Dream Factory: Jak dopadl Miláček Daniela Špinara?

Divadlo Kultura / 16.6.2014

Špinarův Miláček měl na Dream Factory úspěch.

Během festivalu Dream Factory se představilo hned několik inscenací režiséra Daniela Špinara, jemuž je věnována jedna z dramaturgických linií festivalu. Byl to například Miláček, Hamlet pražského Švandova divadla nebo Dresscode: Amis a Amil, tato hra vypovídá především o složitosti komunikace v dnešním světe a už zbývá jen dodat, že se celá odehrává na gay párty.

Ráda bych se ale především věnovala inscenaci Miláček, která přijela z Městského divadla Kladno.

Scéna je jednoduchá, šedá, po stranách vedou malé schůdky. Úplně vzadu je dlouhá tyč s rozvěšenými obleky a samozřejmě nesmíme zapomenout na sedm reflektorů, které jsou během představení herci různě přestavovány. Nenachází se tu tedy nic zbytečného a nic, co by „nehrálo”. Kostýmy jsou společenské. Dámy nosí malé černé, pánové obleky a vše je protkáno francouzskou populární hudbou.

Na jednom z pařížských večírků. Zdroj: divadlokladno.cz

Na jednom z pařížských večírků.
Zdroj: divadlokladno.cz

Georges Duroy se zchudlý potuluje po pařížských ulicích, když narazí na svého dávného přítele, který mu pomůže sehnat práci v novinách La Vie française. Ale i přes to, že má stabilní práci, není pro něj jednoduché ušetřit pár franků. Zaplete se s vdanou Clotildou, která ho začne sponzorovat. Zpočátku se mu to nelíbí, je potupen a slibuje, že všechny peníze vrátí. Postupem času zjišťuje, že ženy, jejich peníze a společnské postavení mu přinášejí úspěch a ještě k tomu na ně působí jako magnet. Jeho život začíná točit kolem večírků a milostných avantýr. Dostává přezdívku Miláček. Vše, co dělá, dělá jen pro svůj prospěch. A co teprve když začne motat hlavu i mladinké Suzanne?

Celým představením diváky provází fotograf alias vypravěč Ondřej Novák, který jako správný paparazzi splývá s okolím (v tomto případě v šedém kostýmu s šedou scénou). Miroslav König (Georges Duroy) byl opravdu skvělý, o tom svědčí také nominace na cenu Thálie, kterou získal za tuto roli. Je dobře znát postupná proměna postavy od vesměs obyčejného kluka k muži bažícím po moci. Ve své roli se mi velmi líbila Lenka Zahradnická (Clotilda) nebo Alena Štréblová (Madeleine Forestiérová) jako žena, která plně stojí za všemi úspěchy svého manžela.

Konečná scéna... Zdroj: divadlokladno.cz

Konečná scéna…
Zdroj: divadlokladno.cz

Neubráním se tomu, že musím Špinarova Miláčka srovnávat s Špinarovým Hamletem, kterého jsme měli možnost na festivalu také vidět. Tyto dvě inscenace jsou si částečně podobné. Hlavně co se týče moderního zpracovaní příběhu či do jisté míry i formou vizuálního ztvárnění. Úplně na začátku představení Miláčka jsem měla pocit, že jsem zase na Hamletovi. Ovšem po čase se každá hra rozjede svým vlastním směrem a jiným tempem, ale vybroušený režijní styl je znát v obou. Pokud jde o zhodnocení, která inscenace je lepší, tak u mě jednoznačně vyhrál Hamlet, protože i když je Miláček velice kvalitní inscenace, postrádala jsem určité napětí na jevišti. Každopádně Miláček Městského divadla Kladno je zajímavá podívaná, která stojí za to. A když už budete v Kladně, zkuste zajít i na Marii Antoinettu.

Název: Miláček
Autor: Guy de Maupassant
Dramatizace: Daniel Špinar
Divadlo: Městské divadlo Kladno
Premiéra: 10. května 2013
Režie: Daniel Špinar
Herecké obsazení: Miroslav König, Šárka Opršalová, Zuzana Mixová, Lenka Zahradnická, Eva Salzmannová, Alena Štréblová, Tomáš Petřík, Hynek Chmelář, Ondřej Novák

Zdroj perexové fotografie: divadlokladno.cz

Veronika Svobodová

Zanechte komentář