Antoinetta dosedla na muzikálový trůn

Divadlo / 19.5.2014

Muzikál Antoinetta začal skládat ještě Karel Svoboda. Premiéra muzikálu se však odehrála dlouhých sedm let po jeho smrti.

Po deseti letech příprav se 9. dubna 2014 představil muzikál divákům. Muzikál o francouzské královně, která neměla jednoduchý život, jako by se osudem panovnice inspiroval. Přípravy totiž začaly již v roce 2004, kdy si Jiří Hubač vybral Pavla Vrbu jako autora textů a Karla Svobodu jako skladatele. Karel Svoboda však v roce 2007 zemřel a přípravy byly zastaveny. O několik let později byl na místo skladatele vybrán Jiří Škorpík a v přípravách se pokračovalo. Práce tvůrčího týmu byla znovu přerušena v roce 2011 po smrti Pavla Vrby. V roce 2013 byli přizváni režisér Radek Balaš, dramaturg Patrick Fridrichovský, kostýmní návrhář Josef Jelínek a scénograf Ondřej Zicha, kteří muzikál úspěšně dovedli na jeviště Divadla Hybernia.

Jak je patrno z názvu, muzikál pojednává o královně Antoinettě, kterou pařížský lid při jejím příjezdu vítal a o několik let později ji nechal popravit. Příběh začíná na vrcholu Antoinettina utrácení, ve kterém se jí snaží zabránit její manžel, ale z lásky jí nakonec vždy vše promine. Za královnou chodí švédský voják Axel von Farsen, který se jí i její rodině snaží později pomoci k útěku. Jak známe z hodin dějepisu, královské rodině se útěk nepovede, jsou zastaveni a odvlečeni zpět do Paříže, kde nejprve odsoudí k popravě gilotinou krále Ludvíka XVI. a za půl roku také jeho manželku Marii Antoinettu.

Král Ludvík XVI. (Michal Novotný) zdokonaluje gilotinu. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Král Ludvík XVI. (Michal Novotný) zdokonaluje gilotinu. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Role královny Antoinetty byla svěřena Monice Absolonové, která oslní již svým velkolepým příchodem v pět metrů široké krinolíně. To, že Monika výborně zpívá a hraje, je bez pochyb, ale ráda bych vyzdvihla to, že ona do svého zpěvu dokáže vtisknout emoce i náladu. Kdyby člověk zavřel oči, tak pozná, jestli zpívá píseň rozmařilé královny, zamilované dívky, nešťastné manželky nebo zklamané matky. Všemi těmito rolemi si během muzikálu projde a všechny jí divák uvěří.

Přestože je formálně hlavní rolí královna Antoinetta, tak přes všechny kvality Moniky Absolonové zaujme více její manžel Ludvík XVI. v podání Michala Novotného. Ano, opravdu jde o herce, kterého známe například z Kriminálky Anděl. Ale věřte, že jeho postava je nejpropracovanější z celého muzikálu, je postupně odkrývána a divák se s ní snadno ztotožní a když ho odsoudí, tak mu je krále líto. A jeho sólová píseň „Nic jako člověk nic jak král“ patří k těm nejemotivnějším částem celého muzikálu.

Královnin milenec Axel von Fersen (Dušan Vitázek) a jeho pluk. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Královnin milenec Axel von Fersen (Dušan Vitázek) a jeho pluk. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Role Antoinettina milence Axela von Fersena byla svěřena Dušanu Vitázkovi, který má nejen nezpochybnitelné pěvecké i herecké kvality, ale také se na tuto roli hodí typově. Je třeba vyzdvihnout jeho tanec s vlajkou či bodydrumming, který je pomyslnou třešničkou na dortu všech choreografií.

Za zmínku dále stojí David Uličník v roli Tinvilla – žalobce. Byly mu svěřeny nejnáročnější árie, ve kterých si je obdivuhodně jistý, a vždy, když začne zpívat, strhne veškerou pozornost na sebe. Výborně mu sekunduje Vanda Károlyi v roli Théroigne de Méricourt – vůdkyně komuny, u které je jen škoda, že její hlas není slyšet v žádné sólové písni.

Ráda bych vyzdvihla choreografii, jejíž autorkou je mladá Carli Jefferson a která celý muzikál pozdvihuje na jedinečné dílo hodné zhlédnutí. Carli Jefferson využila rytmické hudby pařížského lidu a vojáků pro originální a pro muzikály ne zcela typický bodydrumming. Vrcholem se potom stal vítězný tanec lidu, který byl proveden jen na tleskání a podupávání a bez hudby.

Pařížský lid v čele s Vandou Károlyi. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Pařížský lid v čele s Vandou Károlyi. Zdroj: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Diváka také na první pohled zaujmou kostýmy, které vypadají přesně tak okázale, jak si rokoko představujeme. Jejich autorem je Josef Jelínek, který kostýmy skutečně vystihl dobu a styl života Marie Antoinetty a jejího dvora. Kostýmy ale nejsou bohaté celou dobu, stejně jako upadá monarchie a celá královská rodina, i kostýmy se stávají chudší a chudší a rozdíl mezi příchodem královny v pětimetrové krinolíně a její smrtí v šedé obyčejné košili je opravdu markantní.

Muzikál Antoinetta – královna Francie stojí za zhlédnutí už kvůli těm peripetiím během vzniku, ale rozhodně to není jeho jediná zajímavost. Dokonce sedí všechny historické údaje, což je u historických muzikálů také neobvyklé. A v neposlední řadě čeká na diváky ve foyer malé překvapení.

Inscenace: Antoinetta – královna Francie
Autoři: Jiří Škorpík, Jiří Hubač, Pavel Vrba
Divadlo: Divadlo Hybernia
Obnovená premiéra: 9. dubna 2014
Režie: Radek Balaš
Herecké obsazení: Monika AbsolonováIva Marešová, Roman Vojtek, Michal Novotný, Peter Strenáčik, Dušan Vitázek, Vladimír Marek, Pavel Soukup, David Uličník, Bohuš Matuš, Vanda Károlyi, Barbara Chybová, Dušan Kollár, Oldřich Kříž, Tomáš Bartůněk a další
Cena: 290-690 Kč

Zdroj perexové fotografie: www.facebook.com/antoinettakralovnafrancie

Eliška Řeháková

Eliška Řeháková

V divadle jsem častěji, než by se mému okolí líbilo... Ale já to tam miluju.

Zanechte komentář