Ke zdravé výživě si musíte vybudovat vztah založený na lásce, říká Tereza Solilová

Na talíři / 25.6.2014

Přinášíme vám rozhovor s výživovou poradkyní Terezou Solilovou, která podniká pod vlastní značkou Zdravé žití. Její parketou je výživa podle jing a jang.

Tereza Solilová

Tereza Solilová

boří předsudky, že výživový poradce je pouze pro toho, kdo se chce zbavit kil navíc. S využitím tradičních orientálních metod pomáhá svým klientům zhubnout a vysněnou váhu si udržet. Radí také štíhlým, kteří si chtějí posvítit na své zdraví.

Provozuje stránky Zdravé žití, kde najdete kromě kontaktu a informací o její práci také blog se zajímavými články i recepty.

Terezo, vystudovala jste VŠE, co vás přivedlo k výživovému poradenství?

Mám vystudovanou Vysokou školu ekonomickou, obor Mezinárodní obchod, a výživa byla deset let hlavně mým koníčkem. Po studiu jsem se několik let věnovala podpoře zahraničních investic v České republice. Díky studiu i zaměstnání jsem hodně cestovala. Žila jsem v USA a v Austrálii. Poznala jsem, jak se k jídlu přistupuje ve světě. To bylo velmi inspirativní, začala jsem se intenzivně zajímat o orientální výživové směry. Na pokraji třicítky jsem přemýšlela, jaké povolání mě vlastně naplňuje, a rozhodla jsem se dělat to, co mě baví. Milníkem pro mě bylo absolvování kurzu nutričních terapeutů, po kterém jsem se rozhodla věnovat se svému zájmu profesionálně.

Zabýváte se výživou jin a jang, můžete tento program čtenářům více přiblížit?

Jin a jang jsou tisíce let staré pojmy, kterými se zabývá čínská medicína, ale prolínají se i s jinými východními učeními. Program Výživa podle Jin a Jang, který nabízím, je návod, jak se stravovat podle tradiční čínské medicíny uzpůsobený modernímu světu a českým podmínkám.  Z části využívám také indickou ajurvédu, která principy jin a jang také využívá.

Čím vás nejvíce oslovila východní diagnostika?

Léčivé účinky potravin se už v mém mládí staly hlavním předmětem mého zkoumání. Odpovědi na své otázky jsem nalezla právě ve východních učeních. Také mě fascinuje, jak velký mají principy orientální diagnostiky přesah. Něco, co vzniklo před tisíci lety v dávné Číně a Indii lze využívat i v dnešním světě a je jedno, kde se nacházíte.

S čím se na vás nejčastěji klienti obrací?

V první řadě se na mě obrací s požadavkem na redukci váhy, s čímž často souvisí i zlepšení zažívání. Další skupina klientů jsou ti, které trápí dlouhodobější únava. Často také posilujeme imunitu. Každý s ohledem na genetické předpoklady a aktuální zdravotní stav potřebuje jiné potraviny k tomu, aby byl zdravý a štíhlý. Pro někoho je zdravější kachna, pro jiného králík. Někomu doporučím kozí sýr a okurku, jinému zapečená rajčata s mozzarellou.

Jaká je tedy nejčastější chyba ve stravovacích návycích?

Evergreenem je nevhodný pitný režim. Lidé buď téměř nepijí, nebo to naopak s pitím přehánějí. A to nemyslím jen alkohol (smích). Není dobré vypít dva a půl litru vody a litr čaje, protože to zase zatěžuje ledviny. Nevíme, že některé bylinkové čaje při dlouhodobém užívání mohou škodit. Například zázvorový čaj, když se pije dlouhodobě, může způsobovat zácpu. Dopujeme se několika kávami denně, ale ve finále nás to ještě více unavuje.

Když jste nakousla alkohol, jak se stavíte k jeho konzumaci?

Většina výživových směrů se shoduje ve dvou věcech, a to že alkohol neprospívá hubnutí a že zelenina je jedna z nejzdravějších potravin. Takže můj názor je úplně stejný. Ale samozřejmě pokud neřešíme nějaké závažnější zdravotní problémy nebo opravdu nechceme redukovat váhu, kdy nám alkohol, stejně jako sladkosti, neprospívá, tak nemám nic proti jednomu pivu nebo skleničce vína. U vína je třeba dávat si pozor, jak si na tom lidé stojí. Třeba zimomřivějším lidem bych doporučila spíše červené víno, jelikož zahřívá organismus. Obecně bychom v zimě měli pít červené víno a v létě zase bílé a plno lidí to tak dělá samovolně.

Co dále kromě pitného režimu je problémem?

Lidé často nevědomky chybují i při výběru jídla. Někde si přečteme, že bychom ráno měli snídat bílý jogurt a ovocný fresh. Tak ho snídáme, jak je rok dlouhý. Přitom je potřeba brát v potaz aktuální roční období. Co funguje v létě, může mít v zimě opačný efekt. A nutné je zohlednit naše individuální založení. Pokud víte, že nemáte na jogurt ráno chuť, jste třeba právě zimomřivé typy, pak potřebujete ráno organismus nastartovat zahřáním. Samozřejmě bílý jogurt není špatný, jen je důležité kdo ho jí a kdy.

Jak to celé probíhá? Když vás oslovím, že chci změnu, co pak?

Jako první si řekneme představu klientů. To je taková úvodní zpověď, kdy se ptám, co by chtěl klient změnit, jaké jsou jeho zkušenosti s dietami a samozřejmě potřebuji znát jeho dosavadní stravovací návyky. Součástí je tedy i prozrazení, co jí a kdy.

Vždy, když se mě někdo zeptá na jídelníček, snažím se vyzdvihovat to, co si myslím, že je zdravé a o těch nezdravých věcech pomlčím. Myslíte, že to dělají klienti také, nebo naopak, když vás vyhledali, chtějí k tomu přistupovat opravdu zodpovědně?

Většinou si všichni uvědomují, že když si budeme něco zapírat, tak to nikam nepovede. Setkávám se s tím, že si klienti své chyby uvědomují, mají představu o tom, jak by strava měla vypadat.

Co se děje po úvodní konzultaci?

Po úvodní „výživové zpovědi“ vám sestavím individuální výživový plán a recepty, které zahrnují přesně takové potraviny, nápoje, koření a bylinky, které se k vám hodí. Vybavím vás nákupním seznamem, abyste věděli, po čem konkrétně a v jakém obchodě sáhnout. Spolupráce se mnou je v podstatě výživový kurz šitý na míru. Během jednotlivých konzultací vás naučím, jak využívat pravidla východní dietetiky s ohledem na váš životní styl tak, abyste dosáhli svého výživového cíle.

Rychlý a velmi chutný recept. Pálivé aglio olio & salát k tomu.

Rychlý a velmi chutný recept. Pálivé aglio olio a salát k tomu.

Jak moc je nutné změnit přístup k jídlu? Změníte úplně moje stravovací návyky?

Pokud jsou vyloženě špatné, tak ano. Ale snažím se nepřekopávat jídelníček hned vzhůru nohama. Nikoho nenutím do brokolice, když mu nechutná. Ti, kteří si přejí hubnout, za sebou často mají diety a trápení s jojo efektem. Pro ty jsou má doporučení dle jejich slov spíš úlevou od striktních režimů.

Co je tedy podle vás nejlepší radou pro ty, kteří chtějí žít zdravě, ale vydrží to pouze pár dní?

Ke zdravé výživě si musíte vybudovat vztah založený na lásce, ne odporu. Radikální změny u jídla fungují málokdy. Lepší je mít plán a volit cestu postupných změn. Doporučuji také obstarat si správné informace ohledně toho, jaké jídlo pasuje k vašemu zdraví a typu postavy. Jde o to, abyste se netrápili červenou řepou, když místo ní můžete klidně jíst něco, co máte raději – třeba brambory nebo dýni hokaido.

Dokážete poradit i klientům s potravinovými alergiemi nebo bezlepkovou dietou?

Ano, tradiční čínská dietetika jakožto podpůrná terapie má odpověď i na neduhy moderní doby – ekzémy, alergie atp. Dokonce se její pomocí odstraňují i příčiny chudokrevnosti nebo zánětu karpálních tunelů. Já jsem sama důkazem toho, že změna jídelníčku může pomoci i od chronických onemocnění. Úprava jídelníčku podle moudrých Číňanů mne samotné pomohla vymýtit chronické zdravotní problémy. Stejné úspěchy zaznamenávám i u klientů.

A co vegetariánům či veganům?

K vegetariánství mám blízko. Hodně se zajímám o netradiční potraviny, např. alternativní zdroje bílkovin. Takže poradit umím i veganům.

Inspirace pro rychlý oběd. Volské oko s bramborem.

Inspirace pro rychlý a zdravý oběd. Volské oko s bramborem.

Co si myslíte o časopiseckých dietách nebo všeobecně známých jako tukožroutská polévka nebo dělená strava?

V rané dospělosti  jsem poznávala různé výživové směry, ale přiznám se, že diety jsem nikdy nevyhledávala. Proti tukožroutské polévce nic nenamítám. Polévky a vývary, je-li v nich hodně zeleniny, přiměřeně soli, kvalitní olej a koření mám ráda. Sama je klientům doporučuji.  Dělenou stravu mám vyzkoušenou. Na můj vkus je moc komplikovaná. Zdravě jíst a hubnout se dá i bez ní.

Co plánujete do budoucna? Chcete nějak rozšířit nabídku programů?

Všímám si, jak moc podléháme vlivu potravinářského průmyslu. I vzdělaní lidé si myslí, že existují dobroty narvané rafinovaným cukrem, které jsou zdravé. Věří tomu, co hlásá reklama na obalu, ale rozumově nevyhodnotí složení výrobku. Z tohoto důvodu se věnuji publikační činnosti a přednáškové osvětě. Dále rozšiřuji své působení na osobní poradenství a workshopy pro firmy. Můj druhý program Výživa pro tělo a mysl je zaměřený na posílení těla, funkce mozku a regeneraci přetížené mysli. Hodí se pro všechny, kdo pracují hlavou a mají stresové povolání – od manažerů po studenty.

Co vám na práci přináší největší radost?

Když vidím, že klienti jsou spokojení a že to funguje. Mám radost, když se výživa stane pozitivní součástí jejich života a není to nic, čím by se trápili. Když je spokojený klient, jsem spokojená i já.

Jaká byla schůzka s Terezou?

Sešli jsme se v krásné Barevné kavárně a já doufám, že ne naposled. Tereza je velmi milá, usměvavá a se skvělým přístupem k výživě. Líbí se mi, že svým klientům nenutí to, co sami nechtějí, ale najde to, co jim bude vyhovovat. O východních dietních směrech ví opravdu hodně a podnítila mě k přemýšlení o vlastním stravování. Doufám, že i vás.

Zdroj fotografií: archiv Terezy Solilové a www.zdrave-ziti.cz

Alice Jendelová

Alice Jendelová

Jsem holka plná protikladů. Ačkoliv už věkem přes 20, stejně milovnice pohádek, Hello Kitty a hlavně Harryho Pottera. Ačkoliv už ne studentka, stejně sběratelka lepíků, notýsků, zvýrazňovačů a všelijakých dalších roztomilostí a nutností z papírnictví. Ačkoliv milovnice domova a svého klidu, stejně cestovatelka celým srdcem s mnoha cestovatelskými sny. A ačkoliv kuchtička, co mnohokrát něco připálí a zaneřádí celou kuchyň, stejně redaktorka sekce Na talíři. ♥

Zanechte komentář