Nepřežeňte to s workoholismem

7 tipů, jak na stres a přepracování

V obraze / 28.1.2014

Leden se ve většině firem nese ve znamení dohánění vánočních restů, vysokou školou povinným začíná zkouškové a tempo se přiostřuje. Jak se nezbláznit?

Během Vánoc se na Twitteru hojně diskutovala zpráva o úmrtí reklamní textařky indonéské pobočky Young & Rubicam. Nadějná Mita Diran nastoupila po viróze znovu do práce a rovnou jí čekal  třiceti hodinový non-stop zápřah. Oslabená imunita mladé ženy to nevydržela a Mita vinou absence odpočinku zemřela. Šokující zpráva obletěla svět a zvedla vlnu nevole proti modernímu trendu, kdy je workoholismus považován spíš za kvalitu zaměstnance, než za alarmující fenomén.

Jelikož osobně znám kupy kreativců z reklamek, redaktorů, právníků, účetních, architektů, vývojářů, podnikatelů a dalších pozic, kde povinnosti nekončí s odbytím pracovní doby, napadlo mě zjistit, jak si v období lednových přesčasů zachovávají zdravý rozum. Většinou se mi dostalo upřímného smíchu místo odpovědi, nicméně tipy přišly a ze zkušenosti vím, že skutečně fungují:

1. Žijte v denních přihrádkách.

Oddělte včerejšek a zítřek tlustýma přihrádkama. Zdroj: Shutterstock.com

Oddělte včerejšek a zítřek tlustými přihrádkami. Zdroj: Shutterstock.com

Když jsem se v knize Dale Carnegieho Jak se zbavit starostí a začít žít poprvé dočetla o téhle metodě, málem jsem se plácla do čela. Vždyť můžu na stres vyzrát úplně jednoduše!

Jak na to? Ve zkratce: vytvořte pomyslné 3 přihrádky. Odřízněte od sebe minulost (včerejší termíny), budoucnost (co musím stihnout zítra) a co vám zbude? Dnešní den. Tak na něj soustřeďte veškerou svou energii a píli. Nevyčítejte si včerejšek, nebojte se zítřka.  Vždy se zaměřte jen na to, co můžete udělat ten daný den – to přece zvládnout jde, ne? Tak šup do toho!

2. Pracovní den rozkouskujte.

Teď už víte, že dnešek prostě zvládnete, ať je jakkoliv nabitý. Abyste zůstali fit od rána do večera, zařaďte pravidelné přestávky – neznamená to ale, že od práce přesunete svou pozornost na Facebook!

Hezky odsedněte od počítače. Zajděte si na oběd nebo jezte se zaklapnutým notebookem. Pokud to časové možnosti dovolí, vyrazte na deseti minutovou procházku. Skočte si uvařit čaj nebo se pořádně protáhněte.

3. Problémy rozdýchejte. Hned.

Dochází vám za počítačem dech? Prodýchejte to! Zdroj: Shutterstock.com

Dochází vám za počítačem dech? Prodýchejte to! Zdroj: Shutterstock.com

Už tak máte unavené tělo a hlavou plnou uzávěrek – nenoste si proto dodatečný stres, křivdy a nevyřešené situace domů. Cokoli vás během dne vykolejí (a všichni víme, že srážka s blbcem čeká na každém rohu), rozdýchejte to hned na místě! Doslova. Nádech – výdech. Náááádech…

Už vidítě trochu méně rudě, že? Jen dýchejte dál.

Pokud nelze situaci vyřešit (s blbcem se nedomluvíte), uzavřete si ji alespoň vnitřně pro sebe. Připomeňte si, co je pro vás v životě důležité, zkuste se na situaci podívat z větší perspektivy či dotyčnému odpusťte. Žádné užírání se doma.

4. Plánujte si odměny.

Na každý den si vyhraďte 1 aktivitu, na kterou se budete těšit. Může to být ranní běh, večerní půlhodinka s knihou, sauna, voňavá vana, čerstvá káva se skořicí (pro příznivce zdravé stravy doporučuju masala chai nebo matcha latté).

Pokuste se neodměňovat jídlem (obrovská pizza vaše problémy nevyřeší, spíš přidá výčitky) a upřednostňujte aktivity a zážitky. A když to vážně skřípe, sáhněte po hořké čokoládě nebo rovnou po kakaových bobech.

5. Utečte od PC. Do přírody a za sportem.

Zavřete počítač a vychutnejte si horký čaj. Zdroj: Shutterstock.com

Zavřete počítač a vychutnejte si horký čaj. Zdroj: Shutterstock.com

Podle časových možností si vyhraďte hodinku, celý večer nebo rovnou víkend a prchněte k čemukoli, co odvede vaše myšlenky od práce.

Pro někoho je to chata na horách, pro jiného fitness a někdo se překvapivě zrelaxuje prací – na zahradě, úklidem nebo dobrovolnickou činností na projektech, které mají smysl. Jedno pravidlo to ale má: rozdělanou práci, od které utíkáte, nechte po celou dobu vypnutou. Uvidíte, jak vám to bude pálit, až ji znovu otevřete.

6. Vážně si dovolte ten večer s kamarády.

Jsou vaše sociální kontakty a hobby prvními položkami, které při stresovém období škrtáte z diáře? Nedivím se, jeví se to jako jednoduchá varianta – oželíte vínko, získáte čas a uděláte víc práce, že?

Nápady nepřichází?

Po přečtení tohoto článku o kreativitě se s nimi roztrhne pytel!

Takový večer s kamarády však naopak zafunguje jako akcelerátor. V partě zapomenete na práci a vyčistíte si hlavu. A to je přesně ten stav, který potřebujete. Do zrelaxované mysli totiž přicházejí nápady. Po večeru s kamarády tak nejenže zasednete k práci odpočatí, ale také přijdete s řešením zapeklitých problémů, které vám už pár nocí nedaly spát.

7. Pamatujte na finiš.

Vězte, že každý chaos má nakonec cílovou pásku. Připomeňte si uzávěrku projektu, datum zkoušky či rozhodující schůzku s klientem a uvědomte si, že pak tempo zvolní. Je to za 3 dny, týden nebo měsíc? Pokuste se rozložit síly a naplánovat si, čím se odměníte po splnění úkolu.

Zdroj perexové fotografie: Freedigitalphotos.net

Pavla Lokajová

Pavla Lokajová

Copywriterka, redaktorka a věčná životní idealistka. V hlavě se mi neustále rodí nové nápady. Píšu články, které bych sama chtěla číst. Stephena Kinga považuji za mistra slova, z Marquezových knih čerpám moudrost pro každý den.

Zanechte komentář