Síla zvyku? Kniha ukazuje, jak snadno změnit zajeté rituály

V obraze / 5.3.2014

Co mají společného laboratorní krysy, manažeři Starbucks a vyléčení kuřáci? Na to odpovídá kniha Charlese Duhigga.

Říká se, že zvyk je železná košile. Tak si pořádně vyhrňte rukávy, protože tahle kniha vám ukáže cestu, jak změnit jakýkoli (zlo)zvyk v úspěch.

Vzpomínáte na scénu z filmu Ted, kdy jindy frajerský skoro-třicátník nedokáže prospat bouřku bez medvídka v náručí? Tohoto zvyku se filmový hrdina nechtěl zbavit, jakkoli mu ničil vztah. Ono je totiž těžké měnit něco, na co jsme zvyklí. Chce to počáteční impulz, pořádnou dávku vůle a 270 stránek bestselleru Síla zvyku: Proč děláme to, co děláme, a jak to změnit.

Z povaleče běžcem? Klidně. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

Z povaleče běžcem? Klidně. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

Na rozjezd trocha amerického snu 

Už od začátku mě autor vtáhl do děje bravurním trikem – barvitým vylíčením příběhu čtyřicátnice Lisy Allenové, která se z naprostého loosera (zadlužená alkoholička bez životního cíle) stala cílevědomou a uvědomělou běžkyní. Nebudu lhát, mám tyhle příběhy proměn, aha-momentů a vyléčení duše v oblibě. A byla jsem napjatá, co bylo pro Lisu spouštěčem všech změn.

Jak se ukázalo, stačila jedna cesta do Egypta, iniciovaná demonstrativním odchodem manžela. Lisa si klesla na dno, aby v exotickém prostředí došla k závěru, že skoncuje s kouřením. A všechny ostatní zvyky se postupně začaly měnit – řetězovou reakcí jako v tomhle článku.

„Jsme to, co opakovaně děláme.“ – Aristoteles

Život = série zvyků

Zvyky jsou doménou zvířecí části našeho mozku. Zdroj: Sxc.hu

Zvyky jsou doménou zvířecí části našeho mozku. Zdroj: Sxc.hu

Zvyky vycházejí z nejstarší části našeho mozku, bazálních ganglií. Pro lepší představivost; pokud by mozek byl cibule, ganglia by byla ta spodní, nejvnitřnější slupka. Tato část mozku funguje automaticky bez přílišné mentální aktivity. Konáme, aniž přemýšlíme.

Celé naše každodenní počínání lze redukovat na sérii zvyků. Vstaneme, vyčistíme si zuby, usrkneme kávu, oblečeme se. Dále jedeme tramvají do práce, pozdravíme, usadíme se, pustíme rádio, obědváme, ve 3 si dáme něco sladkého na zub. Večer jdeme s přáteli, koukáme na televizi, večeříme s partnerem.

Jak změnit zvyky? Prvním krokem je pochopení

Abychom z jakéhokoli zlozvyku udělali cestu k úspěchu, je potřeba pochopit, jak zvyky fungují. Charles Duhigg používá k vysvětlení tzv. smyčku zvyku, která vyplývá z vědeckého pozorování chování krys v Massachusettském technologickém institutu.

Smyčka zvyku

Podnět (bažení po odměně) – rutina – odměna 

zvyky_06

Takhle vypadá smyčka zvyku. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

„Na začátku přichází podnět. Je to spouštěč, který říká našemu mozku, aby přešel do automatického režimu a vybral vhodný zvyk. Pak přichází na řadu rutinní reakce, která může být fyzická, mentální nebo emoční. Nakonec se dostaví odměna, která pomáhá mozku rozhodnout, jestli stojí za to si danou smyčku zapamatovat a v budoucnu zopakovat.

Zvyky nicméně nejsou naším osudem. Lze je ignorovat, měnit nebo nahrazovat jinými.

Zvyky dokáže změnit každý. Jen mít vůli

Návky na fast food můžete změnit. Zdroj: Shutterstock.com

Návyk na fast food můžete přebít. Zdroj: Shutterstock.com

Jak naznačuje Duhigg výše, zvyky jsou naším přítelem, naučíme-li se s nimi pracovat. Je to jen o uvědomění si smyčky a vůli na ní zapracovat. Vůle totiž není jen dovednost. Je to sval, stejně jako svaly na našich pažích a nohou. Krátkodobě se unavuje, když je namáhán, ale v dlouhodobém horizontu vás jeho posilování přivede k definovaným cílům.

Tak jako laboratorní krysy zvládly v bludišti najít svou odměnu, odvykli si kuřáci na cigarety, rozhazovační začali šetřit, baculatější vyměnili hamburgery za saláty a celé korporace typu Starbucks zvedly roční obrat, jakmile založily svou firemní kulturu na budování zvyků.

A možná i já si jednoho dne místo odpolední čokolády dám raději celer. Uvidíme.

Zdroj perexové fotografie: Shutterstock.com

 

Pavla Lokajová

Pavla Lokajová

Copywriterka, redaktorka a věčná životní idealistka. V hlavě se mi neustále rodí nové nápady. Píšu články, které bych sama chtěla číst. Stephena Kinga považuji za mistra slova, z Marquezových knih čerpám moudrost pro každý den.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Bonnie

    Spousta svých zlozvyků jsem se zbavila. Vlastně všech které si uvědomuji. Až na ten jeden nejhorší nejnepřijemnější a nejošklivější. Pořád si ve dvaceti koušu nehty. Chvíli narostou a pak příjde něco, kdy si je okoušu a než mi to dojde, jsou pryč. Vlasně ani nevím, že to dělám. Až když to udělám. Třeba to pomůže. A třeba tahle kniha bude úplně o něčem jiném a prd se stane. Já těmhle knihám stejně moc nevěřím.

  • Michal

    Všeobecne je málo užitočnejších vecí, ktoré človek môže urobiť než vytvoriť užitočný zvyk. Dopad zvyku na ľudský život je neuveriteľný, pritom stačí vyvinúť minimálne úsilie na vytvorenie. Z ekonomického hľadiska: Náklady sú minimálne a rozložené v čase, zato prínosy sú obrovské a dlhodobé. Pri zvyku v podstate ide o zautomatizovanie výsledkov.

    Napríklad zvyk čítať každý deň. Čítaním sa obohacujete po vnútornej aj vedomostnej stránke. Výstupom sú lepšie rozhodnutia, lepšia komunikácia, vzťahy, viac peňazí, splnené sny a šťastnejší život. Vďaka zvyku čítať každý deň sa k týmto výsledkom budete približovať automaticky, rýchlo a bez námahy. Stojí to za to? Zautomatizovať výsledky? Odpovedzte si sám. Osobne si myslím, že to má asi tak milión násobnú výnosnosť.

    Návod ako vytvoriť zvyk čítať každý deň nájdete tu: http://bezbolestneucenie.sk/vytvorit-zvyk-citat/