Zahrádka v květináči přináší mnoho tipů pro pěstování na vašem parapetu

Na talíři / 7.5.2014

Přáli byste si zahradu, ale bydlíte v bytě? Využijte svůj okenní parapet nebo balkon a udělejte si vlastní zahrádku v květináči.

Nedávno se mi do rukou dostala jedna nová kniha. Po přečtení úvodu bylo jasné, že je právě pro mě.  Také se vám stává, že si nakoupíte bylinky a po pár týdnech už jsou uvadlé a nepoužitelné? Tak teď budete vědět, jak přesně na to, abyste mohli bylinky používat po delší dobu ve vaší kuchyni a ještě tak ozdobili vaše okno či balkon. Kdo bude mít větší odvahu, může se pustit nejen do bylinek, ale i do realizace třeba francouzské zahrádky a krásného zákoutí balkonů.

Představujeme vám knihu Zahrádka v květináči aneb inspirace pro váš okenní parapet, jež je určena pro všechny zájemce, kteří se chtějí obklopit zelení, krásou květin, smyslností bylinek či si jen tak vytvořit svoji oázu klidu. Knihu napsala Anita Blahušová, která má od malička ráda rostlinky. A i když se ve svém profesním životě na čas odloučila od rostlin, stále byly jejím hobby. Dnes se pustila i do studia zahradničení. Vyznává přírodní principy zahradničení, tzn. že příroda si sama pomůže. Nyní své zahradnické umění přesunula z květináčů do své vlastní zahrady. Své zkušenosti se zahradničením v bytech na okenních parapetech a balkonech nám právě přináší v této knize Zahrádka v květináči.

zahrádka, nářadí

Můžete vyrazit na nákupy.

Základy pro začátečníky

Kniha je rozdělena do tří částí. V první z nich se setkáme se základy zahradničení. Seznámí nás se základními pojmy pro zahradníky, jaké si pořídit nádoby, nářadí a co třeba autorka říká na bylinky ze supermarketů. Při čtení této knihy si už nekoupíte předpěstované bylinky, sazenice, ale bude vás lákat a bavit kupování semínek a předpěstování vlastních sazenic. Uvidíte, jak na sebe budete pyšní. Dozvíte se také zajímavé věci o zalévání rostlin, jejich výživě či zazimovaní. Já se třeba dozvěděla o jedlých rostlinách nebo rostlinkách s repelentním účinkem.

Tak kterou…

Druhá část se týká už jednotlivých zahrádek. Anita vám přináší 37 tipů na zahrádky, které můžete mít také doma. Ať už se jedná o ty bylinkové jako na grilování, do koktejlu, do polévky, tak i o ty na jedlé květy či jedlý plevel. Pro ty, kteří chtějí mít svoji oázu klidu, si ji můžou vytvořit v asijské či italské inspiraci nebo jako horskou stráň. V takovém množství typů zahrádek nebudeme vědět dřív, kterou si vybrat a zpestřit jí svůj balkon či parapet.

zahrádka

Tak do které se pustíte vy?

Každá zahrádka je doplněna tipem, kde rostlinky z ní využít. Můžete si udělat např. rozmarýnový olej, letní barevný salát, bylinkovou marinádu na ryby či jak popustit uzdu své fantazie při tvoření kompozice, natrhání květin do vázy či umístění mini zahrádky na stůl.

Ledové kostky

Mě nejvíce zaujal dobrý tip na uskladnění a rychlé využití bylinek v kuchyni. Stačí si jen čerstvé bylinky nakrájet nadrobno. Napěchovat do připraveného tvořítka na led a zalít trochou vodou. Takto připravené kostky dáte do mrazáku zmrznout. Pak stačí všechny kostky vyklopit a dát do sáčku. Ten si samozřejmě nezapomeňte popsat. A tak můžete postupovat, dokud máte bylinky nebo vámi vytvořené směsi. Pak už jen stačí až bude třeba vybrat pár kostek a přidat do polévky či těstovin

Zahrádka v květináči

aneb inspirace pro váš okenní parapet

Anita Blahušová

Nakladatelství: Smart Press

Cena: 399Kč

e-shop nakladatelství

Třetí část se věnuje profilům jednotlivých rostlin. Kdy rostlinka kvete, jaké dorůstá výšky, jak se o ni máte starat a kde ji můžete využít. Každý profil je také doplněn zajímavostí k dané rostlině. Věděli jste třeba, že řebříčkem plstnatým si léčil bojová zranění už i Achilles? Díky němu také dostal název Achillea tomentosa.

Tuto knihu doporučuji všem, kteří chtějí relaxovat při probírání hlíny, sledování růstu nového života  a pak vychutnávání svých úspěchů při jídle.

Zdroj fotografií: Pavla Doležalová, Generace 21 z knihy Zahrádka v květináči, perexová fotografie: nakladatelství Smart Press

Pavla Doležalová