Paloma Faith zanechala pop-rockových balad. Dala se na retro soul

Hudba Kultura / 11.3.2014

Od pop-rockových balad k soulu. Takovým progresem prošla zpěvačka Paloma Faith. Na nejnovějším CD upustila od pianových cajdáků a přešla k energickým písním.

Paloma-Faith-A-Perfect-Contradiction-2014-1200x1200

Přebal alba A Perfect Contradiction. Zdroj: facebook Palomy Faith

Britská interpretka Paloma Faith (32) nepatří k nijak velkým mainstreamovým umělcům. Přesto se jí musí poměrně dařit, jelikož včera vypustila do světa již třetí studiové album – A Perfect Contradiction. Ačkoliv byla pauza od posledního CD pouze dvouletá, vývoj, kterým zpěvačka od té doby prošla, je znatelný hned na první poslech.

Paloma Faith se totiž zároveň velmi aktivně podílela na skládání písní, a to jak na nynější desce, tak i na těch předešlých. Dá se tedy vcelku dobře zachytit progres interpretky, který je s každým dalším albem výraznější. Od dva roky starého CD Fall to Grace (2012), které z velké části obsahovalo pop-rockové balady, se totiž zpěvačka dostala až ke kombinaci afroamerických retro žánrů – soulu a funku. Nicméně jistá popová stylizace zůstala i nadále zachována.

Stěžejní skladba a zároveň první vypuštěný singl z alba nese název Can’t Rely On You. Tuto píseň spolu s Palomou Faith složil americký hudební producent a zpěvák Pharrell Williams (Happy). Ten si zpěvačky všiml na jedné události, kde zpívala New York, song ze svého prvního CD. Williams byl jejím hlasem natolik unešen, že jí nabídl spolupráci.

Producentův vliv na skladbu Can’t Rely On You je patrný ihned po zaznění úvodního beatu. Ten se totiž až nápadně podobá jiné skladbě, na které  se Williams podílel – Blurred Lines od Robina Thicka. I přesto však Paloma Faith v úvodní písni alba skvěle zúročila svůj lehce nakřáplý a „mečivý” hlas.

Celé album šlape už od samotného začátku a je dobře vystavěno, i co se týče dynamiky písní. Nestane se, že by hned vedle sebe byly dvě extrémně nadupané a rychlé skladby a poté dvě volnější. Je však trochu škoda, že se na CD nenachází jediná opravdová klavírní balada, ačkoliv zpěvačka dokáže svým charakteristickým hlasem upoutat i v rytmicky výraznějších skladbách. Avšak v písních The Bigger You Love (The Harder You Fall) či Love Only Leaves You Lonely se k pomalejšímu baladickému tempu blíží.

Už podle názvu písní se dá celkem logicky odvodit, že texty se točí kolem lásky. Nejedná se však o žádné patetické love songy, u kterých ukápne slzička. Absolutním vrcholem „milostných” písní na albu je Only Love Can Hurt Like This, ke které se slovo retro hodí víc než ke kterékoliv jiné. Tato skladba totiž skutečně připomene zlatá šedesátá léta v USA. Nejen že se bez pochyby jedná o jednu z nejpovedenějších písní na desce, ale pravděpodobně i v rámci celé zpěvaččiny diskografie.

Musím uznat, že po minulém poměrně rozvleklém CD (které však nebylo nijak špatné) se Paloma Faith dostala k žánru, který jí opravdu sedí. Trochu sice zamrzí absence takových balad jako jsou například Just Be, When You’re Gone (Fall to Grace, 2012), Stargazer či již zmiňovaná píseň New York (Do You Want The Truth Or Something Beautiful, 2009), ale po poslechu tak pozitivního alba, jako je A Perfect Contradiction, jsou všechny tyto chmury zažehnány.

Upřímně doufám, že po spolupráci s tak významným producentem jako je Pharrell Williams se zpěvačka dostane do většího povědomí lidí, protože její nepopiratelný talent by neměl přijít vniveč.

Zdroj perexové fotografie: wikimedia.commons

Zdroj videí: Youtube.com

Michael Švarc

Michael Švarc

Jsem bývalý student muzikálového herectví na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. V současnosti studuji Vyšší odbornou školu publicistiky. V Generaci21 zastávám post editora hudební sekce.

Zanechte komentář