McDonaldizace společnosti

V obraze / 18.2.2014

Skočím si do KFCéčka, protože nebudu přece ztrácet čas někde v restauraci, to dá rozum, když nestíhám. Rychlé občertsvení nás možná ovlivňuje víc, než bychom si mysleli.

Pomoc! Je jich čím dál víc!

Rychlé občerstvení je svým způsobem všechno to samé. KFC, Subway, Burger King, Bageterie Boulevard… Všude dostanete jídlo rychle (jestli kvalitně, to už je věc druhá) a za relativně přijatelnou cenu. To je hlavní důvod, proč oblíbenost těchto rychloobslužných restaurací stále trvá, ba dokonce stoupá.

Pojem McDonaldizace by se dal shrnout jako čtyři body.

  1. EFEKTIVNOST – výběr nejvhodnějších prostředků k dosažení cílů
  2. VYPOČÍTATELNOST – zdůrazňování kvantity před kvalitou, kvantita se stává kritériem kvality, názvy jako BigMac, Longer, Double v nás vzbuzují dojem, že máme velké jídlo za málo peněz
  3. PŘEDVÍDATELNOST – jistota kvality kdekoliv a kdykoliv, jinými slovy McDonald’s v Praze, Paříži nebo Pekingu bude stejný a působí proto přátelským a domácím dojmem
  4. NAHRAZOVÁNÍ – lidských pracovních sil stroji a novými technologiemi

Prověřenost, vtíravá červená barva, která upoutá náš zrak . To všechno jsou věci, které u nás ovlivňují. Zdroj: Foter.com

Prověřenost, vtíravá červená barva, která upoutá náš zrak . To všechno jsou věci, které nás ovlivňují.
Zdroj: Foter.com

Logo jako znak stability

McDonald’s je tu s námi už neuvěřitelných 74 let. Sice už většinu té doby víme, že nám nenabízí nic extra zdravého a náš žaludek po snědění Chickenburgera a střední porce hranolek zrovna moc radostný nebude, ale co. Spláchnu to colou a je to.

Samozřejmě většina lidí spíše zajde někam, kde to je prověřené. Známé logo na ulicích působí spolehlivým dojmem. Na druhou stranu víme, že rychloobslužné restaurace pro nás úplně nejlepší nejsou, ale přesto tam chodíme. Proč? Nejspíše proto, že je to okamžité zasycení bez přehnaně vysokých cen, máme jistotu otevírací doby, malé fronty a jídlo si ještě můžeme vzít s sebou.

Proč vítězí?

Namísto časově náročnější přípravy jídla volíme jednodušší a rychlejší způsob. Namísto vybírání surovin, čekání ve frontě, domácí přípravy a nakonec umytí nádobí vítězí fastfood, který nám vše rovnou naservíruje. S požadavkem šetření času vznikl také takzvaný McDrive, kdy zákazník přijíždí s autem k okénku a odpadá tak čas potřebný na parkování. Pro mě a další tápavé řidiče ideální.

junk food decisions

Kam zajdete vy? Já si jdu udělat šopský salát.
Zdroj: Foter.com

Co možná nevíte…

  • McDonald’s Corporation byla založen roku 1940, rozmach však začal až v roce 1955, kdy společnost převzal Ray Kroc.
  • Ray Kroc byl česko-americký podnikatel, syn českých emigrantů.
  • První stánek byl otevřen v Kalifornii a hlavním artiklem (ačkoli ne jediným) je i dodnes hamburger.

Ostatní příklady McDonaldizace

1) Kodak pointy = Speciálně označená místa vlaječkou a směrem, kterým se má namířit objektiv. Díky tomu potom nosí ve svém fotoaparátu tisíce turistů skoro identické fotografie.

2) Velká nákupní centra = Zvyšují efektivitu, jelikož se pod jednou střechou nachází móda i rohlíky. Nám se tím šetří čas a nemusíme cupitat pro housky a džíny do jednotlivých obchodů ve městě.

Vyfoťte se hezky s rodinkou, tak jako to již udělalo tisíce lidí před vámi! Zdroj: Foter.com

Vyfoťte se hezky s rodinkou tak, jako to již udělalo tisíce lidí před vámi! Zdroj: Foter.com

A co vy, jste typičtí konzumenti, nebo se nenecháte pokaždé ovlivnit diktátem okolního světa?

Zdroj perexové fotografie: Bryan Allison, commons.wikimedia.org

Zuzana Horáková

Zuzana Horáková

Některé mandarinky smrdí a jiné ne. Sledujte mě i na Instagramu http://instagram.com/zuzanks/

Zanechte komentář