Dekadentní party pod višněmi

Divadlo / 22.12.2012

Režisér Jan Mikulášek uvádí v brněnském divadle Husa na provázku Čechovův Višňový sad. 

Naturalisticky pojatá inscenace zobrazuje zvrácenost jedinců, utápějících se v prohnilé společnosti. Světle modrá scéna, působící jako krabice bez čtvrté stěny, je nasvícena několika zářivkami. Což ve výsledku způsobuje nepříjemné světlo evokující nemocniční prostředí a chlad. Višňový sad je v podobě panoramatické černobílé fotky zpřítomněn na zadní stěny scény. V průběhu je fotka postupně trhána, až ji v poslední scéně starý sluha Firs strhne úplně. Rodinný majetek, tradice a rodinné vazby jsou symbolicky ničeny celé představení.

Jako na přehlídkovém mole

Text je razantně seškrtaný, čímž se do popředí dostává herecké jednání. Mikulášek se tímto způsobem začíná opakovat. Hercům dává velký prostor, vede je k velmi expresivním a v tomto případě i kvalitním výkonům. Ty však bohužel však postrádají sdělnost. Petra Bučková je v roli kněžny Raněvské noblesní dámou, vyžívající se v modních výstřelcích. Je to žena závislá na antidepresivech a rozhazování peněz. Na scénu přichází v enormně vysokých lodičkách, které na sebe poutají veškerou pozornost. Nutno dodat, že Marek Cpin vytvořil kostýmy hlavních postav dle posledních modních trendů. Vysoké podpatky, volánové zdobení pasu a velké sluneční brýle. V kontrastu jsou kostýmy postav z vesnice, kam se kněžna vrací. Béžovo-šedá nuda, připomínající módu 70. let.

Jan Kolařík v roli Gajeva. Zdroj: J. Jíra

Opilý Gajev, vznášející se mezi nebem a zemí (Jan Kolařík). Zdroj: Jakub Jíra

Bratr kněžny Gajev je velmi dobře ztvárněn Janem Kolaříkem. Neopomenutelným výstupem je jeho takřka artistické číslo na houpačce. Na tu se zavěsí na mol opilý a hlavou dolů se točí ze strany na stranu. Robert Mikluš coby Lopachin je úlisný, poté zjihlý a roztoužený slaboch, podléhající kouzlu krásné Raněvské. Nakonec se z něj stane velký podnikatel s čistě pragmatickým uvažováním. Během představení osciluje mezi vtipnou figurkou a vypočítavým křivákem. Jako vždy velmi dobře pracuje s intonací a pohybovou zručností.

Únavný večírek

Nechutnost prostupuje celý kus jako rozpínající se plíseň, sžírající noblesu dávno ztraceného Ruska. Dcera Raněvské Aňa (Eliška Fuksová) šňupe kokain a zcela podléhá svodům učitele Trofimova (Milan Holenda), který si na ní bezostyšně ukájí svoje sadomasochistické choutky. Jaša (Martin Donutil) jako klackovitý mladík, má poměr se starší ženou, kterou naprosto opovrhuje. Jejího těla využívá jen k vlastnímu uspokojení. Společné (dosti intimní) počínání je několikrát předvedeno na scéně.

Inscenace působící jako velká dekadentní party nabere v jeden moment velmi rychlé tempo. Herci procházejí přes scénu sem a tam, v každém rohu se něco děje, hudba burácí, večírek graduje a všichni jsou opilí. Najednou tempo prudce zvolní a konec představení zdá se ani nepřijde. Téměř beze slov probíhá poslední scéna, která má diváka dojímat rozpadem celé rodinné historie. Místo toho však vidíme až příliš statické herce, kteří ne a ne odejít.

Inscenace: Višňový sad

Autor: Anton Pavlovič Čechov

Divadlo: Divadlo Husa na provázku

Režie: Jan Mikulášek

Herecké obsazení: Petra Bučková, Eliška Fuksová, Anežka Kubátová, Jan Kolařík, Robert Mikluš,

Cena: plné vstupné: 270 Kč, snížené vstupné: 170 Kč

Zdroj perexové fotografie: Jakub Jíra

Magdaléna Baumannová

Magdaléna Baumannová

Každý den se sebe ptá, zda divadlo ráda má. Dost se směje, občas kleje, a života užívá.

Zanechte komentář