Být či nebýt vitariánem

Na talíři / 21.3.2014

Šeptandu o zdravé stravě slyšíme teď na každém rohu. Je pro nás raw food strava neboli vitariánství tím pravým?

Co vitariáni jí a co ne?

Zásady raw stravy, syrové stravy, vitariánství nebo jakkoli jinak to chcete nazývat, jsou jednoduché a jasné. Vitariáni nejí nic, co bylo tepelně upraveno nad 42°C. Jejich jídelníček se proto skládá převážně z čerstvého ovoce a zeleniny, ořechů, semínek, šetrně sušeného ovoce, za studena lisovaných panenských olejů a tepelně nezpracovaných obilovin a luštěnin. Po tomto výčtu vás snad ani nemůže napadnout se vitariána zeptat, co vlastně jí. Kombinací je spousta a rozhodně to nemusí být pořád jenom zelenina. S výkonným mixérem a trochou kreativity můžete vytvořit úžasné dobroty, kterými nepohrdne ani leckterý masožravec (Ověřeno!).

Cuketové špenátové špagety s rajčaty

Cuketové špenátové špagety s rajčaty
Zdroj fotografie: Barbora Němečková, Generace 21

Proč jíst čerstvou stravu?

Našemu tělu je nejvíce prospěšná jednoduchá strava – ta obsahuje nejvíce živin a je lehce stravitelná. Lidskému tělu nesvědčí mrtvé jídlo, které je ochuzeno o své původní vlastnosti a o svou přirozenou energii a vitalitu. (www.rawfood.cz)

Věc se má tak, že ať už k raw stravě přistupujeme s jakoukoliv filozofií, nejdůležitější je, že tento druh stravování je zdravý. A samozřejmě to není jen o jídle. Je to i o přístupu k našemu těluo životním stylu, který se rozhodneme přijmout. Díky složení vitariánské stravy přijímáme pestrou stravu s optimálním množstvím všech živin. Je ale třeba dát si pozor na takové ty klasické strašáky jako nedostatek železa, B12 a bílkovin.

Nechci zde srovnávat, že v makovém mléku je 12x více vápníku než v kravském, protože to si může každý najít na internetu. Kdo chce argumentovat proti raw stravě, má mnoho možností, co vytknout, ale když se nad tím člověk zamyslí, pokud budeme jíst svědomitě a přemýšlet o tom, co stravou získáváme, vitariánství  těžko může někomu uškodit. Právě naopak. Lidé, co přejdou na čerstvou stravu říkají, že se cítí plni energie a zdraví, že jim zmizely zdravotní problémy trvající i roky a většina jich také dosáhla své vysněné váhy.

Když chcete zhubnou, zkuste vitariánství

Základ živé stravy - zelenina Zdroj fotografie: takeaway, Wikimedia Commons

Základ živé stravy – zelenina
Zdroj fotografie: takeaway, Wikimedia Commons

Při raw stravě se vyhýbáme všem průmyslově zpracovaným potravinám a jídlům, takže z jídelníčku zmizí většina „tukových obalovačů“ jako je pečivo, smažená jídla, cukr, přesolené instantní pokrmy, ale i běžné věci, které třeba denně jíme, jako jsou sýry, uzeniny, mléko a živočišné tuky.

Naopak začneme přijímat čisté jednoduché sacharidy z ovoce, naklíčené obilniny obohacené o enzymy a antioxidanty, mozku a buňkám prospěšné mastné kyseliny z ořechů a semínek a hlavně spoustu vitamínů a minerálů z čerstvé zeleniny. Často také změníme své stravovací návyky, tím zhubneme a co je důležité, váhu si držíme. Raw food totiž není dieta, ale způsob stravování. Většina lidí když jednou začne, už nikdy nepřestane, a v případě že přestane, většinou zakotví u zdravého vařeného jídla.

Jak se stát vitariánem?

Pro někoho je přechod na vitariánskou stravu jako skočení po hlavě do řeky, jíní na tuto stravu postupně přechází několik měsíců nebo i let. Občas nemusí být lehké vzdát se všech požitků klasické stravy, ale to je základ vitariánského přesvědčení. Vařená a upravená strava je požitek, který k životu nepotřebujeme.

Jak se ale od těchto požitků odprostit? Pokud nám budou v životě chybět, můžeme si je ze začátku nahrazovat a poté s nimi skoncovat nadobro. Spousta začínajících vitariánů si dělá sladké dezerty, oříškové sýry a různé mňamky, aby si stravu ozvláštnili a jedli to, co jim alespoň částečně připomíná stravu běžnou. Dlouholetí vitariáni se však spokojí s tím nejpřirozenějším, co jim příroda dává.

Bez čeho se vitarián neobejde?

Raw těstoviny na asijský způsob Zdroj fotografie: sietske, Wikimedia Commons

Raw těstoviny na asijský způsob
Zdroj fotografie: sietske, Wikimedia Commons

K vitariánství nepotřebujete ani mixér, ani sušičky, ani spiralizéry na „těstoviny“ ze zeleniny. Všechny tyto přístroje slouží k tomu, abychom si stravu zpestřili a aby nás nenudila. Můžeme si připravovat palačinky ze sušičky plněné krémem z kešu oříšků, ale ve skutečnosti to naše tělo nepotřebuje. Spokojí se s klasicky naklíčenými obilninami ve skleněné nádobě, nepotřebujeme na to žádné klíčicí misky. Můžeme si dát cuketové špagety ze spiralizéru, vypadá to krásně, ale ve skutečnosti ho mít nemusíte. Takže neexistuje přístroj nebo věc, bez které se vitarián neobejde. Neobejde se akorát bez pestré stravy.

Co vitariánství a veganství?

Mnoho vitariánů je zároveň veganů, kvůli jejich vztahu k přírodě, zvířatům a vlastně všemu živému. Samotné vitariánství ale povoluje i nezpracované suroviny jako čerstvé maso, ryby nebo nepasterizované sýry. Většina chce však žít v harmonii s přírodou, a tak dáva přednost zcela rostlinné stravě. Věčné spory o živočišných bílkovinách a jak jsou pro nás nezbytné asi nikdy neskončí.

Ráda bych, aby se lidé zamysleli alespoň nad morálkou svého počínání a nezavírali před pravdou oči. Informace o tom, odkud ty výživné živočišné bílkoviny pochází, jsou velmi dobře dostupné, ale nakonec u většiny lidí převládne chuť a aby své počínání obhájili, začnou hledat argumenty. Mohli bychom se bít kvůli „pravdě“ o tom, jaké jídlo je pro nás přirozené, ale chování člověka k živým tvorům přirozené prostě není, to ať mi nikdo netvrdí. Žádný jiný živočich to nedělá. Když lidem řeknu nebo ukážu, v jakých podmínkách se zvířata pro lidskou spotřebu chovají, tak pokud nejsou naprostí cynici, uznají, že je to hrozné. Jenže nakonec stejně řeknou: „Když mě to chutná.“ Vždycky to nakonec skončí u chuti. – Říká vitariánka Raw Katka.

Vitariánka Raw Katka Zdroj fotografie: Raw Katka

Vitariánka Raw Katka
Zdroj fotografie: Raw Katka

Raw Katka se stravuje vitariánsky, uznává filozofii čerstvé stravy a na jejích webových stránkách lidem radí a ukazuje cesty, jak si vitariáství zpříjemnit a přizpůsobit tak, aby vyhovovalo našemu tělu. Je zastánkyní práv zvířat, protože miluje koně a nevidí rozdíl mezi svým koňským parťákem a „anonymní“ krávou. Inspiruje svými recepty a na své dezerty by na raw food nalákala nejednoho masožravce. Její recepty a názory si můžete přečíst na její stránce nebo sledovat její aktivitu na Facebooku.

Má vitariánství i rizika?

Stejně jako proti každé alternativní stravě, i proti raw food existuje mnoho argumentů. Některé z nich jsou oprávněné – měli bychom si hlídat hladinu železa, selenu, B12 a ještě jiných vitamínů, ale pokud budeme jíst pestře a ne stále jenom banány (nic proti banánům, jsou skvělým zdrojem draslíku a vlákniny), nemělo by nám nic chybět.

Existují však směry vitariánství, které podle mého názoru mohou být nebezpečné, a to je tzv. 80/10/10 vysokosacharidová a nízkotuková dieta, kde jsou také omezeny bílkoviny a výživovou hodnotu stravy tvoří jednoduché cukry z ovoce. Při této stravě dochází k omezení tuku na minimum, a to může fatálně ovlivnit činnost mozku a procesů v těle, jelikož naše hormony ke správnému fungování potřebují právě tuky. Několik lidí na nízkotukové dietě zažilo padání vlasů, lámání nehtů a různé dermatologické problémy a některé ženy mají zkušenosti se ztrátou periody. Každá změna má však rizika a je na nás, jak si budeme hlídat to, co jíme a jak se o naše tělo budeme starat.

Pro koho je vitariánství moc, může zkusit „čerstvě do čtyř“.

[one_fourth]

Více o výživovém programu raw till 4, najdete na speciální facebookové stránce.

[/one_fourth]

Ne každý zvládne jíst čerstvou stravu naplno. Pro lidi, co potřebují alespoň jedno teplé jídlo, aby měli pocit zahřátí, je tu program „čerstvě do čtyřech“, který se skládá z raw stravování do čtyř hodin odpoledne a z vařené nízkotučné večeře. Klasickým jídlem mohou být zapečené brambory se zeleninou nebo vařené luštěniny. Jídla by však neměla být moc solená a obsahovat obilniny, aby nedošlo k zakyselování organismu. Jiným způsobem, jak žít zdravě, může být filozofie Whole foods, volně přeloženo celistvé potraviny, kdy je hlavní myšlenkou požívání nezpracovaných přírodních a bio potravin.

 

Je jen na vás, kterou možnost si vyberete.

Zdroj perexové fotografie: Tiff, Wikimedia Commons

Barbora Němečková

Barbora Němečková

Miluju všechno, co se týká jídla, a obzvlášť, když je to bez masa a zdravé. Mám svůj vlastní blog varenislecnyb.blogspot.cz kde zveřejňuju zdravé recepty na mňamky, po kterých se netloustne. Chci se stát dietoložkou a potom doma po večerech experimentovat v kuchyni.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Eva manďáková Svašková

    a já mám taky svůj blog, pomohla jsem už zhubnout tisícům lidí a změnit jídlo i zdravotní stav k lepšímu, ale zastávám názor, že každý extrem v jísdle je na škodu a s mírou se má jíst vše.

  • Eva manďáková Svašková

    a já mám taky svůj blog http://www.kgdolu estranky.cz , pomohla jsem už zhubnout tisícům lidí a změnit jídlo i zdravotní stav k lepšímu, ale zastávám názor, že každý extrem v jídle je na škodu a s mírou se má jíst vše. Výsledky mojí práce s lidmi uvidíte ve více než 400 fotogaleriích klientů, kteří byli ochotní dát fota.