Hnus je krása a krása je hnus v ostravském divadle

Divadlo / 25.2.2014

V Národním divadle moravskoslezském přibyla na repertóar nejtragičtější Shakespearova hra. Ovšem v takové podobě ji Ostrava ještě neviděla.

Na začátku února měl v Divadle Jiřího Myrona premiéru Macbeth. Inscenační tým však avizoval, že diváci nemají čekat klasickou „rytírnu”, ale spíše jiný výklad Shakespeara pod vedením hostujícího slovenského režiséra Rastislava Balleka. A nutno podotknout, že podobnou avantgardní inscenaci jsme ještě neměli možnost v NDM vidět.

Plyšové mrtvoly a spousta červeného sirupu

Myslím si, že není potřeba rozpitvávat děj této hry, ale ráda bych se zaměřila na zajímavé zpracování. První obraz této hry se odehrává na bitevním poli. Hned ze začátku se na diváky vyvalí bílý dým, který zahalí celé hlediště. Po jevišti jsou rozházené malé plyšové panenky, kterými se prohrabávají supi s velkými zobáky a snaží se je rozklovat. Záhy se z nich však  stanou čarodějnice sdělující Macbethovi jeho osud, to, že se jednou stane skotským králem. K tomu hraje jakýsi mix napínavé elektro hudby, je slyšet i štěkot psa a jiné velmi zvláštní zvuky.

Pohyby všech přítomných jsou dokonale promyšlené (zejména čarodějek, které nemají vcelku žádný text, ale na scéně se vyskytují prakticky po celou dobu představení), velmi často také balancují na kraji jeviště. To, co uvidíme po celou dobu představení, je všudypřítomná krev, tedy ten červený sirup. Potřísněni jsou jím všichni mrtví a vrazi si jej (někdy marně) pokoušejí smýt z rukou. Je rozmazávaný také po zdech a po podlaze. Co tedy čekat? Dokonale to vystihuje jedna z prvních vět, které uslyšíme. Hnus je krása a krása je hnus.

Macbeth a Lady Macbeth poté co zavraždili skotského krále Duncana. Zdroj: Radovan Šťastný, NDM

Macbeth a Lady Macbeth poté, co zavraždili skotského krále Duncana.
Zdroj: Radovan Šťastný, NDM

Je důležité také zmínit, že postavy velmi často hovořily jedna přes druhou, až jim nebylo rozumět. Velkou roli tady hraje jevištní točna, na které bylo umístěno ještě jedno menší oboustranné pódium a která sloužila především k rychlé změně prostředí.

Skvělé ztvárnění vývoje postav

Herecké výkony byly velmi dobré, obzvláště dvou hlavních aktérů Vladimíra Poláka a Lady Bělaškové. Osobně jsem byla velmi zvědavá, jak si Vladimír Polák poradí s tak velkou tragickou rolí, protože u ostravského publika byl vždy zapsán jako především komediální herec, ale zvládl to na výbornou. Zejména konečné pasáže, kdy se hodlá v pološíleném stavu bránit proti ostatním, i když si je vědom své viny. U Lady Bělaškové byl dobře vidět posun postavy během představení. Od ženy, která svého muže navádí, aby si stál za svým a pokusil se získat trůn vraždou, k bláznivé královně, která ze všech intrik dočista ztratila hlavu. Dále bych vyzdvihla Františka Strnada jako Banqua nebo Jana Fišara v roli Macduffa, kterému bylo vždy i ve změti dialogů velmi dobře rozumět.

Vladimír Polák jako Macbeth ve společnosti čarodějnic. Zdroj: Radovan Šťastný, NDM

Vladimír Polák jako Macbeth ve společnosti čarodějnic.
Zdroj: Radovan Šťastný, NDM

Přestože nebyl Macbeth klasicky pojat, tak měla inscenace nápad a napříč některým ne zcela dobrým scénám se dle mého názoru povedla. Kde jinde by se měly hledat nové inscenační postupy než právě u Shakespeara? Je třeba proměňovat a jinak utvářet hry, které jsou vžité a viděli jsme je už stokrát. Avšak myslím si, že takový Macbeth se hodí do divadla s jiným diváckým zázemím a s jiným stylem repertoáru, než je právě NDM.

Už při začátku bylo mezi diváky vidět, že zcela nechápou, na co to vlastně přišli a byli velice zmateni. O přestávce se ve foyer divadla vedly velmi zajímavé diskuze a někteří diváci dokonce o přestávce odešli. Nutno říct, že většina diváků byla abonenty divadla a většinou důchodci, kteří čekali velkolepou podívanou s meči (které zde nahradily pistole) a kdo ví s čím dalším. Možná by se měli dramaturgové divadla zamyslet nad tím, zda běžný divák jejich divadla je připraven na takovou inscenaci. Pak tu ovšem vyvstává otázka, zda by neměl být divák více „vychováván” pro avantgardní divadlo. V tom případě zcela chápu jejich pohnutky zavést na repertoár něco nového.

Název: Macbeth
Autor: William Shakespeare
Divadlo: Národní divadlo moravskoslezské (Divadlo Jiřího Myrona)
Premiéra: 6. 2. 2014
Režie: Rastislav Ballek
Herecké obsazení: Vladimír Polák, Lada Bělašková, František Strnad, Jan Fišar, Miroslav Rataj, Ivan Dejmal, Robert Finta, Jiří Sedláček, Andrea Mohylová, Petra Lorencová, Petr Houska, Vladimír Čapka a další
Cena: 340-240 (studentská a seniorská sleva)

Zdroj perexové fotografie: Radovan Šťastný, ndm.cz

Veronika Svobodová

Zanechte komentář