Jak svět stvořil neurotika

Osobní rozvoj Vztahy / 6.4.2014

Kdyby nebylo tebe, nestalo by se to. Nic se mi nedaří, a když se daří podezřele dlouho, čekám, co se pokazí. Znáte? A nestali jste s obětí neuróz a úzkostí?

Neurózy jsou jako nafouknuté bubliny: ačkoliv jsou to nemoci a trpí jimi velké procento z nás, často si jejich přítomnost ani neuvědomujeme. Snadno je můžeme zaměnit za špatnou náladu a rozladěnost, ale mohou také značit začátek něčeho jiného, začátek psychických poruch.

Kde se to v nás vůbec bere? Jsme proto, že se od nás čekají stále vyšší výkony a problémových situací stále přibývá, nervóznější, podrážděnější, neurotičtější a vše si více bereme? Problémové situace způsobují, že se v našich hlavách vynoří mnoho myšlenek. Psychologové myšlenky obecně generalizují na zdravéneurotické. Jaké myšlenky jsou ty vaše?

Neurotické myšlenky: odkud vítr vane?

To je strašné, to je konec – Neuměrné dramatizování, zveličování problému.

Jsem k ničemu, hlupák, nic se mi nikdy nepodaří – Shazování se, sebemrskačská technika vydávaná mylně za upřímnost k sobě, jejímž výsledkem je narušená sebedůvěra.

Kdyby nebylo tebe, můžeš za to ty – Hledání příčiny a viníka, spekulace ‚co kdyby‘ a přenášení své zodpovědnosti na někoho nebo na něco jiného. Pozor, narušuje mezilidské vztahy.

Už se mi podezřele dlouho daříPo pár úspěších nebo po období klidu čeká neurotik, odkud přijde rána, jako by úspěch byl příčinou neúspěchu.

Jak tedy na neurotické myšlenky? Kniha psycholožky Michaely Peterkové Kurz duševní rovnováhy nabízí hned dvě možná rozhřešení.  Metodu STOP a jednoduché nahrazení neurotických myšlenek za ty zdravé.

Řekněte STOP negativním myšlenkám. zdroj: pixabay.com

Řekněte STOP negativním myšlenkám. Zdroj: pixabay.com

Metoda STOP

Tato pomocná technika vychází z toho, že myšlenky nebo pocity se vynoří většinou automaticky. Soustřeďte se a představte si značku STOP. Tuhle značku postavte do cesty své úzkosti.

TIP: Zkuste si představit dopravní značku STOP, soustřeďte se na detaily, její barvu, tvar, písmena, to poslouží k odvedení pozornosti!

V duchu nebo nahlas řekněte: „Stop!“. Tím za několik desítek opakování vytvoříte v hlavě automatický program, který podobné neurotické myšlenky zarazí hned v počátku.

Techniku lze také rozvíjet představou značky stop, soustřeďte se na barvy, písmena, tvar. Ale proč? Tento postup poslouží k odvedení pozornosti; tím, že si budete dopravní značku detailně představovat, automaticky přestanete myslet na nežádoucí myšlenky.

Se zdravými myšlenkami a úsměvem jde vše lépe. zdroj:foter.com

Se zdravými myšlenkami a úsměvem jde vše lépe. Zdroj: foter.com

Zdravé myšlenky: jde to i lépe!

Výše uvedené neurotické myšlenky se dají lehce nahradit těmi zdravými. Zkuste si jednoduché cvičení. Když budete mít na jazyku zase větu ‚můžeš za to ty‘, zkuste to tentokrát jinak. Neurotická myšlenka jde vždy nahradit tou zdravější a pozitivnější!

To je strašné.                           Musím teď přijít na to, co s tím udělám.

Jsem k ničemu.                        Tohle se mi moc nepovedlo, zamyslím se, jak                                                      to dám do pořádku.

Kdyby nebylo, může za to..       Je to nepříjemná situace, musím teď přijít na to,                                                  co s tím udělám.

Už se podezřele dlouho daří.       To je fajn, jak se teď daří. Věřím, že při troše                                                     snahy a štěstí to vydrží.

Co myslíte, funguje to? Určitě to vyzkoušejte. Protože je fajn, že se vám teď daří a při troše snahy a nějakého toho štěstí to určitě vydrží!

Zdroj perexové fotografie: pixabay.com

Lucie Hudcovičová

Lucie Hudcovičová

„Člověk musí mít vždycky cíl, ale nemusí se vždycky trefit.“ - Jan Werich. Já pevně věřím, že se trefím. Jsem věčný optimista a tak trochu malý zmatkář, mám ráda smích, dobrou společnost a nové výzvy, což psaní zcela určitě je.

Zanechte komentář