Recenze: Základy digitální fotografie

Základy digitální fotografie

Autor: Tom Ang
Nakladatelství: Computer Press
Rok vydání: 2014
Počet stran: 224
Cena: 369,- Kč

Sotva se mi tato kniha dostala do rukou, oslovila mě svou velikostí a kvalitním tiskem, který dodává fotografiím příjemně živou barvu. Díky svým rozměrům a přehlednému uspořádání kapitol může posloužit každému fotografovi jako rychlý zdroj tipů a nápadů na cestách bez toho, aniž by výrazně překážela v batohu. V bleskovém zorientování pomůže navíc i rozsáhlý rejstřík.

Kniha je rozčleněna do čtyř částí, v nichž jsou jednotlivé články rozebrány zejména podle složitosti a logické návaznosti. Autor postupuje od těch nejzákladnějších postupů až k těm pokročilejším. Snaží se přitom vypíchnout pouze nejdůležitější myšlenku bez zbytečné „omáčky“ kolem toho.

Hlavní dovednosti

Zajímá vás více? Na stránkách Computer Pressu máte možnost si stáhnout ukázkovou kapitolu z této knihy!

V první části knihy Hlavní dovednosti mohou mnozí začátečníci okamžitě narazit, a to kvůli chybějícímu seznamu vysvětlivek k základním výrazům. Patří mezi ně například expozice, clona, ISO či ohnisková vzdálenost. Pro naprostého laika může být tento nedostatek kamenem úrazu k pochopení následujících stránek. Nicméně pokud vám tyto pojmy nejsou cizí, přinese vám spoustu cenných rad. A to i ohledně výběru té správné kompozice snímku a barev.

Nevyhýbejte se jednoduchým metodám, například focení budov seshora místo zezdola nebo zaznamenání dění na ulici z pohledu dítěte namísto dospělého.

Zajímavým tématem je změna stanovišť, které může nejednomu fotografovi otevřít dveře do naprosto jiného vnímání reality. Základní složkou fotografování je i zvolit správné nastavení blesku, které autor poměrně do hloubky rozebírá. Teoretický text neopomněl doplnit i názornými fotografiemi portrétů, které jsou osvětlené různě postaveným bleskem.

Na knize se nám zalíbil vkusný grafický design a rozložení. Zdroj: Anna Kovárová

Na knize se nám zalíbil vkusný grafický design a rozložení. Zdroj: Anna Kovárová, Generace 21

Fotografické dovednosti

Druhá část poměrně stručně informuje fotografy, při jakém nastavení fotoaparátu a postavení samotného fotografa budou vypadat určité scény nejlépe. Pro někoho může tento oddíl naprosto zbytečným „tlacháním o ničem“, ale začátečníci se můžou inspirovat nápady, které rozhodně stojí za přečtení. Autor poukazuje na fakt, že proto, aby mohla fotografie o něčem vypovídat, by se měl fotograf stát sám o sobě expertem na danou situaci, kterou fotí a přizpůsobit se jí – nechat se vtáhnout do děje foceného snímku. Zajímavostí jsou oddíly, kde se můžete dozvědět, na co si dát pozor z právního hlediska a vždy tak dbát na autorská práva.

Vyvolání snímků

Naplánujte si, co chcete s obrázkem udělat, ještě než na něm začnete pracovat.

V této části už můžete spolehlivě odložit fotoaparát a zasednout za počítač. Čtenář je vtažený do světa chytrých softwarových programů, které z valné části umí nedostatky na snímku samy analyzovat a opravit. Seznámíte se s celou řadou programů, jež autor doporučuje k úpravě snímků, kterým je třeba trochu dopomoci. Pro začátečníky je tato část velkým přínosem. Pracovní postupy v programech jsou zde napsány jednoduše v doprovodu fotografií. Čtenář se seznámí s pojmy jako křivky, úrovně, filtry, masky, úpravy barevnosti, ostrost a další zajímavé efekty, které umí s fotografií udělat divy. Užitečná se zdá být i dvojstránka s ukázkou fotografií, které vám nastíní vady vzniklé při úpravách.

Můžete se těšit z kvalitních ukázkových fotografií. Zdroj: Anna Kovárová

Můžete se těšit z kvalitních ukázkových fotografií. Zdroj: Anna Kovárová, Generace 21

Průvodce vybavením

Poslední kapitolou, která je z celé knihy nejméně obsáhlá, je stručný průvodce vybavením. Ať už je čtenář vlastníkem jakéhokoliv typu fotoaparátu (telefon, kompakt nebo zrcadlovka), může se spolehnout, že si tady přijde na své. Zajímavé pasáže věnované výběru objektivů, blesku či celé řadě dalších doplňků k fotoaparátům mohou být začátečníkům velmi užitečné nejenom pro ně samotné, ale i k tomu, aby mezi ostatními fotografy či v obchodě s technikou nepůsobili jako neználkové.

Formát RAW autor často zmiňuje, proto není na škodu si o něm něco načíst. Zdroj: Anna Kovárová

Formát RAW autor často zmiňuje, proto není na škodu si o něm něco načíst. Zdroj: Anna Kovárová, Generace 21

Posoudit knihu jako celek je v mém případě nesnadný úkol, jelikož  jsem fotograf – laik, který se v životě nezabýval ničím jiným, než tím kde najít spoušť. Po přečtení této knihy si ale nepřipadám zahlcena informacemi, naopak jsem elegantně vklouzla do říše focení. Díky jednoduše napsaným článkům jsem téměř vždy pochopila myšlenku, kterou se mi autor snaží vštípit.

Doporučila bych ji všem čtenářům, kteří začínají s fotografováním, ale jsou jim jasné pojmy, jako je clona, expoziční čas či ISO. Jako čtenář můžete jenom získat, proto se s radostí pusťte do čtení a naberte nové zkušenosti! Celá redakce vám přeje příjemnou četbu a hodně hezkých fotografií!

Zdroj perexové fotografie: Anna Kovárová, Generace 21

Anna Kovárová

Anna Kovárová