Jaké metro ve světě je to nej?

Cestování / 25.5.2014

Seznamte se s pěti světovými podzemkami, které se mohou pyšnit hned několika superlativy.

Bez podzemní dráhy by se v dnešní době mnohá velkoměsta jen těžko obešla. Ve většině světových metropolí je to právě metro, které představuje páteř městské hromadné dopravy, a v budoucnu tomu pravděpodobně nebude jinak. Pojďme si představit ty nej podzemky světa.

Nejstarší

Historie podzemních drah se začala psát 10. ledna 1863, kdy v Londýně vyjela první souprava. Tehdy zajišťovaly podzemní provoz parní lokomotivy, které byly kompletně vystřídány elektrickými vlaky až v roce 1971. Za druhé světové války sloužily stanice metra jako protiletecké úkryty. Dnes má londýnské metro 11 tras o celkové délce 408 kilometrů a donedávna bylo nejdelším na světě.

metro v Londýně

První souprava vyjela do londýnského podzemí před 150 lety. Zdroj: foter.com, kerolic

V roce 1987 postihl stanici King’s Cross St. Pancras obrovský požár, který si vyžádal 31 obětí. Tuto katastrofu zapříčinila špatně uhašená zápalka, která zapadla mezi dřevěné eskalátory. Jednalo se o největší požár v historii metra.

Nejrozsáhlejší

Tímto prvenstvím se může pyšnit čínská metropole, celková délka všech 17 linek pekingského metra čítá 442 kilometrů a Čína plánuje do roku 2020 rozšíření až na neuvěřitelných tisíc kilometrů! Denně je pod Pekingem přepraveno až osm milionů lidí, což jsou za rok téměř tři miliardy cestujících. K tak obrovskému rozvoji metra přispěly především olympijské hry v roce 2008. Pro neostřílené turisty může být ale pekingské metro hotovým peklem. Tlačenice jsou zde na denním pořádku a dostat se do soupravy metra je skutečným uměním.

metro v Pekingu

Pekingské metro plánuje do roku 2020 obrovské rozšíření. Zdroj: foter.com, psteinweber

Nejvytíženější

Podle nejnovějších statistik patří tento post Tokiu, největšímu městu světa. Ročně přepraví na 13 linkách neuvěřitelných 3,2 miliardy cestujících, což je za den bezmála devět milionů lidí. V době dopravní špičky jsou prý stanice tak přecpané, že město muselo nechat zaměstnat takzvané „strkače“, kteří tlačí cestující do už tak přeplněných vagonů vlaku. Tokijské metro je propojeno s příměstskou i celostátní železnicí, proto jej někteří považují za nejrozsáhlejší na světě.

metro v Tokiu

Stanice tokijského metra jsou neustále přecpané. Zdroj: foter.com, tuija

Nejčistější

Nejčistější metro údajně najdeme v Singapuru. Singapur je celkově považován za jedno z nejčistších měst světa, a proto není na škodu si před cestou pečlivě pročíst průvodce. Ve stanicích metra vám prý hrozí pokuta i za pojídání jídla, která pořádně ulehčí vaší peněžence. Všechny stanice jsou vybaveny důmyslným kamerovým systémem, kterému skutečně nic neunikne. Ne nadarmo se Singapuru přezdívá „město zákazů“.

metro v Singapuru

V singapurském metru byste mohli jíst ze země. Zdroj: foter.com, Luke.ma

Nejluxusnější

Moskevské metro je nejvytíženějšídruhou nejdelší podzemní dráhou v Evropě. Při výstavbě na počátku 20. století se financemi rozhodně nešetřilo. Nejstarší stanice oplývají přepychem, mnoho z nich ve vás vyvolá pocit, jako byste se nacházeli spíše v zámeckém sále. Stěny obkládané mramorem či bohatě zdobené lustry zde nejsou ničím neobvyklým. Stanice vybudované po druhé světové válce jsou už ale „střídmější“, jelikož na výstavbu nezbylo mnoho financí.

metro v Moskvě

Luxus a bohatství – tím je charakteriistická moskevská podzemka. Zdroj: foter.com, archer10

A jaké metro je pro vás to nej?

Zdroj perexové fotografie: foter.com, frenchdave

Michal Voráček

Michal Voráček

Student žurnalistiky s hlubokým zájmem o historii, cizí jazyky a společenské vědy, vášnivý cestovatel, milovník umění, dobrého vína a čokolády ve všech podobách.

Zanechte komentář