Salát jako hlavní chod

Na talíři / 15.4.2014

K jarnímu detoxu patří taky lehká strava – zkuste salát jako hlavní chod.

Zkuste řízek vyměnit za salát

U nás v Čechách je zvykem, že salát se jí k hlavnímu chodu jako doplněk. Klasický nedělní oběd se tak skládá z polévky, masa s přílohou a malé misky salátu. Časy se ale mění a nastala doba, kdy salát může být hlavním chodem – a to v něm ani to maso být nemusí. Salát s kuřecím masem nebo s tuňákem dostanete teď už téměř v každé restauraci. Taktéž klasický „šopák“ s balkánským sýrem nebo s těstovinami a dresingem. Já bych ale chtěla představit nápady na saláty, které jsou výživné a zasytí vás tak, že si na nějaké kuře ani nevzpomenete. Tak prosím zapomeňte na předsudky a zkuste ochutnat ryzí chutě přírody bez éček a zvýrazňovačů chuti v koření a bez přesolených zálivek.

Zelný salát s brokolicí

Zelný salát s brokolicí

Zelný salát s brokolicí.

Oblanšírujte brokolici, sceďte, nakrájejte červené zelí (stejné množství jako brokolice), nahrubo pokrájejte jarní cibulku a zakápněte vinným octem s trochou vody. Dosolte lehce, protože zelí a cibulka mají velmi výraznou chuť.

V zelenině je síla

Kdo tvrdí, že se zeleniny nenají, to nikdy nezkusil, jelikož pocit plnosti přichází po jakémkoliv jídle, nezáleží, jakého je původu. Argument, že „Mám po ní hned zase hlad“ může být sice pravdivý, ale to by nás ještě nemělo odrazovat od toho, abychom ji zařazovali do svého jídelníčku. Nezapoměňte opět na svých pět porcí ovoce a zeleniny denně. Zelenina vás sice zasytí na kratší dobu, jelikož ji rychle strávíte, po přidání několika semínek nebo oříšků do klasického salátu vám však trávení bude trvat o něco déle a vy se budete cítit sytí delší dobu. Záleží také na tom, jakou zeleninu jíte. Je jasné, že strávit listový salát a kedlubnu nebude trvat stejně dlouho, proto si vybírejte zeleninu s vysokým podílem vlákniny.

Míchaný salát s mungo fazolkami

Míchaný salát s mungo fazolkami.

Komu to nestačí, přidá bílkoviny nebo sacharidy

Kdo se nepřenese přes fakt, že bude mít za chvíli hlad, může si přidat do salátu ty „dobré“ kvalitní sacharidy v podobě celozrnných těstovincelozrnného toustu jako do Caesar salátu, nebo si prostě dát jako přílohu opečené batáty či červenou řepu. Přijatelné jsou taky kedlubnové pečené hranolky. Nebo naopak můžete salát obohatit vařenou čočkou, fazolemi i naklíčenými mungo fazolkami. A vůbec bych se nebránila kombinaci salát + cizrnový hummus nebo tofu.

Listovou zeleninu do každého salátu

Když už se to jmenuje salát, tak by tam měl nějaký být, že? I ten obyčejný ledový salát nikoho nezabije a trocha té zeleně všem jen prospěje. Já ráda experimentuji a přidávám kromě klasiky špenát, polníček, rukola také mladé listy pampelišek, sedmikrásky nebo medvědí česnek.

Dostanete do těla více chlorofylu, a tím se urychluje regenerace buněk a vy se můžete těšit lepšímu zdraví a silnější imunitě. Nebojte se také kořenit saláty čerstvými bylinkami a natěmi. Petrželka, kopr, ředkvičkové mladé lístky nebo klasická bazalka, oregano a máta nebo tymián a koriandr. Díky těmto bylinkám nemusíte saláty ani dosolovat, protože chutěmi přímo přetékají.

salát s divokým česnekem

Salát s divokým česnekem.

Nápady na neobyčejné dresingy

Pohankový dresing s mákem a shoyu omáčkou.

Pohankový dresing s mákem a shoyu omáčkou.

Dresing nemusí být jen majonézový nebo ze zakysané smetany. Perfektní nízkotučný dresing vytvoříte i tyčovým mixérem z pohanky, kterou předtím na 30 minut namočíte do vody s kapkou olivového oleje. Tento základ můžete rozmixovat s bylinkami nebo oříšky a máte úžasný zdravý doplněk salátu, nebo přidáte chilli a užíváte si pikantní chuti.

Obměn jsou tisíce. Já mám ráda dresing z namočené pohanky smíchané s mákem, rozmixované s trochou sojové shoyu omáčky. Za ochutnání taky stojí medovo-hořčičná zálivka z 1 lžíce medu, půl lžíce olivového oleje a jedné lžičky hořčice (doporučuji dijonskou). Kdo má rád kořeněné pokrmy, určitě nepohrdne dresingem z pohankového základu, do kterého přidá ještě kousek avokáda, curry koření a promíchá dresing s nakrájeným pórkem a vlašskými ořechy.

Neobvyklé kombinace

Nechte se inspirovat našimi saláty a zkoušejte různé kombinace.

Salát z čínského zelí – Nakrájejte čínské zelí a ředkvičky a přidejte medovou zálivku.

Coleslaw bez majonézy – Na nudličky nakrájená mrkev s celerem, se zelím a pórkem. Říkám tomu coleslaw bez majonézy. Stačí jen trochu osolit a můžete si pochutnávat.

 Zelený salát s červenou čočkou – Kombinace okurky, řapíkatého celeru, pórku, zelené papriky a namočené červené čočky vás mile překvapí a osvěží.

Pikantní salát s curry dresingem – Kousky avokáda s pórkem a vlašskými ořechy promíchané s curry dresingem.

 

Zdroj všech fotografií: Barbora Němečková, Generace 21

Barbora Němečková

Barbora Němečková

Miluju všechno, co se týká jídla, a obzvlášť, když je to bez masa a zdravé. Mám svůj vlastní blog varenislecnyb.blogspot.cz kde zveřejňuju zdravé recepty na mňamky, po kterých se netloustne. Chci se stát dietoložkou a potom doma po večerech experimentovat v kuchyni.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Martens

    No,to je dobře.