoval, že je tam záběr na dojení mléka, že je to ošklivé. A jaké jiné mléko asi všichni pijeme? Jediné, s čím jsme se trápili, byla míra,“ řekl po filmu Jan Svěrák. Nezbývá než souhlasit. Děti by měly znát naši tradici. Uškodilo snad nějak, že nám bylo vyprávěno o vlkovi, který snědl lidi či o ježibabě upečené v peci? Tím, že budeme děti před něčím takovým chránit (před pohádkami?!), dosáhneme právě akorát toho, že nebudou vědět, odkud je to mléko z obchodu.

„V pohádce se člověk musí i bát, o to je pak lepší pocit, že to dobře dopadne,“ dodal k „hororovým“ scénám Zdeněk Svěrák.

Hvězda vedle hvězdy

Herecké obsazení filmu se pyšní jednou hereckou hvězdou vedle druhé. Role vypravěče propojující celou dějovou linii se ujal Zdeněk Svěrák, i když původně neměl být na plátně vidět, ale pouze příběhy slovně doprovázet. Hlavní role bratrů hrají Tomáš Klus, Vojtěch Dyk a Zdeněk Piškula. Otce ztvárnil Oldřich Kaiser a po boku měl Gabrielu Míčovou. Nechyběl však ani Jiří Lábus, za mě rozhodně jedna z nejlépe zvolených postav. Lábus si zahrál bábu z mokřin a kromě parádního hereckého výkonu zde patří slova chvály kostýmu, který měl. Lišejník na tváři a šat, z něhož při chůzi odpadají žáby, byl už jen třešničkou na dortu.

Jiří Lábus v roli Báby z mokřin byl skvělý.

Jiří Lábus v roli báby z mokřin byl skvělý.

Hlavní tři ženské role obsadily Kateřina Kosová jako Růženka, Lucie Marie Štouračová jako Karkulka a Sabina Rojková jako Maruška. Mně osobně se nejvíc líbila Lucie Marie Štouračová, která doprovázela svou roli skvělými grimasami a na její výraz před spolknutím od vlka diváci jen tak nezapomenou.

Lucie Marie Štouračová jako Karkulka.

Lucie Marie Štouračová jako Karkulka.

Velmi mile mě překvapilo obsazení Zuzany Norisové a Davida Matáska do role královny a krále „Šípkového království“. Ačkoliv král neustále na něco zapomínal, nebyl nijak směšný, jako to občas v pohádkách bohužel bývá.

02_412

Královna Zuzana Norisová s králem Davidem Matáskem byli výborným párem.

Uvidíte ale také Ivanu Chýlkovou, Bolka Polívku či Miroslava Vladyku, a když jako holub na plátně promluví Pavel Liška, víte, že všechno po herecké stránce je v tomto filmu v pořádku.

„Hrát dnes v pohádce je příjemně očistný a oživující proces. V době, které schází smysl pro šťastné konce, zažijete náhle to, co je vlastní vaší podstatě. Navíc pohádku se rozhodne natočit jen ten, komu se podařilo zůstat dítětem, a je tedy velmi bohatým člověkem, jenž obohacuje i své okolí prostým svébytím – tvůrčím přístupem k životu. Ono okolí, jehož jsem se, poctěn, stal součástí, pak nemá potřebu být na někoho nenaladěno a všem je v blízkosti takového tvůrce dobře. Jsem Janu Svěrákovi vděčný za pěkných pár chvil dětství,“ vzpomíná na pohádkové natáčení herec a zpěvák Tomáš Klus.

Zpívaná pohádka

Od září bude v prodeji filmový soundtrack Tři bratři a nakladatelství Mladá fronta k premiéře  filmu vydává knihu Darka Šmída Příběh filmu Tři bratři.

Ještě jsem nezmínila nejdůležitější rys filmu a tedy, že jde o zpívanou pohádku. Příběhy jednotlivých pohádek jsou zveršované (Zdeňkem Svěrákem) a zpívané. A tady přichází mé zklamání. Problém je totiž ten, že nemám ráda zpívané pohádky, kde písničky nahrazují děj. Ani si nedokážu představit, jak – dejme tomu v pěti letech – pochopím, že ta písnička mi vlastně něco říká, ne že by jen doprovázela obrazy filmu.

Většina veršů se navíc několikrát opakuje a upřímně mi to už občas lezlo lehce na nervy. Zvlášť když samozřejmě nechybí dětský sbor. Hned jsem si vybavila Uhlíře se Svěrákem v pořadech, kde děti zpívají písně typu „Maminko, tatínku, posílám vám vzpomínku...“ Tento malý kaz, který bude vadit jen nám rýpalům, ale přehlušuje doprovodná hudba nahraná pod vedením Michala Novinského Českým národním symfonickým orchestrem. Tady opravdu klobouk dolů. Zvláště při pohádce O dvanácti měsíčkách budete uneseni.

Každý z bratrů si nakonec najde nevěstu. I když Matěj (Z. Piškula) si na ní musí ještě pár let počkat.

Každý z bratrů si nakonec najde nevěstu. I když Matěj (Z. Piškula) si na ni musí ještě pár let počkat.

Závěrem můžu jen říct, vezměte děti, ať už své nebo někoho známého, a jděte si odpočinout do kina u klasiky, která vám připomene národní tradici a vaše vlastní dětství. Přežít budete muset trochu toho zpěvu, který vám ale vynahradí skvělá hudba, excelentní herecké obsazení, nádherné kostýmy a pěkné lokace od českých lesů po zámek Hluboká. A máte-li rádi Zdeňka Svěráka s jeho vtípky, nebudete litovat, i na ně totiž často dojde a jako dospělí je oceníte o to víc.

Nechybí ani osobitý styl Zdeňka Svěráka.

Autoři filmu Tři bratři

• režie: Jan Svěrák
  • námět a scénář: Zdeněk Svěrák
  • kamera: Vladimír Smutný
  • střih: Alois Fišárek
  • hudba: Jaroslav Uhlíř, Michal Novinski
  • zvuk: Jakub Čech, Claus Lynge
  • kostýmy: Simona Rybáková
  • choreografie: Jana Hanušová, Niclas Bendrixen
  • producent: Biograf Jan Svěrák

Zdroj všech fotografií: BIOGRAF JAN SVĚRÁK

Zdroj videí: youtube.cz

Alice Jendelová

Alice Jendelová

Jsem holka plná protikladů. Ačkoliv už věkem přes 20, stejně milovnice pohádek, Hello Kitty a hlavně Harryho Pottera. Ačkoliv už ne studentka, stejně sběratelka lepíků, notýsků, zvýrazňovačů a všelijakých dalších roztomilostí a nutností z papírnictví. Ačkoliv milovnice domova a svého klidu, stejně cestovatelka celým srdcem s mnoha cestovatelskými sny. A ačkoliv kuchtička, co mnohokrát něco připálí a zaneřádí celou kuchyň, stejně redaktorka sekce Na talíři. ♥