10 rad, jak zdravě jíst, změnit si život a zlepšit náladu

Na talíři / 11.8.2014

Není to zrovna recept na zázračnou dietu a sexy křivky, ale zdravá strava je ten nejlepší začátek pro životní změnu a to hlavně proto, že jde ruku v ruce s dalšími pozitivy pro vaše tělo i duši. 

Když se řekne slovo dieta, často vám vstávají vlasy hrůzou při představě hladovění, úmorného sportování, malých porcích jídla bez chuti a psychika na dně. Pojďme tomu prostě říkat zdravý životní styl, ve kterém se nemusíte omezovat, můžete si skvěle pochutnat na pořádných porcích dobrého jídla a budete se cítit mnohem lépe než kdy předtím a mnohem připravenější na každou novou výzvu.

1. Mouka

Zásadně celozrnná! Výrobky z celozrnné mouky mají velice nízký glykemický index, což v překladu znamená, že je vaše tělo tráví podstatně déle a díky tomu máte menší a méně častý hlad (bílé pečivo ho má naopak velice vysoký). Je třeba dát si pozor na kupované pečivo – to že je tmavé, neznamená že je celozrnné. Hlídejte si nápisy na cenovkách a kupujte zásadně celozrnné (ne vícezrnné!). Stejně tak je tomu i u těstovin, které se dají hravě sehnat, a také u sladkého pečení. Celozrnná mouka má trochu jinou konzistenci než bílá, ale tak jako tak si skvěle pochutnáte.

TIP: Co třeba si s námi dát celozrnné lívance?

2. Snídejte

To je skoro bez komentáře! Bohatá a pestrá snídaně je základ pro celý den a kdo si myslí, že bez snídaně bude o pár kil lehčí – šeredně se mýlí – budete akorát unavení. Obecně je průšvih, když držíte ve stylu „celý den nejím a večer se nacpu“, tak se toho vyvarujte a snídejte vydatně a zdravě – zelenina, jogurty, ovoce, celozrnná houska…

TIP: Nevíte-li, co si připravit, inspirujte se naší redakcí.

3. Čtěte!

Nikdy nekupujte nic u čeho neznáte složení! Není to zas taková věda, zajímejte se o počet kalorií, tuků, cukrů, pokud jste obéznější, tak i množství soli. Důležité je čtení u masných výrobků a sýrů – nekupujte nic co má méně než 95% masa (Co asi tvoří zbytek šunky když obsahuje jen 50% vepřové kýty?) a u sýrů se zajímejte o tuk  v sušině (!) – nejlépe do 30%.

TIP: Kvalitiní suroviny seženete například v Pankráckém Rynku

4. Ovoce

Pomalé cukry! Nejlepší, jaké vaše tělo může dostat jako dlouhodobější přísun energie a to hlavně po ránu či před sportem a většími výkony. Dalším pozitivem konzumace ovoce je fakt, že vás po večerech přestane honit mlsná po čokoládě a dortíkách.

TIP: Užijte si léto s ovocem ve sklenici nebo zkuste smootie.

5. Čistá voda

Pijte vodu! S nedostatkem vody v těle se vám nikdy nepodaří zhubnout, být energičtější, nebo se třeba hezky opálit. Pravidelně pít prostě musíte a to nekompromisně.

TIP: Voda vám pomůže i detoxikací

Pitný režim je opravdu důležitý! Zdroj: foter.com, vanhooko

Pitný režim je opravdu důležitý! Zdroj: foter.com, vanhooko

Kolik jídla denně moje tělo potřebuje?

Množství energie, které musí vaše tělo přijmout určuje takzvaný bazální metabolismus. Ten se počítá na základě vašeho věku, výšky a váhy a určuje hranici kaloriií, které vaše tělo spálí za den bez jakékoliv fyzické námahy. Musíte se tedy krmit tak, abyste nestrádali, ale ani nepřebrali. Skvělým pomocníkem pro hlídání kalorií, spořádaného jídla a výpočtu BM je stránka MTE.cz.

6. Pořádná porce

Nebojte se dobře najíst! Pokud máte kvalitní, čerstvé a zdravé suroviny, pořádně se najezte a nehladovte. Dejte si tolik, co potřebujete. Nejlepší je jídlo doplnit kopcem zeleniny, či nějakého salátu, který vás zdravě zasytí a občerství bez zbytečných kalorií navíc.

TIP: Naučte se připravovat různé saláty

7. Stravovací režim

Jezte často a pravidelně! nejlépe šestkrát denně – snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře a druhá večeře (ideálně hodinu před spaním – mýty o tom, že poslední jídlo smíte před osmou hodinou večerní, vymysleli stravovací sadisté). Tak si rozložíte jídlo do celého dne a vaše tělo ani nestihne mít hlad.

TIP: Chcete-li změnit výrazně své stravovací návyky a hubnout, je nejlepší se poradit s výživovým poradcem.

8. Ovocný jogurt s 0% tuku?

Neexistuje. Nenechte se zmýlit – nízkotučné mléčné výrobky s ovocnou příchutí možná obsahují 0% tuku, ale zato dvakrát a více sacharidů než běžné jogurty a jelikož jsou uměle doslazované, dostanete do sebe jen kupu rychlých cukrů, které vám ani trochu neprospějí. Kupte si bílý jogurt a dobrou marmeládu s vysokým podílem ovoce a máte vystaráno chutněji a zdravěji.

TIP: V rozhovoru s výživovou poradkyní Terezou Solilovou jsme mluvili i o jogurtech.

9. Alkohol

Kdo si občas nedá skleničku, jakoby nežil. Alkohol je pro dietu velká pohroma, ale pokud jste milovníci večírků, dejte si místo míchaného koktejlu (kombinace tvrdého alkoholu se sladkou limonádou nebo džusem je vůbec to největší zlo) kvalitní suché víno, nebo nejlépe vinný střik.  Pivo raději vynechte, protože i když má na 100 ml prakticky stejný obsah kalorií, vypijete ho mnohem více.

TIP: Kdybyste to náhodou s alkoholem přehnali, víme, jak se dát zase do kupy.

10. Pohyb

Neděste se. Nemusíte být milovníky pohybu a trápit se hodiny na spinningu, jumpingu a vyplivnout u nich duši z těla. Existují cvičení, která jsou vyvážená a dynamická, jako pilates či powerjoga (nenechte se zmýlit, přestože vypadají pomalé a nenáročné, spálíte u nich kalorie za celý den). Pokud vás neláká ani tohle, jděte alespoň se psem na procházku.

TIP: Cvičit můžete i doma.

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Magdaléna Simonová

Magdaléna Simonová

Jednoduše miluju jídlo - za plotnou i za stolem a chci tyhle požitky sdílet s okolím. Když nejím a nevařím, studuju sociologii na UK, píšu o hudbě a pracuju v mediálním výzkumu.

Zanechte komentář