Chraň nás od zlého: s úderem prázdnin se budeme bát

Film Kultura / 14.7.2014

Autor V moci ďábla přináší svoji další hororovou novinku – podaří se mu opětovně navázat na úspěch svých předešlých snímků?

S úderem letních prázdnin můžou hororoví fanoušci zaplesat nadšením, jelikož tu máme další, dlouho očekávaný kousek z dílny „hororového“ režiséra Scotta Dericksona. Po jeho předchozích úspěšných snímcích (V moci ďábla 2005, Sinister 2012) tu máme novinku: Chraň nás od zlého. Pokud holdujete tomuto žánru, může být pro vás tento snímek přicházející právě do kin vedle řady přeslazených, romantických komedií jistě adekvátní podívanou. Derickson tentokrát kombinuje žánry, mísí detektivní thriller s hororem. Opětovně zde koketuje s otázkou exorcismu, kterou však tentokrát zaštiťuje faktem, že film vznikl na základě knižní předlohy a je především inspirován skutečnými událostmi.

Chraň nás od zlého

hororový krimi thriller

USA, 2014, 119 min.

Režie: Scott Derickson

Hrají: Eric Bana, Edgar Ramirez, Olivia Munn, Sean Harris, Joel McHale a další

Policejní detektiv newyorské policie, skeptik Ralph Sarchie (Eric Bana), je sám komplikovanou osobností, zápolící neustále se svojí vnitřní temnotou a nahromaděným hněvem. Jako člen 46. okrsku v Bronxu, jednoho z nejproblematičtějších míst v Americe, byl sám svědkem činů, které postupně poznamenávaly a rozkládaly jeho psychiku a zasahovaly tak pomalu chtě nechtě i do jeho rodinného života s manželkou Jen (Olivia Munn) a jejich malou dcerou Christinou (Lulu Wilson). I přesto však Sarchie společně se svým cynickým policejním partnerem Butlerem (Joel McHale) neztrácejí naději a den co den vyjíždějí vstříc novým případům.

Řada zrůdných zločinů a podivných případů postupně poodhaluje jistou provázanost, která předznamenává příchod mnohem většího skrytého zla, s kterým Sarchie doposud nikdy nepřišel do styku. Jelikož si je sám vědom toho, že má něco jako „šestý smysl“, tuší, že přichází něco špatného, na co lidský rozum a zákon jednoduše nestačí. Proto následně navazuje spolupráci s Joem Mendozou (Edgar Ramírez), nekonvenčním knězem, který, jak posléze seržant zjišťuje, má s podobným typem záhad pohybujících se na rozhraní mezi nebem a zemí nejednu zkušenost.

Společně pak odkrývají prostřednictvím řady důkazů skutečnost, že mají co do činění s „primárním“ zlem, které nečiní člověk sám, nýbrž člověk posednutý démonem. Následuje boj o čas, kdy v ohrožení není jenom celé město, ale zároveň i Sarchieho nejbližší…

Joe Mendoza (Edgar Ramirez) coby poněkud netradiční kněz.

Joe Mendoza (Edgar Ramirez) coby poněkud netradiční kněz.

Od knižní předlohy až k celovečeráku

Hlavním lákadlem je určitě především to, že film je adaptací knihy Beware the Night, kterou Ralph Sarchie napsal společně s Lisou Collier Cool a která popisuje policistovi skutečné případy. Pro Derricksona, jehož vzhledem k dosavadní režijní činnosti přirozeně přitahují témata duchovna a nadpřirozena, bylo zprostředkování tohoto příběhu pro filmového diváka výzvou už z toho důvodu, že musel pozměnit původní knižní koncepci, kdy jsou jednotlivé případy v knize řazeny do epizodických kapitol. Tak, že musel některé případy vyselektovat a zbytek pak spojit v zcela nový ucelený filmový příběh.

Z toho vyplývá, že společná dějová linka je zde fiktivní, avšak jednotlivé případy vyšetřování se skutečně zakládají na reálných událostech, takže pozor, budeme se skutečně bát!

Čeká nás skutečně novinka na poli hororu?

Otázkou zůstává, jak film hodnotit? Vzhledem k vysoké laťce Derricksonových předešlých filmů se může Chraň nás od zlého zpočátku zdát znalému hororovému fanouškovi jako slabší odvar, srovnatelný s řadou béčkových slasherů podobného typu, které uvedli distributoři kin v předešlém roce, například Insidious 2, Mama, Oculus, Dark Skies. Pokud bych však před tímto filmem neviděla režisérův úspěšný Sinister, mé hororové alter ego by bylo výsostně ukojeno.

Film svým způsobem obsahuje všechny žánrové konvence, co vás jen napadnou: stylizované atmosférické strašidelné lekačky, temné nasvícení, dynamickou sugestivní hudbu, záběry pořízené ruční kamerou a záběry natáčené skrze noční optiku, diegetické zvuky bez zobrazení zdroje jako dětský smích, vrzající dětské houpačky, lokace jako psychiatrická léčebna, zoo po zavíračce. Nechybí ani nadupaná auta, sexy ochránci zákona, opuštěný pouťový kolotoč, samovolně se spouštějící hrací skříňka v dětském pokoji, vymítání, self kanibalismus či ukřižovaná zvířata, zkrátka vše potřebné vyvolávající na povrch naše skryté strachy a úzkosti a nabízející tak určitou formu katarze.

Místy to však bohužel může působit až jako ztělesněné hororové klišé podléhající argumentům, že režisér zkrátka využil veškeré doposud fungující žánrové motivy a pouze je seřadil pospolu do stopáže dlouhé 119 minut.

Na druhou stranu při důkladnějším zamyšlení Chraň nás od zlého přeci jen skrývá hlubší poselství, kdy zde režisér otevírá otázku PTSD (postraumatické stresové poruchy) způsobené v kontextu války (v tomto případě té v Iráku, jejímiž záběry skupinky tří vojáků v podstatě celý film začíná). Chápe válku, jako „zlo“, které všechny bez výjimky vždy poznamená; zlo, které se zakoření a čeká na impulz, kdy může v tu nejneočekávanější chvilku vyjít na povrch.

Američtí vojáci vracející se z války jsou velkým tématem sami o sobě, tudíž Derrickson si zde skutečně na pozadí zahrává s mnohem složitějším tématem – ať už na poli policejní rutiny, kdy dojde na konfrontaci s „hrůznou“ realitou mimo zákon, tak na druhé straně ve válečné zóně přinášejí rizika povolání odrážející se na duši. A to jak pro samotné vykonavatele, tak pro jejich nejbližší. Někdo se nechá zlomit a někdo má právě třeba víru, skrze kterou tak se svými „vnitřními démony“ bojuje.

Chraň nás od zlého

Chraň nás od zlého je místy nepříjemná podívaná.

Takže, pokud máte rádi napětí, mysteriózní nádech filmů a právě ony výše zmiňované potemnělé lekačky, budete odcházet z kina jistě spokojení, ale předesílám předem, že pokud máte delikátní žaludky, tak by se vám zde při některých scénách přeci jen mohlo udělat blivno. Sama za sebe však na závěr musím říct, že kupříkladu konkurenční The Conjuring  (V zajetí démonů) Jamese Wana tenhle snímek rozhodně nepřekonal, tudíž si na nadcházejícího nástupce v podobě nějaké té hororové třešínky patrně opět budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat.

Třeba se to povede u Sinisteru 2, který Derrickson právě píše a který se má začít natáčet ještě v letošním roce. Každopádně, pokud máte rádi horory, tak Chraň nás od zlého rozhodně nesmíte vynechat! A pamatujte:

„There are two types of evil in this life. Secondary evil, the evil that men do. And primary evil, which is something else entirely…“

Zdroj všech fotografií: Falcon

Anna Nižňanská

Anna Nižňanská

Studentka Architektury a zároveň Filmových a divadelních věd (ano,žiju v autobuse a ve vlaku). Rodilý Dejvičák, neurotik, milující cestování a objevování nových kaváren a míst. Autistický morous, kterýho od mala uklidňuje film, umění a předevšim dorty, pač jak víme, jsou dobrý na nervy! Pakliže mám naplněnej panděr, myslim, že jsem i poměrně snesitelnej "companěro"! Amen.

Zanechte komentář