Vizuálně silná Proměna ve Švandově divadle musí hlavně bavit

Divadlo Kultura / 8.6.2014

Ve Švandově divadle měla 31. května premiéru adaptace povídky Franze Kafky pod taktovkou uměleckého šéfa Doda Gombára.

Proměna, jediné kouzelné slůvko, kterému ve Švandově divadle podřídili vše. Jeviště se změnilo v hlediště a herci místo na pódiu hráli mezi sedačkami. Po úvodní sekvenci se postavy převléknutím před diváky proměnily v postavy Kafkovy povídky, která také prošla velikou změnou. Z krátkého komorního příběhu se stal veliký jevištní opus s nepřeberným množstvím symbolů.

Hra začíná ráno u snídaně, kdy si všichni aktéři postupně sdělují své sny nad miskami cereálií, které se jediným otočením mohou stát židovskými čepičkami. Ze svého snu s obrovskými brouky se nakonec všichni probudí, i Řehoř Samsa se probudí, jenže proměněný.

Marek Pospíchal v roli Řehoře se zmítá na plošině uprostřed hlediště v dětských plínkách a omotaný dlouhou gumovou páskou, která při každém jeho pohybu vydává mlaskavé zvuky. Scéna, kdy se Řehoř seznamuje se svým novým tělem brouka a pronáší pasáže z Proměny, je velmi sugestivní. Nový Řehoř zápasí se svými kmitajícími nožičkami a zvířecím hlasem a působí opravdu odpudivě.

Marek Pospíchal jako Řehoř Samsa. Zdroj: foto Alena Hrbková

Marek Pospíchal jako Řehoř Samsa. Zdroj: Alena Hrbková

Škoda jen, že ten nejsilnější moment celé inscenace přichází už na začátku a dál se hra rozpadá spíše na jednotlivé scénky popisující maloměšťáckou rodinu Samsů. Šetřivý židovský otec (Petr Vaněk), matka (Kristýna Frejová) přehnaně fixovaná na svého syna a dospívající sestra (Martina Krátká). Všichni byli odkázaní na Řehořův slušný výdělek z jeho práce na pozici obchodního cestujícího, nyní po jeho proměně se situace obrátila. Musí začít pracovat a ještě se o Řehoře starat.

Přirozeně tak začne docházet ke změnám povahy všech členů rodiny. Nejvýrazněji asi u ještě nedospělé sestry Markétky, která toužila po konzervatoři a místo toho teď uklízí v Řehořově pokoji. Martina Krátká hraje výborně, ale zatímco projev ostatních je víceméně civilní, její postava jako by vystoupila z čisté grotesky. Zda měla být tak výrazně odlišná, je otázkou, častokrát ale přehluší ostatní a obraz mozaiky poskládané rovnoměrně ze všech postav se tak bortí.

Celou hrou se táhne linka homosexuálního páru (Tomáš PavelkaPatrik Děrgel), který někam cestuje s batůžky a se zbylým dějem zdánlivě nesouvisí. Nakonec však doputují k Samsům a pronajmou si u nich volný pokoj, v němž najdou lejstra psaná Řehořem. Ve skutečnosti se ale jedná o Kafkův Dopis otci. Proč došlo na prknech, kde se odehrává Proměna, k takové podivné syntéze, těžko říct.

Kristýna Frejová a Martina Krátká v osidlech hmyzího slizu. Zdroj: svandovodivadlo.cz, foto Alena Hrbková

Kristýna Frejová a Martina Krátká v osidlech hmyzího slizu. Zdroj: svandovodivadlo.cz, Alena Hrbková

Ani služebná nezůstala takovou, jakou ji popisuje Kafkova povídka. Ve Švandově divadle se z ní stala vyzývavá bezcharakterní nymfomanka, snad proto, aby mohla svést prokuristu, který přišel vyšetřit Řehořův případ.

Jako černá komedie Proměna funguje docela dobře, jenže co si počít s postavou Řehoře? V něm nelze najít jediný náznak komediálnosti, jeho postava je vážná a tragická od začátku až do konce, kdy umírá na kříži jako spasitel. I tento symbol musí být zpochybněný až prostřednictvím ostatních postav.

Patrik Děrgel s Tomášem Pavelkou vytvořili homosexuální pár. Zdroj: svandovodivadlo.cz, foto Alena Hrbková

Patrik Děrgel s Tomášem Pavelkou vytvořili homosexuální pár. Zdroj: Alena Hrbková, svandovodivadlo.cz

Řehoř jako by pocházel z jiného světa, ze staré doby. Zatímco zbylé figury nešetří hovorovými a peprnými výrazy, on stále jen trpělivě cituje Kafkovu předlohu. Druzí hledají pro své vyjádření moderní ekvivalenty („deletovat“, „resetovat“), on zůstává starosvětský, sám a nepochopený.

A jak pochopit Gombárovu Proměnu? Možná se ji nesnažit pitvat tak jako já, protože poté příliš neobstojí, a nechat na sebe působit herecký koncert všech zúčastněných. Anebo se na ni dívat jako na temnou komedii, která si s ničím nebere servítky a nebojí se postavit vedle sebe židovskou, homosexuální a křesťanskou tematiku. Hlavně to nebrat vážně. V reálném světě se z nás přece hmyz stát nemůže!

Inscenace: Proměna
Autor: Dodo Gombár a Lenka Kolouchová na motivy Franze Kafky
Divadlo: Švandovo divadlo
Premiéra: 31. 5. 2014
Režie: Dodo Gombár
Herecké obsazení: Marek Pospíchal, Martina Krátká, Kristýna Frejová, Petr Vaněk, Patrik Děrgel, Tomáš Pavelka, David Punčochář, Andrea Buršová/Erika Stárková
Cena: divadlo má zatím na programu pouze první reprízy za 120 Kč

Zdroj perexové fotografie: Alena Hrbková

Jana Šajtarová

Jana Šajtarová

Pocházím z Příbora, studuji v Praze výtvarné umění. Mezi mé zájmy patří mimo jiné divadlo (ve všech jeho podobách), ale to asi nikoho nepřekvapí!

Zanechte komentář