Kniha vs. film: Divergence

Film Kultura Literatura / 20.6.2014

Válkou poničené Chicago budoucnosti a uprostřed něho Beatrice, která nezapadá do systému, je divergentní. Souboj filmu a knihy – co je lepší?

Pozor, článek obsahuje spoilery!

Série Veronicy Rothové si již získala statisíce srdcí mladých čtenářek a právě bojuje o přízeň i na stříbrném plátně. Úspěch tohoto dystopického příběhu nepřekvapuje, předkládá totiž to samé, co oblíbená série Hunger Games: míchá romanci s fantasy základem a navrch klade boj, krev a revoltu proti systému. Srovnání s úspěšnými předchůdci se ale vyhneme, místo toho porovnáme něco jiného: co zpracovává příběh lépe? Film, nebo kniha?

Kniha, nebo film: obojí má své přednosti 

Tvrdý boj mezi příznivci papíru a plátna zuří od pradávna. Každá strana má svou pravdu, stejně tak oba formáty mají něco do sebe. Kniha pracuje se čtenářovou představivostí a umožňuje nahlédnout do hlav postav. Film musí divákovi předložit jasnou představu – a ta nemusí vyhovovat všem, na druhou stranu konkrétní záběry dokáží vyrazit dech tak, jak to sebelepší popis nezvládne. Navíc je tu odvěký předmět mnoha sporů: jak moc je film věrný své knižní předloze?

Divergence věrná je. Mnohé scény jsou přesnými kopiemi těch knižních, stejně tak dialogy vám budou připadat povědomé. Hlavní postavy jednoduše získávají třetí rozměr a zároveň si zachovávají své původní kouzlo. Máte pocit, že místa a budovy už jste někde viděli – ve své hlavě. Všichni knižní fanoušci si mohou oddechnout; předloha zůstala neposkvrněna. A současně jí film dodal něco navíc.

Scéna z filmu Divergence. Zdroj: Bontonfilm

Cesta do základny Neohrožených není ničím jednoduchým. Zdroj: Bontonfilm

Divergence na papíře

V. Roth: Divergence

vydalo nakl. Albatros Media – CooBoo

v roce 2012

v překladu Radky Kolebáčkové

V roce 2011 vyšel v zámoří první díl postapokalyptické Povstalecké trilogie, Divergence. Vypravěčka, šestnáctiletá Beatrice, nás uvádí do neurčité budoucnosti, kdy se Země, přesněji Chicago, neboť nikam jinam příběh čtenáře nepustí, celosvětovou válkou změnilo k nepoznání a společnost funguje přísně rozdělená do pěti kast – frakcí. V šestnácti letech si zde dospívající svobodně vybírají, ke které z frakcí se připojí, kterou charakterovou vlastnost přijmou za vlastní: upřímnost, obětavost, statečnost, mírumilovnost nebo moudrost.

Beatrice je ale jiná – je divergentní. Testy, které každý ve společnosti podstupuje, aby mu pomohly rozhodnout se pro jednu z frakcí, pro ni vyjdou jako neprůkazné. Dozví se, že lidé jako ona, divergentní, kteří nikam nezapadají, jsou pro systém nebezpeční a vůdci společnosti se je snaží vymýtit. Musí proto svou odlišnost skrývat.

Znaky společenských frakcí. Zdroj: Bontonfilm.

Znaky společenských frakcí. Zdroj: Bontonfilm

Schéma, podle kterého je příběh vykonstruovaný tak, aby se vyšplhal co nejvýše v žebříčcích oblíbenosti, je bohužel vcelku průhledné. A srovnání s podobně úspěšnou knižně-filmovou sérií Hunger Games se lze jen těžko vyhnout. Co nejvíc táhne mladé čtenářky? Romance a boj. Beatrice si z pěti frakcí volí Neohroženost a nastupuje do několikatýdenního tréninku alias soustavy přijímacích testů. V první části se musí naučit bojovat, se zbraněmi i bez nich, v druhé pak ovládnout svůj strach. Režim je extrémně tvrdý a čtenářsky o to víc přitažlivý.

A pak je tady Čtyřka. Hlavní mužský protagonista, jehož úloha v příběhu je jasná od první stránky, na které se objeví. Tajemný, přísný, v hierarchii frakce vysoko postavený a pro nováčky nepřístupný a přitažlivý. Otázky vzbuzující přezdívka jen zvyšuje auru tajemství. Která mladá hrdinka by nezatoužila po tom, aby svou přízní obšťastnil právě ji?

Shailene Woodley a Theo James ve filmu Divergence. Zdroj: Bontonfilm.

Shailene Woodley a Theo James jako Tris a Čtyřka ve filmu Divergence. Zdroj: Bontonfilm

Knižní zádrhele

A zde přichází hlavní kámen úrazu u knih. Postavy. Beatrice – později Tris – je jako hlavní hrdinka poněkud „plochá“ a nedostatečně charakterově rozvinutá, aby ji čtenář mohl považovat za reálnou živou bytost. To je ale nešvar u románů pro dospívající více než obvyklý. Většinou je lehce zažehnán dobrými vedlejšími postavami. Což pro začátek knihy platí i v případě Divergence.

Ale v ten moment, kdy se mezi Tris a Čtyřkou rozvine náklonnost hlubší než jen vztah trenér-žačka, je dobrým vedlejším postavám konec. Čtyřka, jehož postava ze začátku opravu fungovala a měla tu správnou potřebnou chemii, se změní v podivně sentimentální zamilované ucho – a všechno se kazí.

Divergence na plátně

Divergence

USA, 2014

sci-fi/akční/romantický

režie: Neil Burger

hrají:  Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet, Ansel Elgort, Ray Stevenson a další

Se zmíněným problémem ohledně postav si filmová adaptace poradila nadmíru dobře. Můj osobní názor je, že casting pro film se povedl, herci do knižních postav zapadli úspěšně a přidávají jim tu špetku koření navíc. Čtyřka (Theo James) je sexy tak, jak má být, a Tris (Shailene Woodley, známá také z filmové adaptace knihy Hvězdy nám nepřály) konečně připomíná člověka z masa a kostí, má své přednosti i chyby, stejně jako každá normální šestnáctiletá holka.

Film ale má i trhliny: kupříkladu kobky, ve kterých má frakce Neohroženosti hlavní sídlo, působí přehnaným dojmem. Kdo by si mezi budovami poměrně zachovalého a zrekonstruovaného Chicaga zvolil život v díře v zemi? Zde slepé následování knižní předlohy nefunguje.

Scéna z filmu Divergence. Zdroj: Bontonfilm

Odvahu člověk prokazuje různými způsoby. Zdroj: Bontonfilm

Jinak je ale věrnost knize vcelku pozitivním aspektem adaptace – diváka znalého předlohy jistě potěší, že téměř všechny dobré scény a dialogy byly zachovány. Naopak slabá místa byla – většinou – buď posílena, nebo alespoň zakamuflována. Ne vždy se to sice povedlo, ale snahu oceňujeme.

Největším plusem celého filmu je pak zápletka. Spousta věcí, které v knize nedávají úplně smysl, nebo jsou příliš komplikované na to, aby si nad nimi čtenář lámal hlavu, jsou ve filmu podány lehce, jednoduše a logicky. Divák si pro sebe řekne tiché „Aha!“, jednotlivé články do sebe hladce zapadnou. Pro mě takovou scénou byla ta, kdy Čtyřka vezme Tris do své krajiny strachu: ve filmu je explicitně řečeno, že to dělá proto, aby jí ukázal, jak se má chovat jako Neohrožená a ne jako divergentní. V knize tato část působí poněkud uměle a nelogicky.

Hodnocení

Takže jak dopadl souboj kniha vs. film? Za mě jednoznačně 0:1 pro film. Jaký názor máte vy?

Zdroj perexové fotografie: Bontonfilm, CooBoo (upraveno)

Jana Leichterová

Zanechte komentář