Na Zábradlí jsou otevření všemu, i šílenství

Divadlo Kultura / 4.5.2014

V Divadle Na Zábradlí uvedli novou hru s názvem Šílenství. Hru, v níž nic není takové, jaké se na první pohled zdá.

Sezóna 2013/2014 pokračuje v Divadle Na Zábradlí další netradiční inscenací. Tentokrát vzal otěže režie do svých rukou Jiří Havelka, držitel ceny Alfréda Radoka v kategorii Talent roku 2008, a plynule navázal na své kolegy. Šílenství pracuje s improvizací a k divákovi promluví slovem až v úplném závěru krátkým prorockým monologem.

Podstata celého dramatu tkví v nedivadelní předloze, kterou je film noir. Tomuto těžko uchopitelnému žánru je podřízeno vše – scéna, typické postavy, příběh. Dá-li se o příběhu ovšem hovořit. Šílenství si hraje s divákovým očekáváním a rozumem, který za vším něco hledá, ve všem touží najít smysl či vodítko k rozluštění. V kostce se jedná o detektivku, kdy se poněkud vyhořelý detektiv (Leoš Noha) snaží vyřešit podivný případ a rozplést složité vztahy lidí, kteří se pohybují v městském hotelu či kolem něj. A to vše beze slov!

Otáčivé dveře umožňují rychlou změnu scény i prolínání "venkovního" a "vnitřního" prostoru. Zdroj: nazabradli.cz

Otáčivé dveře umožňují rychlou změnu scény i prolínání „venkovního“ a „vnitřního“ prostoru. Zdroj: nazabradli.cz

Je jasné, že zde tedy o výrazná pantomimická gesta a významné pohledy nebude nouze, navíc doplněné o prvky vypůjčené z filmu noir. Bodové světlo zanechávající za sebou jen plochu neprostupné tmy, ostré stíny, děsivý výkřik na druhé straně telefonního sluchátka. Jako by si divadlo odskočilo do filmu s Philem Marlowem natočeným na motivy povídek Raymonda Chandlera, vykoupalo se v jeho ironickém jazyce a vrátilo se na jeviště už jen s jeho lehkým odérem. I když film noir má samozřejmě kořeny někde jinde – v Hollywoodu 40. a 50. let.

Kdo je kdo a kde vlastně?

Scénu vytvořil Svatopluk Sládeček na jedničku. Je jednoduchá a přitom efektní a účelná. Uprostřed skleněné otáčivé dveře, připevněné pevně k jevišti, vsazené do pohyblivé kulisy, která chvíli představuje průčelí hotelu, v další chvíli pouhým otočením o 180 stupňů znázorňuje hotelový interiér. Když se detektiv rozhodne vstoupit zvenčí do hotelu, projde dveřmi dokola, herečtí kolegové mezitím prostě obrátí kulisu a on vystoupí do již připravené scény. Změní se hudba, světlo, nálada. Hra plynule pokračuje dál a nápor na divákovu pozornost je na světě.

Magdaléna Sidonová jako pokojská vzorně vysává koberec. Zdroj: nazabradli.cz

Magdaléna Sidonová jako pokojská vzorně vysává koberec. Zdroj: nazabradli.cz

Herci si (kromě Leoše Nohy) mění v průběhu hry role. Ze začátku zastává každý své dvě vlastní postavy, každá má jiný kostým a paruku. Magdaléna Sidonová hraje dámu s pejskem a pokojskou, Petr Čtvrtníček policistu a tajemného pána s novinami, Jiří Vyorálek dveřníka a hotelového hosta, Ivan Lupták číšníka a čističe bot, Štěpánka Pencová madam a hotelového poslíčka a konečně Ladislav Hampl portýra a muže s houslemi. Typické noirové figurky. V obou odlišných rolích jdou však herci poznat a chovají se velmi podobně, snad až na Jiřího Vyorálka, kterému se podařilo perfektně vystihnout charakter jak znuděného dveřníka, tak nonšalantního hosta. Zda to byl tvůrčí záměr, těžko říct, ale možná by vyznělo lépe, kdyby herci za svými rolemi nebyli tak čitelní.

Vše se ovšem začne postupně měnit. Detektiv ztrácí nad situací kontrolu, dějí se tak podivné věci, že si je není s to vyložit. Vše se mu začne v hlavě motat a divák jeho očima sleduje, jak se celý jevištní svět zvrhává. Nikdo již nedokáže říct, zda jsou tyto podivnosti skutečné, nebo se odehrávají jen v detektivově mysli. A také to není ambicí Šílenství – tvůrci zkrátka naservírovali psychedelický kus a je jen na návštěvníkovi, jak jej stráví.

A možná přijde i Freddie Mercury!

V duchu písně Show must go on hra pomalu vygraduje až do konce, který je snad ze všeho nejpůsobivější. Přesto mám pocit, že ještě zbyl prostor pro větší šílenství, že se z tohoto námětu dalo vymáčknout více.

Detektiv v nesnázích v podání Leoše Nohy. Zdroj: nazabradli.cz

Detektiv v nesnázích v podání Leoše Nohy. Zdroj: nazabradli.cz

Konzervativnější divák jistě ocení, že se tvůrcům podařilo nesklouznout k trapnosti, k čemuž by v takovéto inscenaci mohlo snadno dojít, neboť je těžké vyjadřovat se pouze gesty. V tomto směru se rozhodli jít spíše cestou náznaků a suchého humoru. Ale kdy jindy si „zablbnout“ a zapřehánět než v Šílenství?

Obecenstvo dostane to, na co je v Divadle Na Zábradlí zvyklé. Černý humor, sebevědomé herecké výkony, silné téma, to jsou devízy tohoto souboru. Vždy bychom ale měli mít na paměti, že žádný vývoj by neměl být ukončený a že ve chvíli, kdy je umělec sám se sebou spokojen, je právě na místě položit si otázku, zda by nemohl být ještě spokojenější.

Inscenace: Šílenství,
Autor: Jiří Havelka a kolektiv
Divadlo: Divadlo Na Zábradlí
Premiéra: 18. dubna 2014
Režie: Jiří Havelka
Herecké obsazení:Magdaléna Sidonová, Leoš Noha, Petr Čtvrtníček, Jiří Vyorálek, Ladislav Hampl, Ivan Lupták, Štěpánka Pencová, Ema (pejsek)
Cena: 250 – 350 Kč, 40% sleva pro seniory a studenty

Zdroj perexové fotografie: nazabradli.cz

Jana Šajtarová

Jana Šajtarová

Pocházím z Příbora, studuji v Praze výtvarné umění. Mezi mé zájmy patří mimo jiné divadlo (ve všech jeho podobách), ale to asi nikoho nepřekvapí!

Zanechte komentář