Maso

Patří maso na náš stůl?

Na talíři / 7.2.2014

Člověk je od přírody lovcem. Nebo ne?

Kdo je vegetarián?

Člověk zdržující se konzumace veškerého živočišného masa, tedy i ryb, drůbeže a mořských živočichů.

Vegani jsou vlastně úplní vegetariáni, kteří nekonzumují žádné živočišné produkty.

Vegetariánství bylo ještě před několika desetiletími pojmem, který se v naší republice až tak často neskloňoval. Okolí se na většinu vegetariánů, nedej bože veganů, dívalo spíše pohoršeně, nebo minimálně naprosto nechápavě. Dnes počet těch, kteří vyřadili maso či živočišné produkty ze svého jídelníčku, roste den za dnem. Vegetariánů i veganů mezi námi stále přibývá. Otevírají restaurace, píší blogy plné laskomin a prezentují pestrost bezmasé kuchyně.

Ale i přes to všechno stále převládá názor, že nejíst maso je divné, člověku nepřirozené a bezmasá strava chudá na spoustu pro tělo důležitých látek. Otázka, která stále visí ve vzduchu, je jednoduchá. Je strava ochuzená o maso zdravější, či naopak? A nebo to snad dokonce vyjde úplně nastejno? Nutno podotknout, že odpověď na tuto otázku zatím není a nejspíš nikdy nebude zcela jednoznačná. V podstatě neexistuje žádný objektivní důkaz poukazující na to, že by vegetariánství bylo škodlivé. Stejně tak ale neexistuje ani jednoznačný důkaz toho, že zdraví vyloženě prospívá.

PRO MASO

  • Maso je velmi bohatý a univerzální zdroj živin a energie. Je zdrojem bílkovin (kolem 20%), vitamínů skupiny B, železa, hořčíku a dalších minerálních látek. Důležité pro naše tělo jsou zejména bílkoviny, které dodávají našemu tělu tzv. stavební materiál – využíváme je k růstu, obnově buněk a tkání, tvorbě hormonů a enzymů.
  • Je také považováno za jednu ze základních potravin v lidské výživě.

Já maso jím. Mám ráda všechno maso, kuřecí, vepřové, hovězí, skopové, králičí, telecí… Když to je vyborně připravené, tak mi nevadí nic. Ale dokáži se bez něj i v klidu obejít. Když nemám maso rozmrazené a není čas, nahradím ho. Alice Pazderová (editorka sekce Na talíři)

  • Po většinu historie bylo pravidelnou součástí lidského jídelníčku. Naši předci lovili a jedli maso po tisíciletí. Konzumace masa evolučně znamenala přežití lidstva v kritických situacích.
  • Maso je velmi sytivou potravinou a nabízí pestrou škálu kulinárních úprav.

Já maso jím a mám ho moc ráda. Tak nějak si život bez něj asi nedovedu představit. Mám ho tak 3-4 týdně a jím asi vše – krůtí, hovězí, vepřové, kachní, telecí, zvěřinu atp. A jelikož jsem nedávno psala o zabíjačce, asi bych nemohla být vegetariánkou. Ale zajdu si i do vegetariánských či veganských restaurací a moc mi to chutná. Občas je potřeba změna. Pavla Doležalová (redaktorka sekce Na talíři) 

  • Nedostatečná spotřeba masa může velmi negativně působit na zdraví rostoucích orgánů, to se týká zejména dětí a adolescentů.

Maso

Vybrali byste si s potěšením, nebo se vám naopak ježí vlasy hrůzou?
Zdroj: Wikimedia commos

Co však mluví ve prospěch vegetariánství je například fakt, že i Světová zdravotnická organizace (WHO), tzv. plánované vegetariánství (člověk ze svého jídelníčku vypustí maso na určitý čas) vřele doporučuje. A nejen ona. Spousta lékařů v dnešní době vegetariánství prezentuje jako zdravý směr, kterým bychom se měli vydat. V čem se lékaři ani odborníci na výživu rozhodně neshodnou, je potřeba masa pro správné fungování lidského organismu. Od většiny se dozvíte, že alespoň jednou za čas je důležité maso si dát a tuto „důležitost“ zdůrazňují zejména u dětí.

Ať je to jak chce. Pravdou zůstává, že méně masa na talíři ještě nikdy nikoho nezabilo. Zvlášť u nás v Česku, kde je spotřeba masa velmi vysoká. A to i přesto, že je prokázáno, že jeho nadbytek prospívá chorobám jako jsou cukrovka, rakovina či onemocnění srdce. Pro náš národ je typické hlavně nadbytečné pojídání uzenin, o tom, že se často jedná o uzeniny pochybné kvality, raději pomlčet. Proto také držíme smutné prvenství v žebříčku největšího výskytu karcinomu tlustého střeva a konečníku na světě. Pokud se tedy svůj život bez masa nedokážete představit, co zacílit na vyloučení uzenin, párků a salámů ze svého jídelníčku? Už jenom proto, že najít salám z opravdového masa je v dnešní době umění. Uzeniny jsou totiž proslavené minimálním masným podílem, zato s velkým množstvím přídavných (a často ne zrovna zdravých) látek.

Zelenina

Zelenina by v jídelníčku neměla chybět ani v případě, že jste zarytými antivegetariány.
Zdroj: Wikimedia Commons

PRO VEGETARIÁNSTVÍ

  • Zvýšená konzumace ovoce a zeleniny chrání před všemi druhy rakoviny zažívacího ústrojí.
  • Strava založená na rostlinách může snížit riziko výskytu srdečních chorob a infarktu.
  • Obrovská spotřeba masa a masných produktů má děsivý vliv na naši planetu.
  • Hnůj, kal z jatek, drůbežárny, výkrmny – to vše způsobuje znečišťování pitné vody.

Vegetariánem jsem šest let a momentálně už nejím téměř žádné živočišné produkty (kromě medu, je prostě tak skvělý). Myslím si, že co vegetarián, to jiný názor na věc, já to ale dělám pro svoje tělo, protože si nejsem jistá, jestli by maso můj žaludek ještě vůbec strávil. A proč ne ostatní živočišné produkty? Po mléku mám akné a vajíčka nejím, protože jsou plná antibiotik a hormonů (zato takové dobré domácí vajíčko od slepičky, která jí trávu, to bych si dala říct). Nemůžu jistě říct, jestli nebudu jíst živočišné produkty celý život, v dohledné době to ale neplánuji. Pro mě je vždycky lepší kilo pomerančů, než flákota masa. Barbora Němečková (redaktorka sekce Na talíři)

  • Přibližně 40% světové – a více než 70% americké – produkce obilovin je zkrmeno dobytkem.
  • Odhadem polovina obilovin a sena, která je zkrmena dobytkem na maso, roste na zavlažované půdě.
  • Spotřebuje se desetkrát více energie na produkci a přepravu dobytka, než na vypěstování a přepravu zeleniny.

Snažím se maso omezit, nedělá mi to ani takový problém, protože jsem student a maso bývá drahé, navíc mi už tolik nechutná, odvykla jsem si na tu ‚masovou‘ těžkou chuť. Navíc vím, jak dlouho často ‚hnije‘ maso v supermarketech – od té chvíle, co je zvíře zabito. Všechny tyto vize mě stále více odrazují. Kuřecí nejím skoro vůbec – většinou je upravováno, plné hormonů a podobných látek. Snažím se i rozšířit si chutě. Používám cizrnu, bulgur, dělám si občas hummus, čistě veganská jídla apod. Eliška Studená (redaktorka sekce Na talíři)

  • Asi 10% vyprahlého západu Spojených států bylo proměněno dobytkem v pustinu. A některá část této půdy nemohla být využita pro nic dalšího.
  • Zvířata jsou nejčastěji chována, přepravována i zabíjena krutým a naprosto nehumánním způsobem.

Ovšem patříte-li k těm, kteří se rádi zakousnou do šťavnatého steaku, není třeba propadat panice. Byť je tzv. rozumné vegetariánství, kdy si člověk hlídá, aby jeho tělo mělo dostatečný příjem výživných látek, rozhodně prospěšnější než pečený bůček a slanina xkrát do týdne, často ani samotní vegetariáni nepovažují maso za extrémně škodlivý produkt. K tomuto způsobu stravování se uchylují spíše z etických než jakýchkoliv jiných důvodů. Dáte-li si na talíř dvakrát až třikrát týdně kus masa, nebudete o nic méně zdravější než člověk, který maso nevloží do úst.

Vegetariánství, ani žádný jiný alternativní způsob stravování, zdraví neškodí. Čím si však zdraví zcela jistě poškodíte, je jednostrannost. A v oblasti bezmasého stravování to platí dvojnásob. Pokud totiž začnete tím, že proto, abyste uchránili všechna zvířátka světa, vypustíte ze svého jídelníčku maso a basta, jste na špatné cestě. A váš zdravotní stav v ohrožení. Budete-li však o svém novém jídelníčku přemýšlet a zaměříte-li se na vyváženou a kvalitní stravu, rozhodně neprohloupíte. Budete totiž jistojistě zdravější než ten, který jí masa přespříliš.

ZLATÁ STŘEDNÍ CESTA

Mezi dvěma nepřátelskými tábory existuje také skupinka lidí, která volí tzv. zlatou střední cestu. Jedí maso, ale v rozumné míře a hlavně ve vysoké kvalitě. Přemýšlí o tom, co jedí a jakým způsobem se to dostalo na talíř. Západní svět ještě nikdy nebyl tak bohatý a pro západní společnost ještě nikdy nebyla charakteristickým rysem „přežranost“. Vyznavači zlaté střední cesty dávají proto přednost pestré a vyvážené skladbě svého jídelníčku a důraz kladou na rozumnou míru konzumace. Také preferují maso z farmářských trhů, od chovatelů. Vědí, odkud maso pochází a že zvířata byla chována ve vyhovujících podmínkách, beze stresu a nehumánnosti, jakou lze vidět ve velkochovech.

Já sice maso k životu moc nepotřebuji, ale úplně bez něj bych také být nemohla. Jím ale v podstatě jen kuřecí maso. Myslím, že je na každém, jaký si zvolí životní styl a pokud jeho tělu vyhovuje nejíst maso, proč ne? Já osobně volím zlatou střední cestu – ani málo, ani moc. Veronika Dvořáková (redaktorka sekce Na talíři)

Maso jím, ale spíše méně. Rozhodně bych se bez masa nějakou dobu obešla. Jím hlavně ryby a kuřecí. Ale když to maso jím, nesmím přemýšlet nad tím, že to byl živý tvor. Jakmile v tom nevidím jen jídlo, už nejsem schopná to pozřít. Petra Junková (redaktorka sekce Na talíři)

Nejspíš není důležité, zda-li jste či nejste vegetariánem. Důležité je najít tu správnou cestu, jak pro své tělo, tak pro svou mysl. Důležité je začít o světě přemýšlet jako o místu, kde mají právo na důstojný život i smrt všichni živí tvorové, zvířata nevyjímaje. Jako o místu plném harmonie, na jehož vytvoření bychom se měli začít všichni aktivně podílet.

Jak jste na tom s konzumací masa vy? Dokážete si svůj život bez něj představit? Vyřadili jste jej z jídelníčku už dávno? Podělte se s námi o své zkušenosti v komentářích.

Zdroj videa: youtube.com

Zdroj perexového obrázku: wikimedia commons

Barbora Venháčová

Barbora Venháčová

Obyčejná holka, momentálně máma na plný úvazek a kuchařka tělem, duší a hlavně srdcem. Na vaření nemám papír, ale jídlo, vařečky a plotna jsou mou největší vášní. A největší radostí zase to, když chutná. "Když si člověk počíná pečlivě, když používá správné přísady a všemu dá, co tomu patří, může většinou uvařit něco moc dobrého."

Zanechte komentář