Tipy na jarní pomazánky, které vám zachutnají

Na talíři / 26.4.2014

Představím vám několik druhů pomazánek, které lze libovolně obměňovat. Namazaný chleba už nikdy nebude nuda!

Když už nevíte, co si na ten chleba namazat

Po salátovém článku, kde jsem vám ukazovala neobvyklé salátové kombinace, musí zákonitě přijít na paškál i něco, co si můžeme namazat na chleba. Máslo je trochu fádní, a tak zkuste zaexperimentovat s pomazánkami provoněnými jarem. Ukážu vám nápadité kombinace a hlavně důkaz, že pomazánky nemusí být jen z tvarohu, a už vůbec by neměly být z ramy a taveného sýru.

Pomazánka z uzeného tofu a vlašských ořechů

Pomazánka z uzeného tofu a vlašských ořechů může být příjemným oživením vašeho pomazánkového repertoáru.
Foto: Nikola Maňasová, Styling: Barbora Němečková, Generace 21

Na čem pomazánku postavit

Základ pomazánky může tvořit tvaroh se zakysanou smetanou, lučina, žervé, tofu nebo inovačně třeba namočené mixované oříšky a semínka. Podle vaší preference si zvolte základové ingredience a poté dochuťte zeleninou, kořením nebo bylinkami. Pro experimentátory se taky nabízí namočená mixovaná pohanka, kterou jsem minule použila do salátových dresingů – přidáním menšího množství vody docílíte krémovité pomazánkovité konzistence.

Nemusí se mazat jen chleba

Zpočátku vám může přijít divné mazat si na chleba obilovinu. Proto je tu možnost si pomazánky mazat na něco jiného. Zkuste je třeba přidat do tortilly místo hummusu nebo si je jen tak namazat na plátky okurky nebo bílé ředkve. Perfektní jsou pomazánky s rýžovými chlebíčky, což je skvělá bezlepková svačinka, nebo si doma upečte vlastní tortillové chipsy a namáčejte si je do pomazánky jako do dipu.

Pomazánky plné živin

Kdo už někdy navštívil prodejny se zdravou výživou, určitě narazil na malé válečky naplněné zdravými pomazánkami. Málokdo ale čte složení, a tak si ani neuvědomuje, že se zdravými ingrediencemi jako fazole nebo pohanka jí i zahušťovadla a barviva – s tím rozdílem, že nejsou napsána klasickým E kódem, ale slovy. Já doporučuju udělat si podobnou pomazánku doma, protože k tomu není potřeba nic jiného než mixér.

Fazolová pomazánka

Fazolová pomazánka s paprikou a bylinkami

Fazolová pomazánka s paprikou a bylinkami je plná proteinů a minerálů.
Zdroj: Barbora Němečková, Generace 21

Rozmixujte 200 g fazolí (ať už vařených, nebo z konzervy) s 1/3 žluté nebo červené papriky, přidejte 2 stroužky česneku, sušené nebo čerstvé bylinky (estragon, petrželka, koriandr) a znovu promixujte. Poté jen přimíchejte sůl a pepř podle chuti a přidejte na malé kostičky nakrájenou další 1/3 papriky. Můžete servírovat na chlebu, bagetkách nebo ve zbylé 1/3 papriky. Pokud budete dělat pomazánku z fazolí z konzervy, může se stát, že bude moc řídká – přidejte tedy hrst slunečnicových semínek (či jiných ořechů a semen) nebo hrst pohanky (v suchém stavu) a znovu promixujte do žádané konzistence.

Pomazánka s lučinou a ovesnými vločkami

Pomazánka s lučinou a ovesnými vločkami

Pomazánka s lučinou a ovesnými vločkami se skrytou kedlubnou.
Zdroj: Barbora Němečková, Generace 21

Rozmixujte si 100 g lučiny s 1 kedlubnou nakrájenou na kostičky tyčovým mixérem do jemného krému, osolte, opepřete a postupně přidávejte ovesné vločky podle hustoty (max. 100 g) – nechte ale pomazánku trochu řidší, nezapomeňte, že vločky ještě část vody vpijí. Takovýto základ pomazánky můžete dochutit vašimi oblíbenými bylinkami nebo přidat sušená rajčata a olivy. Jarní zelené variace vykouzlí medvědí česnek nebo jarní cibulka, pomazánka je ale dobrá i samotná jen se solí a pepřem. Kedlubnu můžete vyměnit za ředkvičku a získáte pikantnější pomazánku, kterou si můžete namazat na žitný chleba a posypat slunečnicovými semínky.

Tofu s čerstvými bylinkami

Tofu pomazánka s bylinkami

Tofu pomazánka s bylinkami je skvělým zdrojem bílkovin, co vás naplní energií.
Zdroj: Barbora Němečková, Generace 21

Tofu natural nemá samo o sobě výraznou chuť, a proto je pro pomazánky jako stvořené – stačí ho smíchat s trochou vody a bylinkami a máte osvěžující svačinku, nebo po přidání zeleniny lze vytvořit různé kombinace chutí. Bylinky můžete přidat čerstvé nebo sušené, ale u sušených přidejte lžičku olivového oleje, aby se rozvinula chuť. Já jsem zvolila osvěžující bazalku a petrželku. Chléb poté ozdobte nasekanými bylinkami nebo polníčkem a rukolou. Zkuste tofu třeba s červenou paprikou, s cibulí a sušenou paprikou a umixujete si budapešťskou pomazánku bez majonézy.

Tofu jde i na sladko – třeba s javorovým sirupem a skořicí, badyánem, anýzem a hřebíčkem chutná jako perníkový chlebíček, nebo s burákovým máslem jako jemný krém do palačinek, který jste mohli vidět v našem generačním palačinkovém speciálu.

Zkoušejte, jaké kombinace surovin vám zachutnají. Zdroj: photl.com

Zkoušejte, jaké kombinace surovin vám zachutnají. Zdroj: photl.com

Veganské pesto z medvědího česneku

veganské pesto s medvědím česnekem

Veganské pesto s medvědím česnekem a slunečnicovými semínky.
Zdroj: Barbora Němečková, Generace 21

Namočte si 70 g slunečnicového semínka do vody na 15 minut. Přibližně 100 g medvědího česneku si nakrájejte na menší kousky, rozmixujte se sceděnými namočenými semínky a 2 lžícemi vody. Podle hustoty přidávejte po lžičkách olivový olej (asi 4 lžičky), dokud nedostanete tužší hustotu. Přidejte sůl2 lžíce mletých mandlí a už jen lžící promíchejte. Celé jsem to mixovala tyčovým mixérem a neměla jsem žádný problém. Pesto můžete v lednici skladovat 1 až 2 týdny, nebo dát po malých dávkách zamrazit, ale po rozmrazení ho ihned spotřebovat. Hodí se jak na těstoviny, tak do rizota. Perfektně ozvláštní rajčatovou pizzu s mozzarelou. Popřípadě ho můžete přimíchat do lučinové pomazánky.

Zdroj perexové fotografie: Barbora Němečková, Generace 21

Barbora Němečková

Barbora Němečková

Miluju všechno, co se týká jídla, a obzvlášť, když je to bez masa a zdravé. Mám svůj vlastní blog varenislecnyb.blogspot.cz kde zveřejňuju zdravé recepty na mňamky, po kterých se netloustne. Chci se stát dietoložkou a potom doma po večerech experimentovat v kuchyni.

Zanechte komentář