Recenze – South Park: The Stick of Truth

Technologie / 13.3.2014

Největší sláva seriálu South Park sice už pominula, ale Stick of Truth vám připomene, že se u něj můžete stále perfektně bavit.

Treye ParkeraMatta Stona by mohl nejeden člověk obdivovat. Dva kluci, kteří pomocí jednoduchých kreslených postaviček dokáží odvyprávět satiricky a s dospělým humorem příběh téměř na každé aktuální téma. Jejich seriál se začal vysílat v roce 1997 a nyní po šestnácti letech má neuvěřitelných 17 řad s 246 díly. A na kvalitě rozhodně neubývá.

Samozřejmě jak už to bývá, když je něco úspěšného musí se toho využít všemi směry. A to se týká i věčně diskutovaného tématu – her podle filmové, či seriálové předlohy. Buďme upřímní, většinou to za moc nestojí. Tvůrci se snaží využít známé oblíbené značky a popřípadě tváře, aby se hra prostě jen dobře prodávala. Přitom třeba u Simpsonových se vždycky jednalo o hru naprosto „obyčejnou“ a bez nápadu, avšak v kabátě oblíbeného seriálu, což u lidí utvořilo falešný dojem dobré hry. Ano mluvím například o The Simpsons: Hit & Run.

Je teda South Park tím stejným případem?

Pamatuji si, když byl South Park oznámen na E3. Ve velice krátkém traileru se ukázalo pár známých postav ze seriálu s několika klasickými hláškami. Upřímně jsem tomu nevěnoval moc pozornosti, protože mi to přišlo jako nějaká laciná hra na tablety. Za vývojem stojí studio Obsidian, které má na kontě dobré počiny jako sérii Neverwinter, nebo Star Wars: KotOR 2. V průběhu vývoje zásobovali pravidelně fanoušky informacemi a slibovali propracované RPG. To mi tenkrát přišlo jako naprosto absurdní myšlenka. South Park a RPG? Poslední South Park hru, kterou jsem hrál je ta, co vyšla na Playstation 1, kde se pomočenou sněhovou koulí zabíjeli krocani. Něco takhle ulítlého jsem si představoval, ale proč zrovna RPG, to přece nemůže fungovat. Říkal jsem si. Nyní je rok 2014. Hra před nedávnem vyšla a ono to vlastně docela funguje.

Kdo vlastní Klacek Pravdy, vládne vesmírem

Zdroj: g4tv.com

Zdroj: g4tv.com

Za scénářem stojí oba tvůrci seriálu. Takže žádný na koleni sepsaný někde v kamrlíku ve sklepeních Obsidianu. Ale plnohodnotný, promyšlený děj se spoustou vtipu, hlášek a abusrdních situací. Hráč se stává němím (jak já to nenávidím, němé hlavní hrdiny) novým přírůstkem do southparkského městečka. Po přestěhování se ihned začíná kamarádit s Buttersem, vůdcem lidí a vznešeným kouzelníkem Cartmanem, princeznou Kenny a s dalšími. Postupem hry potkáte snad úplně všechny seriálové postavy, kde vám ty významější mohou zadávat různé vedlejší úkoly.

Příběh je zde vlastně tím nejdůležitějším. Dvě znepřátelené frakce lidé a elfové, bojující nemilosrdně o Stick of Truth – což bychom mohli vtipně přeložit jako Klacek Pravdy. South Park ani neskrývá mnohé podobnosti z jiných epických příběhů, jako třeba Pán prstenů. Avšak vše je podané s obří dávkou nadsázkyvtipu. Prostě jak jsme u seriálu zvyklý. Svůj osobitý humor si tak hra zachovala skvěle.

U jako jedné z opravdu mála her, jsem se upřímně rozesmál tolikrát, že jsem si chtěl dané scény pustit znova a zasmát se jim ještě jednou. Potom jsem ale zjistil, že se na příběh nejen koukám, ale trochu ho i hraji. Ano, South Park Stick of Truth je taková dlouhá seriálová epizoda, na kterou se skvěle kouká. Hraje se ale už o něco hůře.

Herní mechanismy nepřináší nic nového

Zdroj: gamingtrend.com

Zdroj: gamingtrend.com

Jako správné RPG máte otevřený svět, ve kterém se můžete libovolně pohybovat. Zde to je celé městečko South Park zobrazující všechny důležité budovymísta, které najdete v seriálu. Pro fanouška nadmíru obohacující, pro jiného člověka nenápadité chození kolem stejných, jednotvárných budov. Podobně na tom jsou již zmíněné vedlejší úkoly, ale koneckonců i ty příběhové. Jejich nápaditost totiž není v herním mechanismu, ten je pořád stejný, dones tohle támhle, najdi tohle, zabij tohle a přines mi z něj tohle.

Nápaditost je v tom příběhovém kabátku, do kterého jsou tyto jednoduché úkoly zabaleny. Za všechno samozřejmě dostáváte odměnu ve formě jak zkušenostních bodů, tak nějakých penězvýbavy. Za peníze si kupujete lepší brnění, silnější zbraně, lektvary atd… Líbí se mi, že rozličné zbraně se nemění jenom v tom, kolik dáte poškození, ale hlavně v jejich dalších schopnostech. Jedna každým útokem zapálí protivníka, druhá vyléčí přátelskou jednotku a další rozbije brnění. Příjemná změna od her, kde jste prostě popadli meč mající větší číslo poškození.

Soubojový systém

Zdroj: gamingtrend.com

Soubojový systém | Zdroj: gamingtrend.com

Co se týče soubojového systému. Tak ten je klasicky tahový a ovládáte v něm dvě postavy. Sebe a druhého parťáka, kterého si před soubojem sami zvolíte. Každý samozřejmě disponuje unikátními schopnostmi, které je nutno dobře kombinovat. A myslím, že tady je největší mínus celé hry. Souboj je totiž poměrně jednotvárný, až bych řekl jednoduchý. Naučíte se, které vlastnosti jsou v jaké kombinaci nejsilnější a pak jen opakujete dané útoky stále dokola. Občas narazíte na někoho s imunitou, tak použijete jednoduše druhé kouzlo. Hra toho nabízí sice poměrně dost, ale hráč si tak zvykne dělat jedno a to samé, protože to prostě funguje.

Chybí mi možnost více taktizovat, více přemýšlet o souboji a třeba dávat si i větší pozor. Po pár hodinách hraní jsem tak souboje procházel stylem, že jsem si nakoupil hromadu léčivých brambůrků a v souboji jsem prostě zaútočil, vyléčil se, zaútočil, vyléčil se, dokud jsem nepřítele neuondal. V průběhu souboje si můžete odvolat vašeho pomocníka za jiného. Tuto možnost jsem ale téměř nikdy nevyužil, protože mi prostě postačil můj první parťák.  Navíc zvýšením obtížnosti jenom zapříčiníte, že vám nepřítelé budou brát více životů, takže ani tahle možnost nepřináší mnoho změn.

Konečný verdikt

Myslím, že od South Parku toho nikdo moc neočekával. Tedy alespoň já neočekával rozsáhlé RPG. Hra mě obrovsky nadchla a s tím se bohužel pojí o to větší zklamání z věcí, které mi na hře vadí. Kdyby Stick of Truth neměla na sobě nálepku South Parku, jednalo by se o podprůměrnou hru. Ale o tohle vývojářům možná doopravdy šlo. Udělat svoji hru více zaměřenou na vtip a příběh, než na samotnou hratelnost. A já myslím, že to je dobře. Drželi se zkrátka toho, co umí a nabízejí desítky hodin dlouhou zábavu. Verdikt je tak naprosto jasný: Pokud jste fanoušky South Parku obecně, hra vás bude bavit a mnohé neduhy jendoduše přejdete. Pokud South Park nijak zvlášť rádi nemáte, pak vás nečeká nic zajímavého a radil bych vám hru ani nehrát.

Zdroj perexové fotografie: megagames.com

Nikolas Rašín

Nikolas Rašín