Vyzkoušejte: 7 tipů pro duševní pohodu

Osobní rozvoj Vztahy / 19.4.2014

Téma duševní pohody je denním chlebem všech psychologických rubrik, ale věřte, že po dodržování určitých rituálů vám vaše duše ráda poděkuje! 

První pomoc pro duševní pohodu a jarní restart. Pokud si chcete zlepšit náladu, čtěte dál! A jelikož máme v redakci všechno rádi černé na bílém, k některým tipů si vezměte na pomoc i tužku a papír.

1. Plánujte a plány plňte

Hlavní je mít plán a vidět přesnější obrysy toho, co si přejeme a co si toužíme splnit. Plánujte! Je něco, co chcete už dlouho podniknout, ale zatím jste se k tomu nedostali?

TIP: Vezměte tužku a papír a sepište seznam toho, co chcete zažít, na pomoc si přivolejte diář. Vyberte dvě aktivity, které uskutečníte v nejbližších dvou týdnech, poznamenejte si je i s přesnými termíny, kdy se do toho pustíte.

2. Nastavte si systém odměn

Čím se odměníte, když se pustíte do dlouho odkládané činnosti? Jaká maličkost vám udělá zaručeně radost?

TIP: Napište si seznam toho, co vám umí udělat radost. Musejí to být dosažitelné hmotné i zážitkové drobnosti (něco na sebe, něco na zub, pořídit si nový foťák). Postupně se odměňujte.

3. Komu můžu udělat radost?

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale když uděláte radost druhému, máte z toho nemalý užitek také vy. Pro většinu lidí je právě pocit někoho obdarovat a vyloudit na jeho tváři úsměv a radost jedním z nejpříjemnějších pocitů, které znají. Zkuste se proto zamyslet, koho můžete potěšit. Stačí maličkost, koupit oblíbený dortík, drobná pomoc, telefonát nebo návštěva.

Stačí koupit maličkost, třeba balónek. zdroj: foter.com

Stačí koupit maličkost, třeba balónek. Zdroj: foter.com

4. Víc pijte, ale ne kávu, podporuje úzkosti

Obávané úzkosti se na biologické úrovni projevují hyperaktivitou tělesných orgánů a zvýšenou hladinou adrenalinu v určitých částech mozku. Věděli jste, že pití kávy, koly a podobných stimulantů tuto nerovnováhu podporuje a dokonce zhoršuje?

Máte-li tedy sklony k úzkostem, vyhýbejte se černé kávě obloukem!

5.  Kde je zelená, tam to žije – pěstujte rostliny

Proč? Je to skvělá očista duše. Potřeba něco pěstovat často spontánně přepadá lidi po padesátce. Podle názoru psycholožky PhDr. Michaely Peterkové je to přirozený způsob, jak se vyrovnat s pocitem, že už toho má člověk víc za sebou než před sebou. Pěstovat rostlinky a kytičky je ale krásná činnost v jakémkoliv věku!

Pěstujte a starejte se, radost z výsledů stojí za to. zdroj: foter.com

Pěstujte a starejte se, radost z výsledků stojí za to. Zdroj: foter.com

6. Máte svou vrbu? Lepší než psycholog a neurol

Když se cítíte smutně nebo nejistě, je jednou z nejspolehlivějších metod vypovídat se z našich pocitů. Naprostá většina lidí má ve svém okolí minimálně jednoho člověka, kterému může svěřit svá trápení. Zamyslete se, kdo by to mohl být. Půlhodinová procházka a hodinka s kamarádem pro vás mohou udělat mnohem víc než zástup psychologů nebo kilo neurolu.

TIP: Napište si seznam jmen lidí, za kterými můžete kdykoliv jít! A vůbec nevadí, že je seznam krátký, opravdových přátel, kterým se můžeme svěřit s čímkoliv, bývá skutečně málo.

7. Můj milý deníčku

Podle psycholožky PhDr. Michaely Peterkové si skoro každý alespoň nějakou dobu ve svém životě psal deník. Deník je svědkem našich pocitů, nálad a názorů. Je to skvělá aktivita, která výrazně přispívá k duševnímu zdraví, pokud se tedy dělá správně.

TIP: Každý den popište důležité události a zhodnoťte, jak jste se v nich cítili, případně co si o nich myslíte a jak s nimi dál. Zhodnoťte svou celkovou náladu v daný den a zvažte, na co se můžete další dny těšit.

kinhaNechali jsme  se inspirovat skvělou knihou psycholožky PhDr. Michaely Peterkové: Kurz duševní rovnováhy. Zbavte se stresu, napětí a úzkosti.

Kniha je pojata jako kurz, který je rozdělen do 14 dnů. Části šikovně směřují čtenáře k hlubšímu sebepoznání a nabízí spousty cvičení, tipů a rad!

A co vy? Který druh duševní očisty preferujete? Obdarování milé osoby z vašeho okolí, vypovídání se kamarádovi nebo snad zápis vašich denních pocitů do listů deníčku?

Zdroj perexové fotografie: pixabay.com

 

Lucie Hudcovičová

Lucie Hudcovičová

„Člověk musí mít vždycky cíl, ale nemusí se vždycky trefit.“ - Jan Werich. Já pevně věřím, že se trefím. Jsem věčný optimista a tak trochu malý zmatkář, mám ráda smích, dobrou společnost a nové výzvy, což psaní zcela určitě je.

Zanechte komentář