CHLAPECTVÍ: Jedno neobyčejně obyčejné dospívání

Film Kultura / 14.8.2014

Děj mnoha Linklaterových filmů se odehrává během jediného dne. Tentokrát nastává změna, budeme sledovat výsledek 12 filmových let!

BOYHOOD

Drama

USA, 2014, 166 min

Režie: Richard Linklater

Scénář: Richard Linklater

Hrají: Ellar Coltrane, Ethan Hawke, Patricia Arquette, Lorelei Linklater

Boyhood režiséra Richarda Linklatera se bezesporu zapíše do dějin kinematografie již z toho prostého důvodu, že zcela překopává dosavadní uvažování nad dimenzí a způsobem natáčení filmu a především machinací s časovou paralelou. Chlapectví je tedy unikátní právě proto, že jeho jednotlivé části byly natáčeny vždy jednou ročně v krátkých časových úsecích (3-4 dny, kdy se sešel celý štáb) po dobu dvanácti let (2002-2013), čímž se tento snímek stává zcela revolučním.

U běžných rodinných dramat se využívá k dosažení vizuální změny herců toho, že jsou „maskováni“ tak, aby působili starší, či bývají často rovnou přeobsazeni/nahrazeni – nebo se ve filmu jednoduše skáče v čase díky uvozujícím titulkům, které diváka ukotvují v čase a napomáhají tak orientaci (např. o rok později, o deset let později…).

V Boyhood je tomu zcela jinak, máme skutečně jedinečnou možnost pozorovat přirozené dospívání jednoho malého kluka a ostatních členů jeho „rodiny“, s kterými se stejně jako s ním seznámíme v jeho 6 letech. Nenechte se však zmást, nejedná se o dokument. Linklater sice využil časosběrného materiálu, ale pracuje s ním zcela odlišně. Spíše z něj doslova skládá chronologickou mozaiku zásadních životních okamžiků, kdy se i přes jejich jedinečnou uvěřitelnost nakonec jedná o fikci.

Otec (Ethan Hawke) a syn (Ellar Coltrane) chvilka.. (Zdroj: CinemArt)

Mason (Ellar Coltrane) a otec (Ethan Hawke). Zdroj: CinemArt

A čí dospívání budeme vlastně sledovat?

Příběh začíná zasněným pohledem šestiletého Masona (Ellar Coltrane), který hned na začátku čelí faktu, že jeho oddaná, bojující svobodná matka Olivia (Patricia Arquette) rozhodne, že se ještě společně s Masonovou starší sestrou Samanthou (Lorelei Linklater) všichni přestěhují do Houstonu. Mezi tím se tenhle malý kluk musí vypořádávat také s dlouhodobou nepřítomností svého otce Masona (Ethan Hawke) seniora, který se však má konečně vrátit z Aljašky, a chystá se tím tak znovu vstoupit do jejich světa. Tím začíná tenhle non-stop tok jednoho „obyčejného“ rodinného života.

Mason se společně se svojí sestrou vydává na emocionální, transcendentní cestu v průběhu let, od jejich společného dětství, přes dospívání až k dospělosti. Pozorujeme příchod nových nevlastních rodičů, prvních lásek a partnerů, učitelů, šéfů, nebezpečí, tužeb a tvůrčí vášně. Příběh zkrátka působí tak, jako když ho život píše sám. Společně překleneme všechna období, vizuální změny hlavních představitelů, až k tomu, kdy se každý z nich aspoň částečně snaží najít svou vlastní cestu.

Výsledky jsou však nepředvídatelné, protože v jednu chvíli se může vše od základu změnit kvůli událostem vedoucím k hluboké osobní zkušenosti, které nás následně formují, ač někdy možná i na chvíli zlomí. S tím, jak rosteme, se neustále mění i povaha našeho života.

Starší Mason (Zdroj: CinemArt)

Starší Mason s ratolestmi. Zdroj: CinemArt

Co by kdyby?

Linklater si ve filmu kouzelně hraje s časem a snaží se tím pro diváka ukrást momenty, které vytrvale proudí skrze naše každodenní životy, z nichž pak můžeme dostat nějakou perspektivu a východisko. Téměř všechny fiktivní filmy vznikají na základě nutnosti vzniku v rozmezí několika týdnů maximálně měsíců, jelikož většina filmových studií tím spoléhá především na vracející se zisky. Tím, že Linklater začal spíše než s běžným scénářem s něčím blízkým strukturálnímu plánu, dokázal zároveň vyhrát dlouhodobou podporu IFC Films, kteří celý projekt a jeho výrobu následně zaštítili.

To je skutečně obdivuhodné – už jenom při představě, jaká nejistota a risk po celou dobu film jistě provázela. (Co kdyby se kupříkladu jednomu z hlavních představitelů něco stalo?) Nakonec se vše skvěle podařilo.

Zdroj: CinemArt

Mason (vpravo) společně se svojí partičkou kamarádů. Zdroj: CinemArt

Harry Potter, Britney, Obama a maturita

Richard Linklater ve svém fiktivním dramatu Chlapectví diváka postaví před epickou, intimní podívanou. Skrze kouzelné momenty z dětství máme zároveň možnost ve střípcích pozorovat posun moderní doby, trendů a krátký vývoj amerických dějin a milníků doby. Od vtipných vsuvek v podobě ikonických kýčovitých hitovek od Britney Spears až po Gagu, přes zcela zásadní zvolení Obamy prezidentem, k čekání na nový výtisk Harryho Pottera, čímž vám Boyhood jistě připomene vaše vlastní dětství.

Linklater má bezesporu úžasný smysl pro detail, který celé dílo činí neobyčejným. Zcela zásadní jsou však herecké výkony a obsazení. V takto intimním filmu musíte perfektně zvážit a typově zvolit herce, s kterým se divák ztotožní, který mu připomene jeho samotného nebo někoho z okolí.

Kdyby ve filmu hráli etablovaní, vyumělkovaní hollywoodští herci, kdo ví, jak by to dopadlo. I přesto byl velmi odvážný tah dosadit jako hlavního představitele Masona Ellara Coltranea, jelikož se jednalo o nezkušeného dětského herce. Během snímku však můžeme sledovat, jak Coltrane postupně herecky dozrává. Do role Masonova otce Linklater vybral svého osvědčeného herce Ethana Hawkea (Před půlnocí, Před úsvitem), který opět nezklamal. Zajímavostí je, že Masonovu starší sestru hraje sama Linklaterova dcera Lorelei.

Scéna, při níž Ethan Hawk dává přednášku svým "filmovým dětem" o sexu. (Zdroj: CinemArt)

Scéna, při níž Ethan Hawk dává přednášku svým „filmovým dětem“ o sexu. Zdroj: CinemArt

Nečekejte klišé, ani první pusu!

Ačkoliv se film může zdát obyčejný, pro někoho snad i se zbytečně dlouhou stopáží (2 hodiny 40 minut), věřím, že spousty diváků se dotkne především díky momentům, které sami tak moc dobře znají a nebo si na ně minimálně vzpomínají. Nečekejte akční podívanou, ani vyumělkovanou složitou dějovou strukturu. Nečekejte klišé, kdy se pojede přesně dle očekávání a uvidíte první Masonův polibek či to, kdy přijde o panictví. Pro každého bylo při jeho dospívání zásadní něco jiného, proto máme možnost sledovat unikátní selekci toho, co možná právě sám Linklater považuje za stěžejní.

Z natáčení Linklater (Zdroj: CinemArt)

Fotografie z natáčení:  Ellae Coltrane a sám režisér Richard Linklater. Zdroj: CinemArt

Zkrátka se nechte jako správní voyeři unášet plynutím Masonova života ve všech jeho nedokonalostech, díky čemuž se vám možná právě Boyhood vryje do paměti jako jeden z nejhezčích portrétů o dospívání vůbec. A nebo minimálně jako ten „neobyčejný, autentický bonbónek filmového léta“.

„Time is the substance from which I am made. Time is a river which carries me along, but I am the river.“ Jorge Luis Borges

Zdroj videa: YouTube

Zdroj perexové fotografie: CinemArt

Anna Nižňanská

Anna Nižňanská

Studentka Architektury a zároveň Filmových a divadelních věd (ano,žiju v autobuse a ve vlaku). Rodilý Dejvičák, neurotik, milující cestování a objevování nových kaváren a míst. Autistický morous, kterýho od mala uklidňuje film, umění a předevšim dorty, pač jak víme, jsou dobrý na nervy! Pakliže mám naplněnej panděr, myslim, že jsem i poměrně snesitelnej "companěro"! Amen.

Zanechte komentář