Rychlokurz na téma módní domy: Worth

Krása a móda / 8.1.2013

Že vám jméno Worth nic neříká? Poznejte návrháře, který vytvořil svatební róbu císařovny Sissi!

RYCHLOKURZ módních domů

Uvádíme první díl nového seriálu, který odkrývá pokličku revolučních módních domů, které svou tvorbou měnily konvence a bořily mýty! Jak poznáme Pradu a co naopak charakterizuje modely Christiana Diora? Počínaje dneškem vám každý měsíc ve zkratce představíme jednu legendu módního průmyslu. Seznámíme vás s „chuligánem britské módy“ Alexandrem McQueenem a narazíme i na proslulé malé černé od nebojácné Coco Channel. Příště se těšte se na jedinečné dílo Paula Poireta!

HISTORIE ZNAČKY

Ačkoliv se Worthova kariéra ukázala být velmi úspěšnou a bořila veškeré konvence, které doposud v módním světě platily, začátky mladého návrháře nebyly až tak růžové jako jeho pozdější róby pro evropské královské dvory.

Charles Frederick Worth se narodil v roce 1825 do rodiny anglického advokáta. Z důvodu finanční tísně byl už v jedenácti letech rodinou vyslán do Londýna. Po vyučení prodavačem postupně prodával ve dvou londýnských obchodních domech s látkami, ale jako velký milovník historie také často navštěvoval muzea, kde ho zaujaly oděvy na historických portrétech.

Krátce na to ve dvaceti letech odcestoval do Paříže, kde se při práci v prominentním obchodě s textilem Gagelin specializovaném na hedvábí seznámil se svou budoucí ženou Marií Verner. Jelikož jeho žena ve firmě pracovala jako manekýna, která předváděním pomáhala zákaznicím při výběru, začala předvádět i první Worthovy šály a klobouky. Jednou ho přesvědčila, aby jí ušil také šaty. Worth se hned chopil příležitosti, a hedvábná róba byla na světě. Šaty natolik zaujaly bohaté zákaznice, které obchod s hedvábím pravidelně navštěvovaly, že začaly žádat jejich kopie.

Dům Worth

Večerní souprava Worth. Zdroj: METmuseum.org

Další zlom na sebe nenechal dlouho čekat. V roce 1855 Worth na pařížské Světové výstavě předvedl odvážný plášť odhalující ramena, na tehdejší dobu nevídaný, a hned si odnesl první cenu. Tento úspěch umožnil, aby si v obchodě Gagelin otevřel krejčovské oddělení. Ostatní na něj zprvu koukali skrz prsty a přesvědčovali ho, že na módě zbohatnou nelze. Worth se nevzdal a za spolupráce movitého Švéda Otty Bobergha v roce 1858 otevřel první módní salon Worth a Bobergh v pařížské ulici Rue de la Paix.

Dům Worth

Slavnostní toaleta Worth. Zdroj: METmuseum.org

ZMĚNY V MÓDNÍM ODVĚTVÍ

Revolucionář Worth má na svědomí hned několik zásadních změn.

  • Právě za jeho „vlády“ vzniká pověst Paříže jako Mekky módy – celá Evropa se sjíždí do města nad Seinou, aby si s sebou domů odvezla jeden z neobyčejných Worthových modelů.
  • Poprvé je u něj také použit termín oděvní tvůrce (fr. couturier).
  • Stylový Angličan také stojí za sesazením krinolíny. Řada jeho zejména pozdějších modelů se vyznačuje novou siluetou, která už nedává důraz na vosí pas, ale zdůrazňuje ženské křivky pomocí bohatě nabíraných skladů drahého materiálu. Zavedl také turnýnu (vycpávka ženských sukní zvýrazňující hýždě) a v neposlední řadě spojil anglickou techniku střihu s francouzským citem pro luxus a vytvořil nový obraz moderní ženy.
Dům Worth

Společenské šaty Worth. Zdroj: METmuseum.org

  • Worth také jako první zavedl tradici kolekcí – čtyřikrát do roka představoval nové modely na ještě revolučnějších módních přehlídkách. Jen výběr modelek byl tehdy poněkud jiný – nejdůležitějším kritériem nebyla krása, ale co nejvěrnější podoba některé z Worthových pravidelných zákaznic.
  • Zavedl systém střihů, kdy si zákaznice vybere model a ten jí je následně ušit na její míry, což by se dalo označit za předvoj dnešní konfekce.
Dům Worth

Večerní kabát Worth. Zdroj: METmuseum.org

  • Jelikož byly Wortovy modely velmi drahé, začínaly vznikat padělky – i ženy z bohatších sfér si mnohdy nemohly dovolit originál, a tak sahaly po falzifikátech. Chytrý návrhář ale vymyslel dnes již běžný „zlepšovák“ v podobě štítků se značkou, který falešné „originály“ hravě odhalí.
  • Tvorba Charlese Fredericka Wortha s sebou přinesla nové označení vysoké krejčoviny – haute couture.
Dům Worth

Worthova klientela: zleva rakouská císařovna Sissi, britská královna Viktorie a francouzská císařovna Evženie. Zdroj: Wikipedia.org

ÚSPĚCHY

Během více než 25-ti let oděvní tvorby oblékal nápaditý Angličan 9 panovnických dvorů. V honosné róbě od Wortha se předvedla jak ruská carevna Alexandra Fjodorovna, tak britská královna Viktorie, která si u Wortha nechala zhotovit přesně sto rafinovaných modelů na přání zhotovených ze stejné látky.

Kvůli exkluzivitě se ženy v jeho modelech často nechávaly portrétovat. Například rakouská císařovna Sissi  stála v roce 1865 modelem oblečena do nadýchané svatební róby od Wortha. V roce 1870 čítala Worthova dílna 1200 švadlen, které produkovaly stovky modelů týdně. Modely byly i přes vysokou cenu tak žádané, že mohl Worth některé zákaznice odmítat.

Dům Worth

Worthův pověstný štítek s podpisem a denní oděv Worth. Zdroj: METmuseum.org

Ale každá hvězda jednou vyhoří, a tak se i Worthův pařížský salon v roce 1956 zavřel. Londýnská pobočka ho přežila o dvacet let. Po Worthově smrti se ve vedení tehdy prosperujícího módního domu vystřídaly ještě dvě generace, dokud nepadla luxusní značka oděvů v zapomnění.

Charles Frederick Worth ale navždy zůstane znám jako otec haute couture, kterému se během třicetileté tvorby podařilo takřka nemožné – změnit módu od základů!

Zdroj perexové fotografie: METmuseum.org

Andrea Vytlačilová

Andrea Vytlačilová

Studentka a snad i trochu umělkyně píšící o módě a stylu. Často a velmi ráda na cestách s blokem a pastelkami v ruce.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Lucie Rubešová

    Ty červené šaty a ty společenské bych klidně nosila i teď. :))

    • Andrea Vytlačilová

      Já jsem si zase oblíbila ten večerní kabát 🙂