Šroubovice a umění aneb DNArt ve Veletržním paláci se Studiem Hrdinů

Divadlo / 29.3.2014

Představení DNArt se stalo třetí premiérou stále výraznějšího Studia Hrdinů a nebyla v něm nouze o zpěvy, tance, ba ani diskusi nad luštěninami.

One-woman show

Miloš Orson Štědron, autor projektu, dává hře tuto anotaci: „Tančící hrách, zpívající opat, znějící genetika. Hudebně-taneční divadlo o zakladateli genetiky J. G. Mendelovi, o dědičnosti i lásce.“  Představení opravdu spojuje hudbu (kterou naživo před zraky diváka obstarali klavírista Miloš Orson Štědroň a kytarista David Holý), divadlo (které cele zastoupila Gabriela Míčová coby Mendel), tanec (úžasní Pasi Mäkelä a Barbora Látalová) a genetiku (jako hlavní téma hry).

Už než jsem se na představení vydala, zajímalo mě, proč si autor vybral zrovna Mendela a jeho bádání k nastudování v nádherných prostorech Veletržního paláce. Za touto záhadou hledejme rodiště obou zmíněných, kterým je Brno s Mendelovým náměstím, muzeem i augustiánským klášterem, jež doprovázely dětství M. O. Štědroně. Jako volná inspirace posloužil zmíněnému ještě Mendelův zápisník od Simona Mawera.

Autor a libretista Miloš Orson Štědroň. Zdroj: facebookové stránky autora

Autor a libretista Miloš Orson Štědroň. Zdroj: facebookové stránky autora

G. J. Mendel, velký přírodopisec, zakladatel genetiky a objevitel zákonů dědičnosti coby Gabrila Míčová v slušivém pánském obleku pokládá přítomné obecenstvo za zaplněnou posluchárnu plnou vzdělání lačných studentů, kterým zapáleným neoblomným stylem leckterých profesorů prezentuje své zkoumání. Jeho monolog tu a tam vystřídají zmíněné hudební části – mě zaujala Chvála chromozomů, do kterých vplují přítomní tanečníci svými symbolickými kreacemi.

Byl to kabaret?

Představení má pravděpodobně navázat na předchozí kabaretní projekty souboru – Kabaret Hašek nebo Divadlo Gočár, které jsou v dostupných recenzích poměrně oslavovány, což se – nutno podotknout – o DNArtu říci nedá, je mu vyčítána absence kontaktu s divákem jakožto opěrný bod celého kabaretu. S touto tezí by se dalo polemizovat – hra je prezentována jako přednáška, kde předpokládáme alespoň minimální kontakt s divákem/posluchačem, která se svým propojením s hudbou, tancem a světlem stává jakýmsi bizarním kabaretem.

Geniální Mendel měl poměrně smutný život s cimrmanovskými prvky – celé dětství a mládí strávil nad hrachem a věnoval se umělému oplodňování rostlin a byl tak první, který při křížení rostlinných druhů objevil pravidelnost znaků a dokázal ji číselně vyjádřit a formulovat v zákony dědičnosti. Nevyhnul se však údělu nedoceněných velikánů – ve své době získal uznání pouze jako šikovný učitel a opat. A tak se vlastně dočkal jen jedné jediné přednášky, jejíž obsah tenkrát nikdo nepochopil.

Věřím, že s DNArtem to bude jinak, a nadto se domnívám, že pro Studiem Hrdinů nepolíbeného diváka je to dobrý start – kombinace hudby a zpěvu, výrazového tance a přednášek hrachu je vskutku nezapomenutelná.

Představení: DNArt

Autor: Miloš Orsoň Štědroň

Divadlo: Studio Hrdinů

Premiéra: 20. ledna 2014

Režie: Veronika Riedlbauchová
Hrají: Gabriela Míčová, Pasi Mäkelä, Barbora Látalová, Miloš Orson Štědroň (klavír), David Holý (kytara)

Ceny vstupenek: 50-250 Kč

Zdroj perexové fotografie: facebookové stránky studia

Hana Bulejová

Zanechte komentář