22 Jump Street: Hill a Tatum jdou na vysokou

Film / 17.7.2014

Lenivá letní nálada si žádá pořádné letní komedie a lepší než téhle se už tento rok nejspíš nedočkáme. A to přesto, nebo hlavně díky tomu, že se v ní (skoro) vůbec netančí.

22 Jump Street

akční komedie

USA, 2014, 112 min

Režie: Phil Lord, Chris Miller

Hrají: Channing Tatum, Jonah Hill, Dave Franco, Nick Offerman, Ice Cube, Peter Stormare a další

Ani si už nevzpomínám, jak dlouhá je tradice tanečních filmů v letních měsících, ale pokud v tomto období zajdete do kina, alespoň jeden film typu Step Up se tam objeví stejně jistě jako Popelka s Libuškou Šafránkovou o Vánocích v televizi. Nevím, co přesně, ale něco ohledně tohoto převážně horkého ročního období po podobných filmových oddechovkách přímo volá.

Vyšlo to jednou, vyjde to podruhé

Zmiňuju letní taneční snímky hned ze dvou důvodů. Prvním je fakt, že se jeden z představitelů 22 Jump Street před necelými osmi lety proslavil právě díky hlavní roli ve filmu řečeného žánru. Druhým je pak motiv, který spojuje „step-upy“ s očekávaným pokračováním 21 Jump Street z roku 2012 – a tím je opakovaná zápletka.

Zatímco u tanečních filmů jde ale pouze o neúnavné omílání stejného materiálu – nyní ale s novou choreografií, herci a hudebním stylem – vydávaného za zbrusu nový film, 22 Jump Street se nebojí vzít zápletku prvního filmu, skoro do puntíku ji okopírovat a pak divákovi bez okolků přiznat: „Heleďte, my víme, že tohle je úplně stejné jako 21 Jump Street, ale uvidíte, že je to vtipné i o dva roky později.“ A z nějakého zvráceného důvodu to funguje.

Hrdinové se dostávají do nejrůznějších situací.

Hrdinové se dostávají do nejrůznějších situací.

Tvůrci jako by postupovali podle nepříliš známého převráceného receptu na úspěšné filmové sequely. Vezměte materiál, který se líbil divákům u předchozího dílu. Hlavní postavy – v tomto případě archetypální charaktery neoblíbeného šprta Schmidta (Jonah Hill) a ne zrovna bystrého sportovce Jenka (Channing Tatum) – postavte před překážku vytvářející rozkol v jejich vztahu. Přimíchejte do toho několik známých gagů a postav a okořeňte populárními hudebními hity.

Nakonec nechte jednu z postav uvědoměle pronést, že se jedná o stejnou zápletku jako z prvního filmu, a pokračování je na světě. Nutno dodat, že velmi kvalitní. Bez dvojice Hill – Tatum by ale zcela jistě tento malý podfuk na diváka neprošel.

Dostatek komedie za své peníze

Více o ději by nebylo slušné prozrazovat, jelikož řada nečekaných momentů a zvratů je tím, co dělá tuto komedii tak poutavou a zábavnou. Nejenže obsahuje chytré repliky a neunavující vtipy, ale několikrát i neotřele proráží pomyslnou čtvrtou stěnu filmu a přináší salvu smíchu situacemi, do kterých se filmaři tak často nepouští („Mám na sobě boty za osm set dolarů a ani nejsou v záběru.“). A to je škoda.

Tatum a Hill si vyzkouší i role "akčních hrdinů".

Tatum a Hill si vyzkouší i role „akčních hrdinů“.

S tím souvisí i zřejmě velmi vážný problém současné filmové komedie, který bych zde teď ráda adresovala. Značná část filmových komedií dnes není vtipná. Nechutná, ano. Trapná, častokrát. Ale vtipná, to mnohdy ne. Možná to není problém jen současnosti, ale filmy v tomto žánru, vznikající pomalu ale jistě, stahují komedii do kategorie „něčeho horšího, něčeho méněcenného“. Ačkoli natočit dobrou komedii je alespoň stejně těžké, ba daleko těžší, než natočit dobré drama. Stačilo by přitom, kdyby si tvůrci komedií uvědomili, že k tomu, abychom se bavili, nepotřebujeme zvracejícího koně a fekální humor.

Komedie 22 Jump Street taková není. Budete se u ní smát, často a nahlas. Užijete si herecké výkony hlavního dua i vedlejších postav – za zmínku stojí především permanentně naštvaný velitel sekce 22 Jump Street kapitán Dickson (Ice Cube) a jednoduše divná vysokoškolačka Mercedes (Jillian Bell). Za své peníze byste už nemohli dostat více komedie. Takže ano, mentálně sečteno a podtrženo, troufám si tvrdit, že 22 Jump Street je velkým kandidátem na komedii roku.

Závěrem ještě malé upozornění. Ať vás už na konci filmu bude tlačit močový měchýř sebevíc, neodcházejte před závěrečnými titulkami, ani hned po nich. Přišli byste tak o – a to tvrdím bez pro mě tolik charakteristického přehánění – zřejmě nejlepší titulkovou sekvenci, jaká kdy byla pro film vytvořena. Kam se na to hrabe chlapík tancující kozáčka u Grandhotelu Budapešť.

A ano, po titulcích následuje krátká překvapivá, avšak neméně humorná scéna.

Zdroj všech fotografií: Falcon

Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář