Hodní chlapci, kde se ve vás bere takové zlo?

Divadlo Kultura / 16.4.2014

Inspirován Mechanickým pomerančem připravil čtvrtý ročník alternativního a loutkového divadla DAMU jedinečné autorské představení.

Násilí je, když tě při tělocviku nutí běhat, ačkoliv je ti špatně. Násilí je, když se musíš celou dobu ve škole koukat na portrét prezidenta. Násilí je, když tě požádá o ruku a ty musíš říct „ANO“. Násilí je, když tě kouše do ucha a tobě se to nelíbí. Násilí je, když ti dá první facku.

Na jevišti je vystavěná místnost, která nemá daleko k té výslechové, jak ji známe z kriminálek. Je celá vykachličkovaná bílými nemocničními obkladačkami, čímž se sterilita a neútulnost ještě zvětšují. Právě tato místnost se po většinu času stává prostorem pro zlo, nenávist, krutost. Někdy se však tyto hrůzy dostanou i před sklo, blíž k divákům. Prázdnota prostoru tyto emoce ještě zesiluje a bílá barva je odráží do publika, divadlo za sklem zase přidává představení zvláštní kouzlo.

Tak mu prostě jednu ubal!

Inscenace nemá spojitou dějovou linku, skládá se z jednotlivých scének, příběhů, ukázek ze všedního života. Vždy trochu zveličených, ale základ je krutě pravdivý a právě na ten by měl divák myslet ještě dlouho po odchodu z divadla.

Jako příklad si uveďme scénku z divadelní zkoušky. Režisér je tak dlouho nespokojený s herci předváděnou rvačkou, tak dlouho vyžaduje skutečné emoce, surovost, až jednoho z hrdinů vyprovokuje ke skutečné ráně. Stále si ještě mne bolavý obličej, ale zavelí k přechodu ke scéně, ve které má být herečka znásilněna. A opět se opakuje nespokojenost, hecování herců, pobízení k reálněji vypadajícím výkonům, aby divák uvěřil… Až nešťastná herečka leží brečící na podlaze, režisér a herci jsou v šoku a „násilník“ si odchází zapnout kalhoty za scénu. Nepřipomíná vám ta lačnost po reálu, akčnosti a zlu něco?

Proslov na téma fotbalové stadiony a bezpečnost pro rodiny s dětmi. Zdroj: divadlodisk.cz

Proslov na téma fotbalové stadiony a bezpečnost pro rodiny s dětmi. Zdroj: divadlodisk.cz

Režisér Jan Mikulášek dostal ze svých svěřenců to nejlepší. Těžko se tu dá jmenovat nejlepší herecký výkon, když byli všichni tak skvělí. Potlesk ve stoje si zasloužili ten večer všichni – Michal Bednář, Jan Čtvrtník, Martin Dědoch, Patrik Holubář, Bořek Joura, Petra Majerčíková, Johana Matoušková, Vladimír Polívka, David Ryska, Pavlína Skružná, Daniela Šišková i Tereza Volánková. Hráli perfektně, bavili nejen diváky, ale očividně i sami sebe. Byla radost je sledovat.

Je to činohra v nejhorším slova smyslu

Nekřivděme ovšem Disku a tvůrcům, nejedná se o sled mravoučných výjevů, které člověka zasáhnou prvoplánově. Jakkoliv to zní zvláštně, ty scénky jsou plné vtipu a humoru. Trefují se do aktuálních problémů, dohánějí situaci ad absurdum. Srandu si dělají i sami ze sebe, což dokládá i hláška režiséra z výše zmiňované scénky: „Vždyť je to činohra v nejhorším slova smyslu!“ Divák se baví a směje, a to zcela oprávněně!

Hodní chlapci jsou inscenací, která vás na začátku chytne a nepustí, ještě cestou z divadla na ni budete myslet a možná těsně před spaním se vymaníte z jejího objetí. Reflektuje současnost a je pravdivá. Je vtipná a děsivá zároveň. Protože násilí je nejen všude kolem nás, ale i v nás. Nebo vy si snad troufnete o sobě říct, že jste skutečně hodný chlapec (či dívka)?

Inscenace: Hodní chlapci
Autor: Jan Mikulášek a kolektiv, na motivy románu Anthonyho Burgesse Mechanický pomeranč
Divadlo: Divadlo Disk (4. ročník KALD)
Premiéra: 6. dubna 2014
Režie: Jan Mikulášek
Herecké obsazení: Michal Bednář, Jan Čtvrtník, Martin Dědoch, Patrik Holubář, Bořek Joura, Petra Majerčíková, Johana Matoušková, Vladimír Polívka, David Ryska, Pavlína Skružná, Daniela Šišková, Tereza Volánková
Cena: 120 Kč, studenti 80 Kč

Zdroj perexové fotografie: divadlodisk.cz

Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.

Zanechte komentář