NODO 2014 představilo netradiční operu RE:IGEN

Divadlo / 8.7.2014

Ve dnech 25.-28. června proběhl v pořadí již druhý ročník festivalu Dny nové opery Ostrava. Jaká byla opera RE:IGEN? 

Ostravské centrum nové hudby & Národní divadlo moravskoslezské  uvedlo v rámci již zmiňovaného festivalu Dny nové opery Ostrava operu RE:IGEN/REJ od rakouského skladatele Bernharda Langa.  

Reigen může znamenat rej nebo také kolový tanec. Autor, který dal svému dílu tento název, vychází ze stejnojmenného souboru jednoaktovek Arthura Schnitzlera. Zajímavostí je, že premiérové uvedení v Berlíně roku 1920 vyvolalo obrovský skandál. Světovou premiéru měla tato hra 25. dubna 2014 na festivalu ve Schwetzingeru, NODO jej uvedlo jako čerstvou novinku v ČR. 

Milostné zápletky a klišé

Sám autor označuje své dílo jako hudební divadlo, ne jako operu. Řekla bych, že na operu je to lehce kontroverzní téma. Už sám název vypovídá, že jde o jakýsi REJ, koloběh rozhovorů, které vždy vedou k samotnému sexu. Děj si pohrává s trapností opakováním situací i malých obměn v jednotlivých dialozích, které předcházejí či následují po samotném aktu.

Milostné zápletky a vztahy bývají občas komplikované.

Milostné zápletky a vztahy bývají občas komplikované.

Jeden z dvojice vždy přechází do následující scény a vzniká tím  návaznost, ale také  kontrast, kdy například mladá žena odchází od svého milence k manželovi. Děj se zastaví při běžném chodu partnerského vztahu. Končí manželským sexem a následuje scéna, kdy tentýž muž je se svou milenkou – mladou studentkou. Celý kruh scén začal a skončil u prostitutky (Almerija Delic), která přemýšlí nad svým životem.

Do jakých situací se dostane mladá žena se svým milencem těsně před tím, než se vrací domů za svým manželem?

Do jakých situací se dostane mladá žena se svým milencem těsně před tím, než se vrací domů za svým manželem?


Naservírovaná lidskost bez servítek. Aspoň tak na mě působila celá hra. Měla jsem dojem, že je to vlastně tak trochu zrcadlo doby, ve které žijeme. V iluzích, milostných zápletkách mimo partnerské vztahy, intrikách, milosrdných lžích a  především ve velké dávce sexu a chtíče.

Zcela jednoduše působila scéna, s několika obrazovkami, na kterých se promítal film z konce 19. století. Zářivky, které doprovázely akt, a samozřejmě „postel“ – bez ní by to v tomto případě nešlo.  Líbilo se mi obsazení všech rolí. Vyzdvihnout si zaslouží jistě kontratenorista Alin Deleanu (mladý muž/zpěvačka), který neuvěřitelně přecházel z plného hlasu do vysokého. Upřímně bych nečekala, že může opera v německém znění nebýt nikterak tvrdá.

Režii a scénu vytvořil Georges Delnon, na ostravské provedení dohlížela jeho spolupracovnice Franziska Kronfoth. Ostravská  banda pod vedením Rolfa Gupty dopřála divákům perfektně zvučný zážitek. 

Inscenace: Re:igen/REJ
Autor: Bernard Lang
Divadlo: Divadlo Jiřího Myrona
Premiéra: 25. 6. 2014
Režie: Georges Delnon
Herecké obsazení : Almerija Delic, Cornel Frey, Lydia Brotherton, Alin Deleanu, Kai-Uwe-Dahnert, Lasse Penttinen
Cena: v rámci festivalu 100 Kč

 Zdroj všech fotografií: Martin Popelář NDM

Kristýna Szkanderová

Kristýna Szkanderová

Neustále se učím žít každým okamžikem naplno. Věřím v sebe, lepší zítřky a to, že v životě dokážu vše, co budu chtít. Miluji ironii a smysl pro humor, který je možná lehce kontroverzní. V životě se řídím pod heslem: Nejvíc nás motivují ti, kteří nám nevěří!

Zanechte komentář