Moderní hudba ovládla antické Quo vadis

Divadlo Kultura / 26.6.2014

Původní slovenský muzikál si úspěšně odbyl svoji premiéru v Ostravě. 

V Národním divadle moravskoslezském se rozhodli uvést původně slovenský muzikál na motivy románu Henryka Sienkiewicze, který získal i Nobelovu cenu. Divadlo se tak pokouší navázat na linii úspěšných činoherních muzikálů, jako byly v minulých letech například DONAHA! nebo Balada pro banditu.

Muzikál nás zavede do starověkého Říma. Do doby, kdy byli pronásledováni křesťané pro svou víru. Tehdy vládl krutý, ale trochu nevyvážený a hlavně svou genialitou a talentem posedlý Nero (i když tedy ani v jednom moc nevynikal). Voják Vinicius se vrací domů po deseti letech bojování s Galy a zamiluje do krásné Lýgie, která se mu však zprvu vyhýbá. Vinicius proto poprosí svého přítele Petronia, Neronova pobočníka, aby mu s jeho láskou pomohl. Zde vystupuje do popředí víra v jediného boha. Lýgie je křesťankou, a tak jednou přivede na setkání křesťanů také Vinicia, který se následně nechá i pokřtít. Mezitím nudící se císař vydá rozkaz ke zničení města. Řím byl zapálen despotickým vladařem, ale to Římané netuší a žádají viníka této zkázy. Přece nechcete vydat Nera! Na koho to tedy svést? A tak jsou křesťané obviněni z podpálení Říma a neexistuje pro ně jiný osud než aréna plná lvů.

Petronius František Strnad a Vinicius Ivan Dejmal) se radí s vůdcem římského podsvětí. Zdroj: NDM, Radovan Šťastný

Petronius (František Strnad) a Vinicius (Ivan Dejmal) se radí s vůdcem římského podsvětí.
Zdroj: NDM, Radovan Šťastný

Takový by byl ve zkratce děj Quo vadis. Tvůrci se drželi knižní předlohy a i když jsou četné pasáže z tohoto obsáhlého románu vynechány, tak základní prvky příběhu zůstavájí a na hlavní myšlence to nic nemění. Hudba, kterou k tomuto muzikálu napsal Gabo Dušík, je populární a vcelku i líbivá.

Tato inscenace se může pyšnit především dobrou výpravou. Prim ve scénografii Davida Baziky hraje monumentální schodiště, které představuje Neronův palác. Ovšem v druhé polovině se promění jak ve vězení, tak v Colosseum. Tento dojem doplňují podařené kostýmy Kataríny Holkové.

První polovina se nese striktně v duchu starověkého Říma a dá se říct, že jednotlivé scény jsou propojeny, ale v druhé části představení se jednotlivé scény neskládají do sebe a tvoří oddělenější pasáže. Po přestávce je inscenace i trochu modernější a jsou zde prvky, které nezapadají do dobře vykreslené antiky v první polovině. Najednou se v aréně, kde vystupují gladiátoři, objeví roztleskávačky se zářivými parukami a pompomy a k tomu ještě moderátor s mikrofonem. A právě tyto scény, které by měly být pouze doplňkové, upoutávají divákovu pozornost víc než důležitější pasáže, jako je například souboj o Lýgii a především sebevražda Petronia a jeho věrné Euniké, která vyšumí do ztracena.

Poppaea Petra Lorencová a Nero Robert Finta) Zdroj: NDM, Radovan Šťastný

Poppaea (Petra Lorencová) a Nero (Robert Finta)
Zdroj: NDM, Radovan Šťastný

To, co bych ale naopak vyzdvihla, je souznění hereckého ansámblu. A i když je tento muzikál činoherní, tak herci potěšili dobrými pěveckými výkony, a to zejména Lada Bělašková jako Euniké.

Co se týče hereckého projevu, tak mě nejvíce překvapil Robert Finta. Jeho císař Nero byl úžasný. Dokázal velmi dobře propracovat jednotlivé výstupy (i ty pěvecké), ukázat všechny emoční pochody a dal této postavě trochu jiný rozměr. Filosofa Petronia si zahrál František Strnad, který také našel vyváženost své role a jeho herecký výkon je asi to nejlepší, co můžeme na jevišti vidět. Zajímavou roli zde sehrál Vladimír Polák, který ztvárňuje napraveného podfukáře a udavače. Celé dění na jevišti doplňuje taneční skupina Luk Dance Company.

Každopádně Quo vadis je dobrá inscenace a troufám si říct, že bude mít mezi diváky velký úspěch, a tak se divadlu snad opravdu povedlo navázat na tradici oblíbených muzikálu z dílny činoherního souboru, a to především díky velkolepé výpravě a skvělým výkonům herců.

Inscenace: Quo vadis
Autoři: Martin Kákoš, Gabo Dušík, Peter Uličný, Jaroslav Moravčík
Divadlo: Národní divadlo moravskoslezské (Divadlo Jiřího Myrona)
Premiéra: 5. června 2014
Režie: Peter Gábor
Herecké obsazení: František Strnad, Ivan Dejmal, Robert Finta, Vladimír Polák, Jiří Sedláček/David Viktora, Izabela Firlová/Lucie Končoková, Petra Lorencová, Lada Bělašková, Anna Cónová, Jan Fišar, Aleš Bílík a další
Cena: 220-340 Kč

Veronika Svobodová

Zanechte komentář