Baví mě, když se věci střídají, říká herec Jan Kříž

Divadlo Kultura / 15.4.2014

Bylo nám potěšením popovídat si s Janem Křížem, osobností české divadelní a zejména muzikálové scény.

Divadelní nadšenec možná vytuší, při jaké příležitosti jsme Jana Kříže vyzpovídali. Přípravy nového muzikálu v pražském Divadle Kalich jsou v plném proudu – na konci září letošního roku se představí Horečka sobotní noci v režii Jána Ďurovčíka. Filmová předloha z konce 70. let, v níž zazářil John Travolta, se dočkala přepisu do muzikálové řeči až o dvě dekády později. Od té doby se hraje na prknech po celém světě, v Čechách se ovšem bude jednat o premiéru! Jan Kříž v ní ztvární hlavní roli.

Když herec hoří

Jan Kříž (*19.9.1985), držitel ceny Thálie v kategorii muzikál, je odbornou kritikou opakovaně označován za jeden z nejvýraznějších mladých talentů současné české muzikálové scény. Jeho profesním těžištěm je Praha. Zde ztvárnil hlavní role například v muzikálech Pomáda (cena Thálie 2012 za roli Dannyho Zuka), Robin Hood (širší nominace na cenu Thálie za roli Robina z Loxley), Mauglí, Osmý světadíl, Děti ráje, Johanka z Arku, Touha, Kladivo na čarodějnice nebo Jack Rozparovač a nejnověji se připravuje na roli Tonyho Manera v chystané inscenaci muzikálu Horečka sobotní noci. Pravidelně je zván na hostování i do mimopražských divadel (např. muzikály Producenti, Sugar-Někdo to rád horké, She loves Me, Divotvorný hrnec, Dirty Rotten Scoundrels, Zpívání v dešti, Monty Python’s Spamalot nebo Řek Zorba). V roce 2010 vyhrál první českou televizní muzikálovou castingovou show Robin Hood aneb Cesta ke slávě. V listopadu 2012 pokřtil své první sólové CD s názvem Sečteno Podtrženo. Díky jeho výtvarným dovednostem je Jan Kříž i vyhledávaným divadelním scénografem. Vytvořil přes 30 návrhů scény a kostýmů pro inscenace divadel v Praze, Plzni, Liberci, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Mladé Boleslavi, Olomouci, Brně, Opavě a Českém Těšíně

Zdroj: jankriz.com

Co pro vás znamená role v Horečce sobotní noci?

První, co mě napadne, je výzva. To je věc, kvůli které jsem do toho šel, protože ta role je obrovská výzva jak pěvecky, kondičně, pohybově, tak i herecky.  A na všechno se opravdu těším.

Jaký je váš osobní vztah k hudbě a tanci disko?

Prošel jsem si disko obdobím v době, kdy jsem tančil. Disko má svoje zákonitosti jako tanec, jako svébytný žánr. Budu se ho snažit uchopit tak, jak si to zaslouží, dát mu to, co potřebuje. Tancování diska je těžké jako každý jiný žánr. Jako se říká, kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem, tak, podle mě, kolik tanečních stylů si tanečník snaží osvojit, o to lepším tanečníkem je. Chci to dělat poctivě, nedělat si z diska legraci, i když k tomu některé pohyby svádí, ale vzít ho vážně. Chci tančit to, čím tenkrát lidé žili.

Ale vy sám jste spíše inklinoval ke street dance.

Ano, ale paradoxně street dance zahrnuje spoustu old schoolových technik, které mají k tomuto žánru velmi blízko. Všechna ta lehká akrobacie, která se tenkrát v disku tančila, kterou dělal Travolta, se objevuje i v old schoolových hip-hopových technikách. Vlastně to všechno začínalo spolu a postupně se od sebe styly začaly oddělovat, až vznikla spousta žánrů a podžánrů. Jádro ale zůstalo stejné.

Jak se vám pracuje s Jánem Ďurovčíkem?

Kdyby se mi s ním nepracovalo dobře, tak bych s ním nechtěl pracovat znova. Dělali jsme spolu už tři projekty. A přišel jsem počtvrté na konkurz! Myslím si, že pro Jána je to skvělá příležitost, protože on miluje tanec a Horečka sobotní noci je především obrovská taneční show. Jde tam samozřejmě i o příběh, ale ve své podstatě se jedná o taneční muzikál. A právě na takovém kusu se může Jano hrozně moc vyřádit. Pamatuju si, že jsme spolu o Horečce sobotní noci mluvili asi před čtyřmi roky.

Myslíte, že ji už tehdy plánoval?

Ne, ne, to jsme ještě vůbec netušili, že ji budeme připravovat. Jen jsme se bavili o jiných projektech a při té příležitosti se o ní zmínil a mluvil o ní strašně hezky. Nevím, na kolik to Jano přizná, ale podle mě je pro něj Horečka srdcová záležitost a je hrozně rád, že ji dělá. A já chci být u toho, když Jano dělá svou srdcovou věc. Určitě si dá hodně záležet!

Jan Kříž. Zdroj: jankriz.com

Jan Kříž. Zdroj: jankriz.com

Jak probíhaly konkurzy? Byly hodně náročné?

Byly náročné asi jako všechny Janovy konkurzy. Má netradiční postup – první kolo je taneční, což se zrovna u Horečky dá pochopit. Spoustu lidí vůbec nepustil ke zpěvu, protože primárně hledal lidi pohybově zdatné, mezi nimiž pak vybíral nejlepší zpěváky. Čili v tomto byl konkurz zvláštní, důraz byl kladen především na pohybovou složku. Strašně jsme si zamakali, byly to opravdu dlouhé dva dny, fyzicky velmi náročné. A také je to zajímavá výzva. Nechá vás se čtyři pět hodin potit a pak po vás požaduje zazpívat těžkou píseň. K tomuto řemeslu to ale patří, člověk se musí kondičně maximálně připravit, aby to všechno udýchal. V Pomádě například tři hodiny na jevišti tančíte a na konci musíte vyzpívat těžký duet.

Hrajete ve spoustě představení, cestujete za nimi po celé republice, jak to všechno zvládáte?

Cestuju a hrozně mě to baví. Baví mě, když se věci střídají, když má člověk příležitost hrát každý den jinou roli.

Vystudoval jste scénografii, věnujete se jí ještě?

Občas ano. Teď v prosinci jsem měl premiéru (představení She loves me v Liberci – pozn.red.), příští sezónu mě něco čeká. Dělám jednu dvě scény do sezóny.

Která činnost vás více naplňuje?

Více hraju. Když jsem se rozmýšlel, kudy se vydat, protože jsem věděl, že obojí naplno dělat nejde a musel jsem si vybrat, v tu chvíli jsem se rozhodl více hrát. Kde přesně byl ten posun, nevím. Baví mě obojí, líbí se mi, jak se obě činnosti doplňují. Je zajímavé, jak prostřednictvím herectví nebo scénografie lze divadlo vnímat úplně jinak. Třeba se to za tři roky změní, to je ve hvězdách!

Zdroj perexové fotografie: jankriz.com

Jana Šajtarová

Jana Šajtarová

Pocházím z Příbora, studuji v Praze výtvarné umění. Mezi mé zájmy patří mimo jiné divadlo (ve všech jeho podobách), ale to asi nikoho nepřekvapí!

Zanechte komentář